موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
189111
۲۵ آذر ۱۳۹۷
مصطفی رحماندوست؛

رویکرد آموزشی برگرفته از تکنیک قصه‌گویی

مصطفی رحماندوست نویسنده کتاب کودک از بهره‌گیری برخی از مدارس در استفاده از رویکرد آموزشی با کمک قصهگویی خبر داد.

به گزارش کودک پرس ، مصطفی رحماندوست، شاعر، نویسنده و ناشر کتاب‌های کودک و نوجوان درباره تغییر قصه‌گویی نسبت به گذشته و کم‌رونق شدن قصه‌گویی در خانواده‌ها گفت: با این موضوع که قصه‌گویی خیلی تغییر کرده است، موافقم اما با اینکه کم‌رونق است، مخالفم. امروزه قصه‌گویی تغییر کرده و رونق دیگری یافته است، چون قصه‌گوها فقط پدربزرگ و مادربزرگ‌ها نیستند، بلکه قصه‌گویی امروز یک هنر، فن و مهارت است که این مهارت باید آموخته شود و از نسل قدیم به نسل جدید انتقال پیدا کرده است. در ایران نیز خوشبختانه این اتفاق افتاده است و مربیان مهدکودک‌ها و کتابداران کتابخانه‌های ویژه کودک که برای بچه‌ها قصه می‌گویند، فضای قصه‌گویی را متفاوت کرده‌اند و قصه‌گویی از بخش خواب به بخش دیگری از زندگی تبدیل شده است و الان معتقدم پدر و مادرها نسبت به گذشته، به خواندن کتاب و قصه دل بسته‌اند. قصه‌گویی در دنیا به عنوان تکنولوژی آموزشی مطرح است وی با تاکید بر تاثیر جشنواره‌هایی نظیر قصه‌گویی برای رواج قصه، گفت: جشنواره قصه‌گویی، جشنواره مادران قصه‌گو و جشنواره‌هایی از این دست نشان می‌دهد اتفاقات تازه‌ای رخ داده و امروزه قصه‌گویی به عنوان تکنولوژی آموزشی مطرح است و برخی از مدارس با افتخار اعلام می‌کنند با این تکنولوژی در حال کار هستند.

در دنیا نیز قصه‌گویی به عنوان یک حرفه مطرح می‌شود که مردم برای حضور در آن بلیت خریداری می‌کنند. بنابراین قصه‌گویی در دنیای جدید، رونق دیگری پیدا کرده است.

 

«قصه‌گویی» به ویژگی های روانشناختی بر می‌گردد او درباره اهمیت قصه گویی برای کودکان و حتی بزرگسالان گفت: این موضوع دو اهمیت عمده دارد؛ اول اینکه به ویژگی‌های روانشناختی همه آدم ها بر‌می‌گردد که برای شنیدن آمادگی بیشتری دارند تا خواندن و قصه‌گویی فرصتی است تا مواردی را که حوصله خواندنش را ندارند، بشنوند.

دوم اینکه قصه‌گویی بر اساس پژوهش‌های جهانی، مادر گسترش علم مطالعه است. یعنی از آغاز تولد انسان که حرف زدن بلد نیست، موظف هستیم برای بچه ها قصه بگوییم، شعر بخوانیم بازی کنیم تا اتفاقاتی که در آینده برای آن‌ها رخ می‌دهد یعنی واژگان و توان ارتباطی‌شان را بالا ببریم و مهمتر از همه، با در نظر گرفتن اینکه مدیای قصه‌گویی، کتاب است سطح مطالعه را در کشورهایی که قصه گویی در آنها رواج دارد، بالا ببریم. نیاز به قصه‌گویی ارتباطی به تکنولوژی ندارد این شاعر پیشکسوت درباره متنوع‌تر شدن قصه‌ها برای بچه‌هایی که در عصر تکنولوژی زندگی می‌کنند، گفت: دنیایی که ما داریم خیلی تکنولوژیک نیست و به تدریج در حال عبور از تکنولوژی هستیم، اما جالب است که در کشورهایی که تکنولوژی در آنها جدی و زندگی‌شان عجین با تکنولوژی است، نیز قصه‌گویی رواج دارد. تکنولوژی و تنوع‌های سرگرمی که الان وجود دارد، ظاهراً سبب کمرنگ شدن کتابخوانی و قصه‌گویی شده اما رازی در قصه‌گویی هست که اگر اعلام شود، مخاطبان از کارشان دست می‌کشند و به آن گوش می‌کنند. ما این موضوع را در جشنواره‌ای آزمایش کردیم و چند راه سرگرمی داشتیم که قصه‌گویی یکی از آن‌ها بود و بالای 70درصد قصه‌گویی را انتخاب می‌کردند. بنابراین معتقدم اگر قصه‌گویی به شیوه صحیحی اتفاق بیفتد، در کنار تکنولوژی، کار خودش را می کند. او به ایده ثبت شب یلدا به عنوان شب قصه‌گویی در تقویم اشاره کرد و گفت: معتقدم خوب است 10 شب شادی دیگر هم در تقویم ثبت شود و یکی از آنها یلدا باشد، چون بچه‌های ما به شادی نیازمندند. به نظرم شب یلدا خوب است که شب حافظ و قصه‌گویی باشد.

 

کانون باید مرکزی برای گسترش قصه‌گویی در محله‌ها شود رحماندوست در پاسخ به تاثیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در رونق قصه‌گویی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نظر من خیلی بیشتر از اینها می‌تواند در رونق مطالعه و قصه‌گویی تاثیرگذار باشد، یعنی باید به جایی تبدیل شود که بچه‌ها از مدرسه فرار کنند و به کانون بیایند و باید به این نقطه برسیم، چرا که امروزه پرورش مهمتر از آموزش است. مربیان کانون سال‌هاست قصه‌گویی می کنند که خیلی خوب است.به نظرم هر کدام از شعبه‌های کانون در سراسر کشور می‌تواند مرکزی برای گسترش قصه‌گویی در آن محله باشد.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار