188969
۲۴ آذر ۱۳۹۷

“بلوغ” در آموزه‌های دینی مرحله‌ای مهم برای تعالی افراد است

مدیر مرکز مشاوره مأوا بیان کرد: اگر نوجوان، بلوغ را مرحله‌ای مهم و زیبا از زندگی خود بداند و در صدد استفاده بهتر از این تحول جسمی و روانی برای رسیدن به اهداف بزرگ برآید، والدین مشکلات کمتری خواهند داشت.

به گزارش کودک پرس ، حجت الاسلام ابراهیم اخوی، مدیر مرکز مشاوره مأوا قم، با اشاره به اهمیت بلوغ و توجه جدی به دوران نوجوانی گفت: تغییراتی که نوجوان با آن از نظر بدنی و روانی روبه رو می‌شود، اگر بدون آگاهی و مهارت کافی باشد، می‌تواند مشکلات زیادی را رقم بزند ولی چنانچه نوجوان بلوغ را مرحله‌ای مهم و زیبا از زندگی خود بداند و در صدد استفاده بهتر از این تحول جسمی و روانی برای رسیدن به اهداف بزرگ برآید، مشکلات کمتری خواهیم داشت.

وی به چهار ویژگی مهم این دوران اشاره کرد و با تکیه بر اصلاح این رفتارها افزود: خودبینی، استقلال‌خواهی، حقیقت جویی، خودیابی و هویت‌جویی چهار ویژگی مهم دوران بلوغ هستند و اگر مدیریت درستی بر روی این رفتار صورت بگیرد، قطعا تبدیل به ویژگی مثبت و نقطه قوت نوجوان می‌شود و گرنه تبدیل به رفتارهای مخرب می‌گردد.

مدیر مرکز مشاوره مأوا با توجه به تفاوت‌های تعریف بلوغ در نگاه اسلامی و غرب عنوان کرد: آموزه‌های دینی،‌ بلوغ را یک آغاز مهم برای تعالی افراد می‌دانند و از آن به عنوان پذیرش بسته مهمی چون تکلیف و ورود رسمی به عبادت الهی تعریف می‌کنند. همچنین اسلام برای ورود به نوجوانی دوره قرنطینه‌ای به نام ممیز بودن را تعریف کرده و تمرین‌هایی قبل از بلوغ ارائه کرده تا فرد بلوغ را چون عرصه المپیک بداند که باید سالها قبل برای آن آماده بود.

وی ادامه داد: ‌روایات ما نوجوان را یک فرد فضیلت‌محور و آماده برای ارتقای فردی و معنوی معرفی می‌کنند. بر اساس مدل اسلامی، انتظار داریم بیشترین آداب و فنون تربیت در 14 سال اول زندگی اتفاق بیفتد و دوره نوجوانی شاهد آرامش و استقرار تربیت‌های گذشته باشیم نه اینکه از نو شروع کنیم. نگاه دین به نوجوان در یک جمله، نگاهی همراه با احترام، شایستگی و توانمندی رسیدن به قله‌های مرتفع کمال و انسانیت است؛ نگاهی که در روان‌شناسی غربی کمتر به آن توجه شده است.

حجت الاسلام ابراهیم اخوی در پایان به وظایف والدین نسبت به نوجوان و دوران بلوغ پرداخت و اظهار داشت: افزایش دانش و مهارت همراهی بایسته با نوجوان، افزایش تحمل و داشتن روحیه گذشت، اختصاص زمان مفید و مناسب برای نوجوان، دادن اطلاعات مورد نیاز نوجوان و فراهم کردن زمینه گفتگوی دو طرفه و جذاب برای نوجوانان از کارهایی است که پدران و مادران ما باید نسبت به فرزندشان داشته باشند.

منبع: خبرگزاری رسا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار