189087
۲۵ آذر ۱۳۹۷
سیدعباس صالحی در آیین افتتاحیه نخستین جشنواره کتاب کودک کاشان:

کتاب و کودک تلاقی خاصی دارند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه نخستین جشنواره کتاب کودک کاشان گفت: کتاب به عنوان نافذترین رسانه بشری و کودکان به عنوان آینده‌سازان و عضو موثر خانواده تلاقی خاصی دارند.

به گزارش کودک پرس ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه نخستین جشنواره کتاب کودک کاشان گفت: شهرها و مناطق مختلف ایران چندگونه‌اند شهرها و مناطقی که تازه متولد شده‌اند و سابقه تاریخی زیادی ندارند، شهرهایی که سابقه تاریخی منقطع دارند و انتصال تاریخی پیوسته نداشته‌اند و شهرهای قدیمی که اتصال تاریخی پیوسته داشته‌اند. کاشان از شهرهای دسته سوم است که پیوسته در تاثیرگذاری فرهنگی نقش داشته است. ما در کاشان با منطقه‌ای روبه‌روایم که در حوزه دینی، دانش محض دینی،هنر و صنایع سنتی و مدرن ترکیب متمایزی ایجاد کرده است.

سیدعباس صالحی افزود: یکی از چیزهایی که شهرهای تاریخی در معرض آن هستند خاطره‌زدایی از آن‌هاست. وقتی از آن‌ها خاطره‌زدایی شود یعنی نوعی آلزایمر. از دست دادن خاطره‌ها و آلزایمر شهرهای تاریخی به معنای ایجاد گسست است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: چالش بعدی که این شهرها را تهدید می‌کند معنازدایی است. معنازدایی از شهرهای تاریخی سبب تهی شدن آن‌ها از روح می‌شود همچنین موجب می‌شود در معرض سیالیت بی‌معنا و سریع قرار بگیرند و دگرگون شوند.

وی با بیان اینکه در کاشان توجه‌های خوبی وجود داشته است، گفت: در بین عناصری که شهرهای تاریخی را محافظت می‌کنند دو نکته مهم است نخست اینکه فضاهای تاریخی شهرهای تاریخی مخافطت شود. این فضاها به یک کهن تاریخ مربوط می‌شوند و مال یک ملت و تاریخ است. دوم اینکه فرهنگ و هنر چندهزار ساله این شهر باید به عنوان یک روح جریان یابد در فضای شهر و اتفاقاتی که قرار است رخ دهد.

وی افزود: وقتی ایده میدان یا گذرهای فرهنگ و هنر در شهرهای مختلفی مانند کاشان رخ می‌دهد می‌توانیم روح هنر و فرهنگ را به کالبد شهر بیاوریم و در این راستا حداقل ۱۰ شهر را دربرنامه داریم. که کاشان یکی از این شهرهاست.

این عضو کابینه دولت اعتدال گفت:حضور مردم نمونه‌ای از اشتیاق آن‌ها برای برگزاری برنامه‌های متنوع و فراهم کردن فرصتی برای فعالیت‌های فرهنگی است. امروز در کاشان  فعالیت‌های گسترده‌ای رادیدم که می‌تواند این امکانات را فراهم کند. حرکت بعدی اینکه کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال ۹۷ انتخاب شد اتفاقات خوبی رخ داده و امروز شاهد برگزاری این جشنواره هستیم.

صالحی در ادامه به اهمیت کتابخوانی اشاره کرد و گفت: کتاب و کودک و نوجوان تلاقی خاصی دارند و امروز این تلاقی نمود پیدا کرده است. کتاب به عنوان نافذترین رسانه بشری امتیازات زیادی دارد و کودکان به عنوان آینده سازان و به عنوان عضو اصلی موثر نهاد خانواده نقطه ارتقا و اهمیت آن را بیشتر می‌کند و این جشنواره متکی بوده بر حرکت وسیع مردمی.

به گفته صالحی، هر دو رویداد گذرگاههای فرهنگ و هنر و رویدادهای دیگر مانند این جشنواره چشم انداز آینده پرافتخارتری را برای کاشان فراهم کرده و ما امیدواریم بتوانیم تسهیل کننده و فرصت ساز خیزش عظیم مردمی در کاشان باشیم تا گذشته پرافتخارش را به آینده‌ای پرافتخار پیوند بزند و در این راستا از مردم کاشان سپاس ویژه داریم.

 

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار