189518
۲۸ آذر ۱۳۹۷

کودک چه زمانی شروع به حرف زدن می‌كند؟+ علت تاخیر کلا‌می

یک متخصص اطفال با اشاره به علت تاخیر کلا‌می در کودکان گفت: کتاب خواندن برای کودک در شروع صحبت کردن بسیار مفید است.

به گزارش کودک پرس ، علی محتشمی متخصص اطفال اظهار کرد: به طور معمول کودکان از یک سالگی شروع به حرف زدن می‌کنند و در این سن تعداد واژگان بیانی آن‌ها به طور متوسط سه کلمه است؛ البته تعداد دقیق کلمات متفاوت بوده و ممکن است کودکی در یک سالگی کمتر از ۳ کلمه یا بیشتر از آن بگوید.

ای متخصص اطفال بیان کرد: در یک سال و نیمگی هم تعداد واژه‌ها به طور متوسط باید ۲۰ عدد باشد و در ۲ سالگی این تعداد به ۵۰ عدد می‌رسد؛ وقتی کودک ۳ ساله می‌شود، تعداد کلمات ناگهان افزایش چشمگیری می‌یابد و انتظار می‌رود کودک ۹۰۰ کلمه داشته باشد.

کتاب خواندن برای کودک را فراموش نکنید
وی با تاکید بر اینکه در 2 الی سه هفته اول زندگی صدا‌های کودک در موارد مختلف یکسان و یکنواخت است، تشریح کرد: صداهایی که کودک در هفته‌های اول تولید می‌کند با اراده و آگاهی انجام نمی‌شود ولی کم کم بین گریه کودک و وضعیت او ارتباط برقرار می‌شود، به نحوی که مادر از طریق لحن گریه کودک می‌تواند به گرسنگی، خواب آلودگی یا نیاز‌های دیگر او پی ببرد.

 

 

محتشمی با اشاره به اینکه کتاب خواندن برای کودک در شروع صحبت کردن او بسیار مفید است، گفت: تاخیر کلا‌می در کودکان عوامل متعددی همچون ارثی بودن دارد، کتاب خواندن بهترین کاری است که می‌توان برای رشد مهارت‌های زبانی کودک انجام داد؛ البته خوب است تا زمانی که کودک کوچک‌تر است، بیشتر از کتاب‌های شعر متناسب با سن و حافظه شنیداری او استفاده کنید، چون کودکان در این سنین از شنیدن عبارات آهنگین بیشتر لذت می‌برند.

 

یک‌سالگی آغاز صحبت‌های کودک
وی با اشاره به اینکه معمولا کودک در اواخر سال اول کوشش می‌کند کلمه و صدا‌هایی را که می‌شنود تقلید کند، گفت: زمانی که کودک شروع به تقلید صداها می‌کند، در حدود یک سالگی یک الی 2 کلمه معنی‌دار را بیان می‌کند، از پانزده ماهگی به بعد به سرعت به تعداد واژه‌ها افزوده می‌شود و این واژه‌ها چند برابر می‌شوند.

وی با بیان اینکه کودک در کار زبان آموزی با تکالیف سنگینی روبرو است، گفت: کودک باید بر تمام سطوح زبان تسلط داشته باشد؛ به این معنی که نه تنها باید به صداها گوش دهد بلکه باید یاد بگیرد از آنها چگونه استفاده کند باید بداند چگونه با ترکیب آن‌ها هزاران واژه بسازد، چگونه با ترکیب این واژه‌ها جمله‌هایی برای بیان اندیشه‌هایش بیافریند.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار