190627
۰۸ دی ۱۳۹۷
به همت موسسه نسیم فرهنگ هورامان؛

سومین جشنواره شعر کودک هورامان در پاوه برگزار شد

سومین جشنواره شعر کودک با زبان مادی با حضور پررنگ خانواده‌های پاوه‌ای در این شهرستان برگزار شد. هدف از این جشنواره زنده نگه داشتن زبان‌های اصیل کُردی است.

به گزارش کودک پرس ، مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان در این جشنواره، گفت : این موسسه به عنوان تشکیلاتی فرهنگی که وظیفه اصلی‌اش خدمت به فرهنگ این مرز و بوم و اختصاصا پاسداری و حفظ و صیانت زبان هورامی و گسترش آن است، خود را به جامعه فرهنگی هورامان شناسانده است.

ابراهیم شمس ادامه داد و گفت : این موسسه در چهار سال فعالیت مستمر خود برای پیشبرد اهدافش بیش از 15 همایش و جشنواره را برگزار کرده که یکی از این مراسمات، جشنواره شعر کودک هورامان است، که امسال سومین دوره آن در پاوه با حضور و مشارکت بیش از 200 کودک شعر خوان برگزار گردید.

شمس با اشاره به دو جشنواره گذشته شعر کودک در پاوه افزود: این جشنواره سومین دوره است در اولین دوره که سال 1394 برگزار شد، نزدیک به 60 نفر از کودکان بدون محدودیت با خواندن اشعار مختلف به زبانهای فارسی و سورانی و هورامی شرکت نمودند. اما سال گذشته در دومین دوره آن اشعار شاعران هورامی زبان به انتخاب موسسه در این جشنواره گنجانده شد و نزدیک به 160 نفر در همایش شرکت نمودند و امسال نیز با اشعار بیشتر و با کیفیت‌تر قریب به 200 نفر شرکت کننده داریم؛ در این زمینه مهد کودک‌های شهرستان سنگ تمام گذاشتند و در آموزش کودکان به یادگیری و حفظ اشعار با ما همکاری کردند.

 

رئیس اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی شهرستان پاوه در حاشیه این جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه این جشنواره به همت موسسه فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاوه و با مشارکت انجمن نمایش و مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌های باران، پرنیان، کوثر، گل‌های زندگی، آرون، باخچه‌ێ گولمان و شنیان برگزار می‌شود، افزود: این برنامه ویژه کودکان شهرستان پاوه است که از کودکان مهدهای کودک تا سنین ۷ سالگی می‌توانند در آن شرکت کنند.

هدایت محمودی هدف از برگزاری این جشنواره را آشنایی کودکان این خطه با زبان مادری خودشان، هورامی، اعلام کرد و ادامه داد: برگزاری این جشنواره به نوعی پاسداشت این زبان و تلاش برای حفظ آن به عنوان جزئی از زبان ملی این سرزمین است.

وی گفت: در این جشنواره کودکان شعرهایی را که در مهدهای کودک از بر کرده‌اند، ارائه دادند و در پایان هم با اعطای جوایز فرهنگی بخاطر ایجاد انگیزه بیشتر تقدیر شدند.

 

محمودی به اهمیت زبان هورامی پرداخت و گفت : زبان هورامی، زبانی اصیل و خاص مردم این منطقه است و از لحاظ دستور زبانی کامل است و قدمتی چند هزار ساله دارد و برخی اعتقاد دارند که کتاب زرتشت به این زبان نوشته شده است و از سوی دیگر کتب سلطان اسحاق به زبان هورامی به نگارش درآمده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه با بیان اینکه بیش از ۳۰ عنوان کتاب کودک به زبان هورامی در دو سال اخیر در این در شهرستان تالیف شده و به چاپ رسیده است گفت: آقای ابراهیم شمس به عنوان موسس موسسه فرهنگی نسیم هورامان که میزبان این جشنواره نیز هست، خود از مولفان و فعالان حوزه ادبیات هورامی ویژه کودکان و نوجوانان است.

 

محمودی با تاکید بر توجه بیشتر به زبان مادری گفت: در مهدهای کودک می‌بینیم که کودکان زبان انگلیسی را آموخته‌اند ولی از زبان مادری خود بازمانده‌اند و این زبان در حال کمرنگ شدن است. با این وجود برخی از معلمان در پاوه در منزل شخصی خود به تدریس زبان هورامی می‌پردازند و این جشنواره با هدف توسعه و ترمیم زبان اصیل هورامی برگزار می‌شود.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار