190253
۰۴ دی ۱۳۹۷

تشدید کوتاهی عضلات دانش‌آموزان خراسان‌شمالی بر اثر کم‌تحرکی

رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌شمالی گفت: فعالیت‌های ورزشی مهم‌ترین راهکار برای رفع ناهنجاری‌های قامتی است.

به گزارش کودک پرس ، «مهدی خطیب‌زاده» با اشاره به این‌که در رابطه با میزان ابتلا به ناهنجاری‌های قامتی تحقیقات دقیقی انجام نشده است، اظهار کرد: بررسی‌های کلی نشان می‌دهد ناهنجاری‌های شانه‌های افتاده و نابرابر، کیفوز(پشت گرد)، لوردوز(پشت گود)، زانوی پرانتزی، زانوی ضربدر و کف پای صاف شیوع بیشتری دارند.

وی ادامه داد: علل مختلفی وجود دارند که سبب بروز این ناهنجاری‌ها می‌شوند که مهم‌ترین آن وضعیت نامناسب بدنی هنگام انجام فعالیت‌های روزمره از جمله راه رفتن، نشستن و خوابیدن است و کم‌تحرکی و بی‌تحرکی دانش‌آموزان  نیز مزید بر علت شده است و به‌علت تغییر سبک زندگی کودکان و نوجوانان که کمتر فعالیت بدنی دارند و همین امر می‌تواند ضعف و کوتاهی عضلات و در نتیجه احتمال ابتلا به ناهنجاری‌های قامتی را بیشتر کند.

خطیب‌زاده اظهار کرد: آموزش و پرورش در رابطه با این ناهنجاری‌ها در دو بخش پیشگیری و اصلاح فعالیت می‌کند که در خصوص پیشگیری معلمان تربیت بدنی آموزش‌های لازم در رابطه با وضعیت بدنی مناسب و نحوه صحیح انجام فعالیت‌های ورزشی پیشگیرانه را به دانش‌آموزان می‌دهند.

 

به گفته وی، در بخش اصلاح ناهنجاری‌ها نیز کانون‌های حرکات اصلاحی ایجاد شده است و در سال تحصیلی جاری بر اساس تفاهم‌نامه وزارتی ساختار قامتی دانش‌آموزان پایه ششم‌ بررسی می‌شود.

رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌شمالی تصریح کرد: در کانون‌های حرکات اصلاحی فرایند کار بدین صورت است که ابتدا دانش‌آموزان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و سپس بر اساس نوع ناهنجاری در کلاس‌های اصلاحی پیش‌بینی شده شرکت خواهند کرد و علاوه‌بر این، پس از مشخص شدن نوع ناهنجاری بروشورهایی در خصوص تمریناتی که می‌توانند در منزل انجام دهند در اختیار دانش‌آموزان و والدین آن‌ها قرار داده می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه داشت این است که ناهنجاری‌های دانش‌آموزان دختر به سبب نوع پوششی که دارند کمتر به چشم می‌آیند و همین امر ممکن است ناهنجاری‌های آنان کمتر مورد توجه  والدین قرار گیرد. بنابراین در ارزیابی دانش‌آموزان دختر باید توجه و دقت بیشتری صورت گیرد.‌

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: هم‌اکنون کانون حرکات اصلاحی در اکثر شهرستان‌های استان فعال‌اند و در سال تحصیلی جاری از اعتبارات ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده ۱۵ میلیارد ریال جهت احداث دو کانون حرکات اصلاحی تخصصی در استان اختصاص یافته است.

 

وی با اشاره به این‌که ناهنجاری‌های قامتی در سنین مختلف وجود دارد و هرچه در سنین پایین‌تر شناسایی شوند راحت‌تر می‌توان آن را برطرف کرد، یادآور شد: مهم‌ترین راهکاری که می‌توان برای برطرف کردن ناهنجاری‌های قامتی عنوان کرد انجام فعالیت‌های ورزشی است در حالی که فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان باید به گونه‌ای باشد که فاکتورهای آمادگی جسمانی که شامل قدرت، استقامت، سرعت، هماهنگی و انعطاف‌پذیری تقویت شوند.

 

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار