190028
۰۲ دی ۱۳۹۷
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان:

طرح غربالگری اضطراب ویژه کودکان ۵ تا ۶ سال توسط بهزیستی استان زنجان به اجرا در می‌آید

گل نسا آقا محمدی گفت : اضطراب یک حالت خلقی که فرد احساس ناخوشایند و اغلب مبهم ترس، نگرانی، دلواپسی یا دلشوره می‌کند و یا دچار تنش های جسمانی می‌گردد و بیشتر مواقع کودکان قادر به بیان احساس ناخوشایند خود نیستند. در اکثر مواقع علائم این اختلال با فرایند رشد طبیعی کودک اشتباه گرفته شده و مانع از تشخیص و مداخلات به موقع می‌گردد.

به گزارش کودک پرس ، طرح غربالگری اضطراب کودکان 5-6 سال با هدف کمک به والدین جهت توجه به نشانه های اضطرابی کودکان و همچنین ارائه خدمات ارزان تر در مهدهای کودک تحت نظارت بهریستی استان زنجان به اجرا در می آید.

گل نسا آقا محمدی گفت : اضطراب یک حالت خلقی که فرد احساس ناخوشایند و اغلب مبهم ترس، نگرانی ،دلواپسی یا دلشوره می کند و یا دچار تنش های جسمانی می گردد و بیشتر مواقع کودکان قادر به بیان احساس ناخوشایند خود نیستند.در اکثر مواقع علائم این اختلال با فرایند رشد طبیعی کودک اشتباه گرفته شده و مانع از تشخیص و مداخلات به موقع می گردد.

 

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان افزود : بیشتر والدین دنیای کودکانشان را دنیایی پر از شور و نشاط و بدون نگرانی می دانند و چون خودشان از فرزندان مراقبت و نگهداری می نمایند درصدد تامین نیازهای آنها هستند و به همین دلیل توجهی به عوامل استرس زا ندارند.

این مقام مسئول با اشاره به عوارض و تاثیرات منفی وجود اضطراب در دوران کودکی گفت: معمولا حس اضطراب خودبخود رفع نمی شود بلکه تغییر شکل می دهد و در شکل گیری شخصیت کودک تاثیر بسزایی دارد و افت عملکرد اجتماعی برای کودک ایجاد می کند.

وی خاطر نشان کرد : اختلال اضطراب کودکی ، پدیده ای گذرا نبوده و در صورت عدم توجه و درمان تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه می یابد و موجب افت عملکرد تحصیلی ، اجتماعی و شغلی می شود و یا منجر به افسردگی ، سو مصرف مواد و مشکلات عدیده ای در ازدواج و روابط زناشویی خواهد شد.

 

آقا محمدی مکیدن انگشت ، ناخن جویدن،تکرر ادرار، دل پیچه ، شب ادارای ، اختلال در خواب و…را از علائم اضطراب در دوران کودکی برشمرد و گفت : این مهم می تواند در بزرگسالی به شکل پرخاشگری ، بدزبانی ، اذیت کردن دیگران ، کابوس دیدن ، دروغ گفتن ، نداشتن اعتماد به دیگران و مشکل در تمرکز حافظه از خود نشان دهد.

وی افزود : عواملی چون جدایی از والدین، بیماری یا مرگ یکی از اعضای خانواده ، جدایی پدر و مادر از یکدیگر ، ترس از تاریکی ، برنامه های تلویزیونی ، بازی های رایانه ای ، سرزنش ، انتقاد دائم و مقررات حاکم بر خانواده می تواند در ایجاد استرس و اضطراب کودکان نقش بسیار مهمی داشته باشد.

وی گفت : از اهداف طرح غربالگری اضطراب کودکان 6-5 سال ، شناسایی زود هنگام اضطراب کودکی، تشخیص و ارجاع زود هنگام جهت مداخلات تخصصی و افزایش اطلاعات والدین در خصوص پیشگیری از اضطراب می باشد.

 

گفتنی است : طرح غربالگری اضطراب ویژه کودکان 6-5 سال برای پنجمین بار متوالی در استان زنجان برگزار می شود و سال گذشته برای 2 هزار و 500 کودک به اجرا درآمد.

 

 

 

 

منبع: برنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار