189740
۲۹ آذر ۱۳۹۷
در نشست خبری کنگره کودکی، توسعه و سیاستگذاری اجتماعی مطرح شد؛

لزوم گفتمان‌سازی برای ورود حقوق کودک به سیاستگذاری‌های کشور

نشست خبری کنگره کودکی، توسعه و سیاست‌گذاری اجتماعی در محل دفتر انجمن حمایت از حقوق کودکان برگزار شد. در این نشست مدیرعامل این انجمن و دبیر کمیته علمی همایش، اطلاعاتی در مورد فرآیند برگزاری و برنامه‌ریزی علمی همایش در اختیار خبرنگاران قرار دادند.

به گزارش کودک پرس ، فرشید یزدانی، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان درباره هدف از برگزاری کنگره کودکی، توسعه و سیاست‌گذاری اجتماعی گفت: بعد از 25 سال فعالیت انجمن، با توجه به شرایط اجتماعی، مشکلات کودکان و غفلتی که در این عرصه وجود داشت، انجمن به این نتیجه رسید که برای گفتمان‌سازی و وارد کردن مباحث مرتبط با حقوق کودک در سطح عمومی و پیگیری جدی‌تر آن در سطح سیاست‌گذاری کشور، کنگره‌ای برگزار کنیم.

وی افزود: پس از بحث و گفت‌وگوها در مجموعه هیأت علمی کنگره، بنا شد کنگره با نام کودکی، توسعه و سیاستگذاری اجتماعی برگزار شود. به‌واسطه ویژگی این کنگره، اعضای هیأت علمی متنوع و متخصصان این حوزه در کشور، حضور یافتند و به جمع هیأت علمی کنگره پیوستند. کنگره در روزهای 25 و 26 دی‌ماه در سالن‌ همایش‌های کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

**بیش از 15 نهاد مدنی در برگزاری کنگره همکاری می‌کنند

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان در مورد محورهای این کنگره گفت: مباحث مختلفی از جمله بحث کودکی و جایگاه نهاد کودکی در کشور، توسعه پایدار، کودکی و توسعه قضایی، کودکی و توسعه اجتماعی، کودکی و توسعه اقتصادی، کودکی و توسعه سیاسی و کودکی و توسعه فرهنگی برخی از محورهایی است که در این کنگره وجود دارد.

وی درباره نهادهای همکار در فرآیند برگزاری کنگره گفت: بیش از 15 نهاد مدنی فعال در حوزه کودکی به این کنگره پیوستند و برخی نهادهای علمی مثل دانشگاه علوم بهزیستی، انجمن مددکاری، انجمن روان‌شناسی، انجمن جامعه‌شناسی ایران کمک می‌کنند. کتابخانه ملی که کنگره در آن محل برگزار می‌شود، همکار این کنگره است. با نهادهای حاکمیتی مثل وزارت رفاه، شورای شهر، شهرداری و… مکاتبه کردیم، قول‌های اولیه برای همکاری داده‌اند، تمایل به همکاری وجود دارد و منتظریم تا این همکاری انجام شود. از همه نهادهای مؤثر در این حوزه مثل آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و بهزیستی دعوت به همکاری کردیم، اما هنوز پاسخی دریافت نکردیم.

**به دنبال تأثیر مباحث کنگره در سطح سیاستگذاری اجتماعی هستیم

یزدانی درباره کاربردی شدن مباحث مطرح شده در کنگره گفت: بحث کلانی که انتظار داریم و در حوزه اجرایی هم دنبال می‌کنیم، این است که کنگره در حد یک سری مقاله نماند و به حوزه عمل مرتبط شود تا بعد از کنگره مبتنی بر مباحث مطرح شده، برنامه عمل استخراج و مباحث را پیگیری کنیم. اگر این اتفاق رخ دهد در عرصه سیاستگذاری اجتماعی جایگاه مناسب‌تری می‌توانیم برای این حوزه در نظر بگیریم.

وی در مورد تلاش برای تأثیر مباحث کنگره در عرصه سیاستگذاری اجتماعی گفت: کاری که در این زمینه می‌توانستیم انجام دهیم، دعوت از متولی سیاست‌گذاری اجتماعی بود، معاون رفاه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عضو هیأت علمی مجموعه است که نگاه اجرایی و نظری در این حوزه‌ها دارد. برخی دیگر از اعضای هیأت علمی نیز سال‌ها در عرصه سیاستگذاری کشور حضور داشتند. انتظار ما این است که پس از کنگره بر اساس مباحث مطرح شده به سمت برنامه‌ای کلان یا برنامه مشخص عملیاتی در حوزه‌های مرتبط با کودکان هدایت شویم. مثلاً بحث کودکان را سال‌هاست در کشور داریم ولی هنوز برنامه مشخصی برای آن نداریم. کنگره به دنبال باز کردن میدان گفت‌وگو و عرصه نظر در پیوند با عمل است. این کنگره می‌تواند گامی کوچک در راستای گفتمان‌سازی در این حوزه باشد.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان درباره حضور مجلس به‌عنوان نهاد تصمیم‌گیر در این کنگره گفت: از نمایندگان مجلس دعوت کردیم ولی هنوز مشارکتی نداشتند، در فرآیند برگزاری برای حضور دعوت خواهند شد. برای حضور از مرکز پژوهش‌های مجلس نیز دعوت می‌کنیم تا به کمک این کنگره بیایند.

**متخصصان مختلفی در کمیته علمی همایش حضور دارند

مروئه وامقی، دبیر علمی کنگره کودکی، توسعه و سیاست‌گذاری اجتماعی درباره فرآیند برنامه‌ریزی علمی این همایش گفت: طبق روال اغلب همایش‌های علمی، یک ساختار کمیته علمی داریم که سعی شده ترکیبی از افرادی که در حوزه‌های مختلف تخصصی فعالیت دارند، مثل جامعه‌شناسان، روان‌شناسان، روان‌پزشکان، متخصصان اقتصاد، توسعه، سیاستگذاری و سلامت در این کمیته حاضر باشند. همین‌طور بخشی از این افراد ممکن است در ارتباط با بخش‌های اجرایی مرتبط باشند، بنابراین ترکیبی از افرادی که سابقه فعالیت‌های علمی و یا اجرایی دارند در این کمیته هستند.

وی افزود: بر اساس بحث‌ها و پیشنهادهای اعضای کمیته علمی، محورها و اهداف مشخص شده و متناسب با این محورها بخشی از مقالات از افراد صاحب‌نظر سفارش داده شده و بخش دیگری از مقالات با فراخوان از متخصصان دریافت شده تا پس از داوری در جریان همایش بخشی از آنها ارائه شوند و بخش دیگری به‌صورت پوستر یا در کتابچه چکیده مقالات چاپ شوند.

**این همایش‌ها خلأ اطلاعات در برخی حوزه‌ها را بهتر نشان می‌دهد

دبیر علمی این کنگره در مورد محورهای مقالات گفت: سعی شد که در حوزه‌های مرتبط با توسعه مقالات سفارش داده یا دریافت شود. بنابراین در حوزه رابطه بین توسعه اجتماعی و کودکی، توسعه قضایی و کودکی و همه حوزه‌های دیگر مقالات دریافت شده است. میزان مقالات در همه حوزه‌ها یکسان نیست. برای مثال در حوزه توسعه قضایی و توسعه اجتماعی مقالات زیادی داشتیم و در برخی جنبه‌ها کمتر کار شده است. این نوع همایش‌ها می‌توانند خلأ اطلاعات در برخی حوزه‌ها را بهتر نشان دهد.

وی در مورد معیار تعیین محورهای کنگره گفت: مستحضر هستید که توسعه به‌تدریج از مفاهیم اولیه‌ای که عمده توجهش به توسعه اقتصادی بود تغییر کرده و جنبه‌های مختلف زندگی انسان‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و گفته می‌شود که توسعه فقط بهبود شرایط اقتصادی نیست، بلکه بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها را در نظر می‌گیرد. بنابراین برای ارتقای کیفیت زندگی در حوزه‌ها مختلفی مطرح شده است. با بحث‌هایی که در جلسات کمیته علمی مطرح شد، سعی شده که تا حد ممکن علاوه‌بر حوزه‌های مختلف توسعه به خود بحث کودکی، مفهوم آن و بحث‌های نظری سیاستگذاری و کودکی پرداخته شود.

**نهادها و شخصیت‌های دانشگاهی در برگزاری کنگره همکاری می‌کنند

وامقی در مورد نهادهای دانشگاهی که با این کنگره همکاری می‌کنند، گفت: بخشی از اعضای کمیته علمی، هیأت علمی دانشگاه‌های مختلف هستند و برخی انجمن‌های علمی که ارتباط‌های دانشگاهی دارند، دعوت شده‌‌اند. به دانشگاه‌های مختلفی نامه ارسال شده تا هرگونه همکاری علمی که می‌توانند با کنگره داشته باشند. دانشگاه علوم بهزیستی و مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی تا کنون همکاری بیشتری در کمیته علمی و برنامه‌ریزی برگزاری کنگره داشته‌اند.

وی در مورد اثرگذاری مقالات ارائه شده به همایش در عرصه سیاستگذاری گفت: نکته‌ای که پیش از آن باید به اشاره شود این است که با وجود تنوع موضوعی توسعه و کودکی، کمتر به این شکل در یک جا به آن پرداخته شده است. اصولاً دوران کودکی و مسائل مربوط به آن، به این شکل که وجوه مختلف آن در یک جا و تحت یک مفهوم کلی دیده شود کمتر مورد توجه قرار گرفته است. امیدواریم که مباحث کنگره بتواند به نگاه کل‌نگر در رابطه بین توسعه و دوران کودکی کمک کند.

**پنل‌های کنگره بر اساس مقالات ارسال شده به همایش مشخص می‌شوند

دبیر کمیته علمی کنگره کودکی، توسعه و سیاست‌گذاری اجتماعی در مورد پنل‌های اصلی و برنامه همایش گفت: هنوز برنامه قطعی نشده ولی چارچوب آن مشخص است. در دو روز چهار پنل خواهیم داشت و با توجه به مقالات دریافتی، بخش‌هایی که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، در برنامه بیشتر مورد توجه خواهد بود. چهار پنل در مورد توسعه قضایی و کودکی، توسعه اجتماعی و کودکی، آموزش و پرورش و کودکی و توسعه فرهنگی و کودکی خواهیم داشت. سایر سخنرانی‌ها هم با توجه به شرایط کیفی مقالات انتخاب می‌شوند، بخشی هم به‌صورت پوستر یا صرفاً کتابچه همایش ارائه خواهند شد.

وی افزود: حدود 60 مقاله به دبیرخانه کنگره رسیده است. با توجه به این که مباحث جدید است، کیفیت مقالات خوب است و مقالات در دست داوری هستند. 15 مقاله سفارشی داشتیم که امیدواریم بتوانیم همه آنها را در مجموعه همایش ارائه دهیم.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار