189342
۲۶ آذر ۱۳۹۷

مراقب بیماری خاموش و ویرانگر در کودکان باشیم

شاید در نظر عامه مردم دیابت مربوط به سنین بالا و حتی پیری باشد، اما بررسی‌ها و شواهد نشان می‌دهد که این بیماری خاموش و مهلک کودکان بسیاری را درگیر خود کرده است.

به گزارش کودک پرس ، گفتگویی اختصاصی با امیرکامران نیکو سخن، مدیرعامل انجمن دیابت ایران ترتیب داده که در زیر مشروح آن را می خوانید؛

دیابت سن و سال نمی شناسد
دکتر نیکو سخن گفت: متأسفانه سن دیابت نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا پایین آمده حتی طوری شده که انجمن دیابت آمریکا برای ابتلا به دیابت نوع دو در بچه ها اخطار داده که این مسأله ی بسیار قابل تأملی است.
وی اضافه کرد: دیابت نوع دو به سبک زندگی افراد مرتبط است؛ تحرک کم، استرس زیاد، عدم مصرف غذای سالم، پایین آمدن سن مصرف دخانیات و آلودگی از مهم ترین دلایل ابتلا به دیابت است که اتفاقا روزبروز این موارد می شود و دیگر سن وسال هم نمی شناسد. همانطور که می بینیم بچه های ما به جای ورزش و فعالیت های سالم، دائم با گوشی موبایل بازی می کنند و یا پشت کامپیوتر هستند، در مدارس هم به دلیل سختگیری هایی که برای درس خواندن دارند، استرس بالایی داشته و دیگر وقت زیادی برای ورزش کردن و تفریحات سالم برایشان باقی نمی ماند.
اضافه وزن و دیابت
دکتر نیکو سخن مهم ترین عامل ایجاد دیابت را اضافه وزن عنوان کرد و گفت: هر یک کیلو گرم کاهش وزن تقریبا 5 درصد جلوی ابتلا یه دیابت را می گیرد بنابراین اگر افراد مراقب باشند که چاق نشوند نیمی از موارد ابتلا به دیابت قابل پیشگیری است.
وی در اینباره افزود: هر فرد بالای 45 سال از نژاد ما که آسیایی است، باید چکاپ سالیانه قند خون بدهد. همچنین افرادی که زیر 45 سال سن دارند، اما اضافه وزن دارند (در نژاد ما بی ام آی بالای 23 اضافه وزن است) و یا یکی از ریزفاکتورها را مانند بی تحرکی، سابقه خانوادگی، پرفشاری و چربی خون دارند و همچنین خانم هایی که سابقه ی دیابت بارداری داشته اند نیز باید به طور مرتب چکاپ سالیانه قند خون شوند.
آموزش و پرورش باید وارد عمل شود
 مدیر عامل انجمن دیابت ایران گفت: نیمی از مبتلایان، از دیابت خود اطلاع ندارند چون دیابت در شروع هیچ گونه علامتی ندارد. اکثر مردم فکر می کنند دیابت را با پر نوشی و پر خوری و پر ادراری می توان شناخت اما باید بگوییم که شایع ترین علامت دیابت بی علامتی آن است!
او تغییر در شیوه ی زندگی افراد خصوصا بچه ها را بسیار مهم دانست و به بهداشت نیوز گفت: باید سیستم آموزش و پرورش نسبت به بحث دیابت وارد عمل شود  مثلا در کتاب های درسی و آموزشی مباحثی چون تغذیه سالم گنجانده شود، به ورزش و فعالیت های بدنی بچه ها توجه جدی شود و مشاوران و روانشناسانی برای جلوگیری از مصرف دخانیات در دانش آموزان در مدراس حضور داشته باشند تا بتوانیم از کودکی تغییراتی  اساسی را در شیوه ی زندگی بچه ها ایجاد کنیم.
دکتر نیکو سخن در ادامه تأکید کرد: رژیم غذایی ما باید به سمتی برود که چیپس، نوشابه ، فست فود نخوریم اما همچنان شاهد افزایش شیوه های غذایی غلط در بین مردم هستیم. مثلا اینکه بیلبوردهای متعددی از تبلیغ جانک فود ها (غذاهای ناسالم و مضر) را در سطح شهر می بینیم و بسیاری موارد از این دست. بنابراین رسانه ها و سیاستگذاران بهداشتی کشور برای اصلاح شیوه زندگی مردم باید به سرعت وارد عمل شوند.
مدیر عامل انجمن دیابت ایران توصیه ای هم برای مردم داشت: توصیه ما برای مردم این است که دیابت را بسیار جدی بگیرند. چون دیابت خیلی خاموش به سراغ افراد می آید و سرو صدا راه نمی اندازد، بنابراین آزمایش های چکاپ برای تشخیص به موقع دیابت در مراحل اولیه  بسیار بسیار مهم است.
فعالیت های انجمن دیابت ایران
وی در پایان از فعالیت های انجمن دیابت ایران در خصوص پیشگیری و درمان دیابت در کشور گفت: به جز برنامه های آموزشی و درمانی خاصی که برای مبتلایان به دیابت داریم،  در بخش اطلاع رسانی عمومی برنامه های مختلفی را در مکان های گوناگون با همکاری شهرداری برگزار می کنیم و کارشناسان ما در مورد ترویج زندگی سالم برای مردم صحبت می کنند.

همچنین برگزاری سمینار و همایش تخصصی در طول سال، حضور کارشناسان در مدارس، برگزاری دور های آموزشی برای کارمندان و کارگران در کارخانه ها و ارگان های دولتی و خصوصی و انتشار نشریه های مختلف در خصوص بحث دیابت در سایت و فضاهای مجازی به منظور ترویج زندگی سالم از دیگر فعالیت های انجمن دیابت ایران است که توسط دکتر نیکو سخن به آن ها اشاره شد.

 

 

 

منبع: بهداشت نیوز

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار