190200
۰۳ دی ۱۳۹۷

غفلت برنامه‌های تئاتری صدا و سیما نسبت به مخاطبان کودک و نوجوان

مدیر دفتر تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری با بیان آنکه هیچکدام از شبکه‌های صدا و سیما، برنامه‌ای برای تئاتر کودک و نوجوان و مخاطبان این آثار ندارند، گفت: بی‌توجهی به این دسته از جامعه مخاطبان، یکی از مهمترین آسیب‌های برنامه‌سازی صدا و سیما در حوزه هنر نمایش است.

به گزارش کودک پرس ، «حسن دولت‌آبادی» با اشاره به تربیت مخاطبان بالقوه محصولات هنری به مخاطبانی بالفعل به عنوان یکی از مهمترین رسالت‌های صدا و سیما، یادآور شد: ایران یکی از جوان‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود که بیش از نیمی از جمعیت آن را کودکان و نوجوانان دربر می‌گیرند؛ اما در شکل برنامه‌سازی‌های رسانه‌ای بزرگ و فراگیر مانند صدا و سیما، کمترین تعداد برنامه‌ها متوجه این مخاطبان هدف قرار گرفته است.

وی با اشاره به آنکه یکی از اصلی‌ترین بسترهای تربیت مخاطبان فرهنگی برای محصولات هنری مانند آثار تئاتری و سینمایی، از دریچه رسانه‌ای فراگیر مانند صدا و سیما می‌گذرد، خاطرنشان کرد: در میان تمامی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در شبکه‌های مختلف کشورمان، حتی یک برنامه را نمی‌توان پیدا کرد که به شکل اختصاصی با محوریت تئاتر برای کودک و نوجوان و این گروه سنی مخاطبان تولید شده باشد.
این مدرس دانشگاه، حضور مخاطبان در سالن‌های نمایشی را قلب تپنده و شریان حیات بخش هنر تئاتر در تمام جهان دانست و تصریح کرد: وقتی مخاطبی برای دیدن نمایشی که هنرمندان با سختی‌های فراوان دست به تولید آن زده‌اند وجود نداشته باشد، شاهد بر باد رفتن تمام تلاش‌ها، سرمایه انسانی و مادی صرف شده در مسیر تولید آن اثر تئاتری هستیم. که این اتفاق به قول همان ضرب‌المثل معروف می‌شود مصداقی برای «آب در هاون کوبیدن.»!

وی تاکید کرد: در حالی که مهمترین سن شکل‌گیری رفتار فرهنگی به دوران کودکی و نوجوانی برمی‌گردد؛ متاسفانه صدا و سیما کمترین توجه را بر تربیت این گروه سنی برای تبدیل آنها به مخاطبانی آگاه و اندیشمند در حوزه محصولات فرهنگی و هنری دارد؛ این در حالی است که همین کودکان و نوجوانان در آینده به عنوان طلایه‌داران و آینده‌سازان کشور شناخته می‌شوند.
دولت‌آبادی یکی از مهمترین ضعف‌های فقر برنامه‌های حوزه تئاتر در صدا و سیما برای گروه سنی کودک و نوجوان را عدم بهره بردن از نیروهای متخصص در تولید چنین برنامه‌هایی دانست و تصریح کرد: بی‌میلی رسانه ملی، مدیران و برنامه‌سازان شبکه‌های رادیویی نسبت به مخاطبان کودک و نوجوان و کم اهمیت شمردن آنها در کنار عدم بهره بردن از نیروهای متخصص و آشنا با جهان کودکان و نوجوانان، دست به دست یکدیگر داده است تا شاهد تولید نشدن برنامه‌های تئاتری برای مخاطبان هدف کودک و نوجوان باشیم.

مدیر دفتر تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری یکی از مهم‌ترین راهکارهای عملیاتی ارتقا و تاثیرگذاری رسانه در حوزه تئاتر را توجه به مخاطبان کودک و نوجوان و برنامه‌سازی با محوریت هنر تئاتر برای مخاطبان این گروه سنی دانست و یادآور شد: وقتی رسانه‌ای تاثیرگذار و جریان‌ساز مانند صدا و سیما، نسبت به دامنه مخاطبان کودک و نوجوان در کشور توجه چندانی نداشته باشد، بی‌رغبتی مخاطبان بزرگسال نسبت به آثار تئاتری که امروز شاهد آن هستیم، امری عجیب و غیرقابل باور نخواهد بود.
وی ادامه داد: تربیت مخاطبان بزرگسال برای همراهی هرچه بیشتر با آثار فرهنگی و هنری از جمله آثار تئاتری در سالن‌ها و تماشاخانه‌های نمایشی، در حقیقت به دوران کودکی و نوجوانی و مساله تربیت فرهنگی آنها باز می‌گردد. در کنار بازوهای تربیتی مانند خانواده و یا آموزش و پرورش، از صدا و سیما به عنوان فراگیرترین جریان رسانه‌ای در کشور انتظار می‌رود تا یاریگر مبانی آموزش‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان باشد که متاسفانه بیشتر شاهد غفلت این رسانه در این حوزه بوده‌ایم.

نویسنده مجموعه «نمایشنامه‌های آسان برای دانش‌آموزان»، صرف هزینه و برنامه‌سازی در حوزه تئاتر برای کودکان و نوجوانان را در میان برنامه‌های رسانه ملی، بزرگترین سرمایه‌گذاری دانست و تاکید کرد: وقتی ما درباره رسالت رسانه‌ای مانند صدا و سیما صحبت می‌کنیم، مهمترین اولویت آن باید تأکید بر تربیت نسلی فرهنگی برای داشتن جامعه فرهنگی باشد.

به گفته دولت‌آبادی، در صورت محقق شدن این مساله می‌توان به داشتن جامعه آرمانی و فرهنگی با تربیت نسلی هدفمند امیدوار باشیم. در این میان مهمترین اهرم برای تحقق این مهم در دستان مدیران و برنامه‌سازان صدا و سیما قرار دارد.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار