190184
۰۳ دی ۱۳۹۷

راهکارهایی برای اینکه کودک از تعادل عاطفی برخوردار شود

یک روانشناس اظهار کرد: احساسات و برداشت والدین از تجربه‌های دوران کودکی تأثیر بسزایی بر نحوه فرزندپروری آنها دارد.

به گزارش کودک پرس ، سید شهرام علیزاده روانشناس کودک و نوجوان گفت: درک هر چه بیشتر والدین از خودشان و رفتارهایشان موجب ایجاد رابطه ای سالم با فرزندانشان خواهد شد و سلامت و امنیت عاطفی کودکان در گرو بازخورد والدین نسبت به رفتارهای آنهاست.

وی افزود: متاسفانه برخی از والدین با القای حس بی اعتمادی در وجود کودکان، تعادل عاطفی او را با خطرات جدی مواجه می سازند؛ به طور مثال پدری که در گفتگوهای خود با کودک، ناشایست بودن “دروغگویی” را متذکر می شود و در زمانی دیگر او را مجبور می کند تا به دروغ بگوید “پدرم خانه نیست” حس دوگانگی آسیب زایی را در وجود کودک شکل می‌دهد.

علیزاده با اشاره به اینکه الگوهای رفتاری منفی خانواده به فرزند منتقل می شود، تصریح کرد: محتمل است که الگوهای رفتاری منفی خانوادگی از والدین به فرزندان و از نسلی به نسل دیگر منتقل شوند. تعادل عاطفی کودک در گرو پیش بینی پذیر بودن، ثبات و پذیرابودن والدین است.

این روانشناس بیان کرد: کودکی که از “امنیت عاطفی” برخوردار نباشد احساس افسردگی خواهد کرد و به احتمال بسیار زیاد به کودکی مضطرب تبدیل خواهد شد. همچنین کودکانی که به خود بی اعتمادند در محیط های اجتماعی بی قرار خواهند بود و در زمان غیبت والدین به شدت مضطرب می شوند و دور ماندن از مادر برايشان بستری زجرآور خواهد بود و این کودکان مدام در باره درست یا غلط بودن یک رفتار با خود کلنجار می روند.

علیزاده با اشاره به اینکه امنیت عاطفی کودک بسیار ضروری است، اظهار کرد: امنیت عاطفی کودک بسیار ضروری است و کودکان به امنیت عاطفی نیازمندند و احساس اینکه والدین و یا مربی آنها را دوست ندارند و آنها را رها می کنند، بسیار برای کودکان دردناک است.

وی تاکید کرد: هیچ گاه در صحبت هایتان برای تنبیه کودک و به اصطلاح سر به راه کردن او از جملات مانند؛ “دیگر دوستت ندارم و مادرت نیستم”،”امیدوارم تو رو نبینم و از دستت راحت شوم” و…استفاده نکنید، زیرا به کار بردن چنین جملاتی امنیت روانی کودک را با خطرات جبران ناپذیری مواجه خواهد کرد.

علیزاده با بیان اینکه خانواده باید به کودک اعتماد کند؛ گفت:در صورت تنبیه کودک رفتار او را مورد انتقاد قرار دهید و شخصیت او را خدشه دار نکنید و در برابر اشتباهات او با صبوری برخورد کنید.

 

روانشناس کودک و نوجوان گفت: همچنین با کودک صادق باشید و خودتان در درجه اول به توصیه‌هایتان عمل کنید.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار