موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
187955
۱۵ آذر ۱۳۹۷
متخصص اطفال عنوان کرد؛

نشانه‌های کمبود آهن در کودکان

علی محتشمی متخصص اطفال در مورد شرایط جذب آهن در کودکان سخن گفت و نسبت به مصرف ویتامین c در کنار قطره آهن به کودکان تاکید کرد.

به گزارش کودک پرس ، علی محتشمی متخصص اطفال اظهار کرد: بهترین راه برای اطمینان از کافی بودن آهن، گنجاندن حجم زیادی مواد غذایی غنی از آهن در رژیم غذایی روزانه کودک است؛ برخی مواد برای تامین آهن بدن کودکان مفید است که با بکارگیری آن می‌توان آهن مورد نیاز بدن آنها را تامین کرد، از این رو خوب است آنها را  در هر وعده غذای کودک گنجاند.

این متخصص اطفال بیان کرد: این مواد شامل تخم مرغ، نان، غلات، صبحانه غنی شده با آهن، گوشت قرمز بدون چربی مثل گاو، گوساله یا گوسفند، قسمت‌های تیره گوشت مرغ یا بوقلمون مثل ران و بالای ران، سبزیجات با رنگ سبز تیره مثل بروکلی یا تره، حبوبات مثل لوبیای پخته شده، عدس و یا نخود، میوه خشک مثل زردآلو،انجیر خشک، کشمش و مویز و آجیل و مغزهاست.

 

محتشمی ادامه داد: نکات ایمنی را هنگام دادن آجیل به کوکان زیر 5 سال رعایت کنید که در گلوی کودک گیر نکند؛ برای کودکان کوچک بهتر است مغزها را آسیاب کنید، در این بین ماهی‌های پرچرب مثل ساردین، سالمون، ماهی تن، ماهی خال خالی و قزل آلا علاوه بر تامین آهن به رشد مغز کودک نیز کمک می‌کند.

وی تشریح کرد: سعی کنید هفته‌ای یک تا 2 بار ماهی در رژیم غذایی کودک بگنجانید، ماهی‌های پرچرب را بیشتر از هفته‌ای 2 بار مصرف نکنید زیرا مقدار بسیار کمی تاکسین دارند که به مرور زمان انباشته و دردسر ساز می‌شود؛ کودکان بین یک تا 3 سال برای آنکه سلول‌های خونی سالمی داشته باشند به طور متوسط به 6.9 میلی گرم آهن در روز نیاز دارند.

 

این متخصص اطفال یادآوری کرد: آهن جزئی مهم از هموگلوبین است، هموگلوبین در سلول‌های قرمز خون وجود دارد و وظیفه حمل اکسیژن در بدن کودک را برعهده  دارد؛ آهن مصرف شده توسط کودک تنها زمانی کارایی دارد که جذب بدن او شود، اگر در کنار ماده غذایی حاوی آهن نوعی ویتامین C نیز به او بدهید به جذب آهن کمک کرده اید.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار