190874
۰۹ دی ۱۳۹۷

گام‌هایی آسان برای حرف گوش کُن کردن کودکان/ تهدید‌های توخالی نتیجه دارند؟

یک متخصص اطفال گفت: اغلب والدین سعی می‌کنند با تهدید‌های تو خالی حرف خود را به کودک القا کنند، در حالی که براساس تجربه این نوع برخورد تاثیری معکوس خواهد داشت.

به گزارش کودک پرس ، علی محتشمی متخصص اطفال اظهار کرد: شیوه برخورد والدین با اشتباهات کوچک فرزندان (از ریختن شیر گرفته تا شکستن اسباب بازی) می‌تواند منجر به دوستی و اعتماد یا فاصله و خصومت بین آن‌ها شود؛ گاهی فرزندانتان کار‌هایی می‌کنند که شما مجبور هستید آن را تحمل کنید، واکنشی که اگر چه سخت است، اما باید توجه کنید که برخورد خشونت آمیز شما هرگز به کودک یاد نمی‌دهد چگونه رفتارش را تصحیح کنند.

این متخصص اطفال بیان کرد: وقتی فرزندتان دسته گلی به آب داده است به جای اینکه بگویید «ای دست و پا چلفتی!» بگویید: «ببینم برای حل این مشکل چی لازم داری؟» اگر با فریاد بگویید: «فورا آن را تمیز کن» عمل تمیز کردن نه الزام منطقی عملش، بلکه بیشتر شبیه تنبیه به نظر می‌رسد.

در رفتار با فرزندتان تجدید نظر کنید

محتشمی ادامه داد: راه حل انتخابی شما در نحوه‌ برخورد با فرزندتان بسیار مهم است؛ حواستان باشد هیچ سرزنشی در کار نباشد، تنها بیان موقعیتی باشد که نیازمند اصلاح است. به‌طور مثال اتاق درهم و برهم فرزندتان شما را ناراحت می‌کند، به جای اینکه بگویید: «اتاقت را مرتب کن .. وگرنه…!» بگویید «یا الان مرتب کن و یا تا ۱۰ دقیقه بعد .. انتخاب با خودت است».

وی با اشاره به بی‌اهمیت بودن تهدید‌های تو خالی والدین که تأثیری چندان بر بچه‌ها ندارد،گفت: نتیجه تهدیدهای توخالی چیست؟ به نظر می‌رسد نتیجه‌ این نوع برخورد، افزایش کشمکشی است که می‌تواند به سرعت شدت یابد، از دادن اولتیماتوم اجتناب کنید، سعی کنید همیشه بر وجه مثبت کار تأکید کنید،‌ مثلاً بگویید: «اگر اسباب بازی‌ها و لباس‌هایت منظم باشد اتاقت خیلی قشنگ می‌شود» و با دادن انتخاب محدود به فرزندان در مورد زمان انجام کار، از برخورد و درگیری با او پرهیز کنید.

 

 

این متخصص اطفال ادامه داد: زمانی که کودک نمی‌خواهد از رختخواب بیرون بیاید به جای این که بگویید: «پاشو! این آخرین دفعه است که صدایت می‌کنم» بگویید: «صبح به خیر. ساعت ۷ است، الان باید چه کار کنی؟» از کودک بخواهید بر مبنای یافته‌های ذهنی‌اش برای شما داستانی تعریف کند، سپس آن داستان را نقاشی کند، سپس از نقاشی‌ها کتابی بسازید و آن را در کتابخانه خود به عنوان اثری ارزشمند از کودک خود نگهداری کنید.

محتشمی یادآوری کرد: والدین با انجام این کارهای ساده به کودک یاد می‌دهند افکارش با ارزش است و می‌تواند از آنچه که در ذهنش طراحی می‌کند محصولی به وجود بیاورد که برای دیگران نیز جالب توجه و مفید است.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار