190087
۰۳ دی ۱۳۹۷

اولین بازی تئاتر دیجیتالی ویژه کودک و نوجوان روی صحنه می‌رود

«راز گنجور» اولین بازی، تئاتر دیجیتالی است که به کارگردانی هانی حسینی و مرضیه نادری در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه می‌رود.

به گزارش کودک پرس ، نمایش «راز گنجور» یک اثر اینتراکتیو و تعاملی است که تماشاگران در پیشبرد داستان آن نقش مستقیم خواهند داشت. این مخاطبان کودک و نوجوان می‌توانند مانند یک بازی رایانه‌ای در این نمایش به ایفای نقش بپردازند و مرحله به مرحله با شخصیت‌های نمایش تا انتها پیش بروند.
هانی حسینی یکی از کارگردانان این اثر درباره‌ ایده‌ اصلی این نمایش و چگونگی شکل‌گیری آن گفت: ایده‌ اولیه این اثر در سال 1395 و در اولین و تنها دوره‌ مرکز مطالعات اجرایی قشقایی شکل گرفت. در این ایده سعی داشتیم تا اجرای تعاملی را در مواجهه با کودک، مورد بررسی و پژوهش قرار دهیم و در پایان بعد از چند ماه با همکاری دوستانمان در گروه هنری واحه تمام نظریات خود را در قالب یک اثر نمایشی به مدت یک هفته به روی صحنه آوردیم.

وی افزود: این تجربه ارزشمند ما را بر آن داشت تا مسیر را ادامه دهیم و با توجه به آنچه در پروژه مطالعاتی قشقایی آموخته بودیم، اثری جدید با حفظ نقاط مثبت قبل و بدون ایرادات و مشکلات گذشته، بیافرینیم.

این هنرمند ادامه داد: بعد از این تجربه و به بهانه‌ حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران – مبارک، با همکاری مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نمایش تازه‌ای با عنوان «راز گنجور»، طراحی و تولید شد. متن، لباس، عروسک، تمامی تصاویر دیجیتال و انیمیشن‌های موجود در این اثر همگی از نو طراحی و ساخته شدند تا با رویکردی جدید آماده‌ شود.
سها آردم، هانی حسینی، رامین کهن و متین گودرزی به عنوان بازیگر و بازی‌دهنده عروسک، صدف بیگدلی و مرضیه نادری به عنوان طراح و سازنده عروسک، آرمان مقدم، طراح تصاویر تعاملی، مسعود جعفری، طراح انیمیشن و تصاویر دیجیتال، سهیل سهیلی به عنوان آهنگساز و طراح صدا، و رفعت هاشمی سیسخت و مرضیه سرمشقی به عنوان طراح پوستر و بروشور با این اثر همکاری کرده‌اند.
نمایش «راز گنجور» از 9 دی در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله، ساعت 17 روی صحنه خواهد رفت.
علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیش‌تر می‌توانند با شماره تلفن 88966119 تماس بگیرند.

* نتایج چهارمین کمیسیون ثبت طرح و صدور مجوز اسباب‌بازی اعلام شد
نتایج چهارمین نشست کمیسیون ثبت طرح و صدور مجوز در سال ۱۳۹۷ از سوی دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی اعلام شد.
در این کمیسیون تعداد ۹۳ پرونده مورد بررسی و صدور رای قرار گرفت که از این تعداد، ۲۱ مورد مربوط به واردات اسباب‌بازی، ۱ نمونه خواستار مجوز فضای بازی، ۶۶ پرونده ثبتی و پنج اسباب‌بازی خواستار مجوز تولید بود.
در این کمیسیون از مجموع پرونده‌های ثبتی با ثبت ۲۲ مورد موافقت شد که از نظر گروه‌بندی اسباب‌بازی‌ها، یک سرگرمی حرکتی مهارتی، یک اسباب‌بازی آموزشی و کمک ‌آموزشی، ۱۸ نمونه در گروه فکری و ۲ مورد در گروه فرهنگی ‌هنری قرار داشت.
همچنین در چهارمین نشست کمیسیون ثبت طرح و صدور مجوز، ۲۸ پرونده خواستار ثبت تبدیل به مجوز تولید، ۱۰ سرگرمی نیاز به بررسی بیشتر تشخیص داده شد، ۴ پرونده باطل و ۲ مورد نیز به کمیسیون بعدی ارجاع شد.
علاوه بر این پنج پرونده متقاضی مجوز تولید و ۲۸ پرونده تبدیل ثبت به تولید شده مجوز گرفت که از این میان ۶ نمونه حرکتی مهارتی، ۲۱پرونده فکری، ۴ سرگرمی آموزشی و ۲ پرونده در گروه الکترونیکی و رایانه‌ای قرار گرفت.
اکنون اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی‌های ارجاع شده به کمیسیون در ۶ گروه‌ حرکتی ‌مهارتی، آموزشی و کمک ‌آموزشی، فکری، فرهنگی‌ هنری، کمک درمانی و الکترونیکی و رایانه‌ای مورد بررسی و صدور رای قرار می‌گیرد.

دبیرخانه شورای نظارت با توجه به سیاست‌های حمایتی و هدایتی و به منظور معرفی ایده‌ها، طرح‌ها و تولیدات داخلی و اسباب‌بازی‌های جدید و در سال حمایت از تولید ملی و کالاهای ایرانی اقدام به تهیه فهرستی از اسباب‌بازی‌های جدید برای آگاهی جامعه صنعت اسباب‌بازی کرده است که از طریق رسانه‌های جمعی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

هدف از این کار، معرفی طراحان اسباب‌بازی که اغلب جوانان هستند به جامعه تولید کنندگان است تا سرآغاز کار جدید و افزایش تولیدات ارزنده داخلی در کشور باشد امری که با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم افزایش ابتکارهای تولیدکنندگان، استقلال اقتصادی و افزایش ثروت ملی باید بیشتر مد نظر قرار گیرد.

* منتخب مجلات پیک و رشد در نمایشگاه کتابخانه‌ مرجع کانون پرورش فکری
مجلات پیک و رشد در نمایشگاه دی ماه کتابخانه‌ مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به نمایش در آمده‌ است.
«از دیروز تا امروز» عنوان نمایشگاه دی سال ۱۳۹۷ کتابخانه مرجع کانون است که آرشیو سال‌های ۱۳۴۳ تاکنون مجلات دانش‌آموزی در آن به نمایش گذاشته شده‌اند.
پژوهشگران و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۶ در نمایشگاه «از دیروز تا امروز»، در مجموع ۳۶ مجله‌ منتخب را ببینند که ۱۲ عنوان از این آثار منتخب را مجلات پیک تشکیل می‌دهند.
این نمایشگاه که از اول دی آغاز شده است تا پایان این ماه، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
کتابخانه‌ مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، پلاک ۲۴ واقع شده است.

* «دنیا چقدر بزرگ است؟» به چاپ چهارم رسید
بریتا تِکنِت راپ در داستانی با عنوان «دنیا چقدر بزرگ است؟» به کودکان یادآور می‌شود که دنیا و دیدگاه خود را نسبت به جهان معطوف به فضای کوچک اطراف خود نکنند.
این کتاب که از سوی نورا حق‌پرست ترجمه شده است، داستان موش ‌کور کوچکی است که در جست‌وجوی پاسخ سوال خود راهی سفری یک روزه می‌شود. او از سایر حیوانات می‌پرسد که دنیا چقدر بزرگ است و هر کدام از حیوانات پاسخی به او می‌دهند. در پایان او با پاسخ سوالش به خانه بازمی‌گردد.
در دل این سفر، موش کور کوچک می‌آموزد که هر چقدر دنیایش را بزرگ‌تر کند با زیبایی‌های بیشتری روبرو می‌شود.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «آن‌ها از بالای اقیانوس پرواز کردند. همان‌طور که بالا و بالاتر می‌رفتند، موشی دنیا را بزرگ و بزرگ‌تر می‌دید. باد می‌وزید. موشی با صدای بلند، طوری که مرغ دریایی بشنود داد زد: «‌آن چیست؟» مرغ دریایی جواب داد: «یک نهنگ گنده است.» موشی پرسید: «می‌توانیم به او سلام کنیم؟» مرغ دریایی گفت: «بله. محکم بشین.»

مولف، تصویرگر این اثر تلاش داشته است تا کودکان بالای ۶ سال را با مفاهیمی همچون دوستی، مشارکت و سفر نیز آشنا کند.
این کتاب از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با رعایت قوانین بین‌المللی نشر و اجازه رسمی انتشارات boxer books از کشور انگلستان منتشر شده و 103 هزار ریال قیمت دارد که برای چهارمین بار با شمارگان ۲۳ هزار نسخه وارد بازار کتاب کودک شده است.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار