190469
۰۵ دی ۱۳۹۷

ورزش قهرمانی مانعی برای رشد کودک نیست

یک متخصص بدنساز معتقد است: شروع تمرینات مقاومتی از سن ۶ سالگی باید متناسب با وزن بدن و شرایط فیزیولوژیکی کودک باشد، در غیر این صورت تحمیل ورزش‌های سنگین و قدرتی برای کودک آسیب‌زا خواهد بود.

به گزارش کودک پرس ، دکتر حمید آقا علی‌نژاد درباره سن شروع ورزش‌های قدرتی و استقامتی در کودکان اظهار کرد: ورزش چون جنبه‌ی سلامتی برای کودکان دارد و سبب می‌شود تا کودک از نظر بدنی فعال و زندگی سالمی داشته باشد، از نظر فیزیولوژیکی، تغذیه و توسعه مهارت‌های حرکتی نقش بسیار موثری دارد. همچنین کودک با ورزش کردن چون کار تیمی را یاد می‌گیرد، اعتماد به نفسش بالا می‌رود و از بعد عاطفی و روانی می‌تواند بر استرس‌های احتمالی خود غلبه کند.

وی گفت: متاسفانه تصورات غلطی از ورزش قهرمانی در بین خانواده‌ها وجود دارد و آن این است که ورزش قهرمانی جلوی رشد کودک را می‌گیرد، در حالی که در ورزش‌های مقاومتی اگر طراحی تمرینات با ملاحضات فیزیولوژیکی کودک همراه باشد و فاکتورهای لازم قبل، حین و بعد از سن بلوغ در نظر گرفته شود، نه تنها جلوی رشد کودک را نمی‌گیرد، بلکه به رشد کودک نیز کمک می‌کند.

این متخصص بدنساز خاطرنشان کرد: ورزش می‌تواند جلوی بسیاری از آسیب‌های بیش از حد اندام‌های بدن را بگیرد. به اعتقاد من آسیبی که یک کوله‌پشتی سنگین و غیراستاندارد به کودک وارد می‌کند بیشتر از یک ورزش استقامتی و قدرتی است. کودکی که در سن ۶ سالگی وارد ورزش حرفه‌ای می‌شود، اگر متناسب با وزن بدن و شرایط فیزیولوژیکی او باشد، آسیب خاصی متوجه کودک نیست. کودک تا سن ۱۰ سالگی باید فعالیت‌هایی همچون پریدن، جهیدن، پرتاب کردن، دویدن و… را یابد بگیرد تا نسبت به سایر علوم شناخت کافی پیدا کند. ورزش حرفه‌ای زمانی برای کودک آسیب‌زاست که ملاحضات فیزیولوژیکی را رعایت نکند و متناسب با وزن بدن او نباشد.

آقاعلی نژاد پیرامون این پرسش که یک کودک از چه سنی می‌تواند وارد ورزش‌های سنگینی همچون وزنه‌برداری شود، تصریح کرد: بعد از سن بلوغ و از ۱۴ سالگی به بعد بهترین زمان برای انجام ورزش‌های قدرتی همچون وزنه‌برداری است، در سن پایین شنا و ژیمناستیک بهترین ورزش برای کودکان است، در غیر این صورت امکان دارد به صفحات رشد او آسیب برساند.

 

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار