187871
۱۴ آذر ۱۳۹۷

۲ درصد مبتلایان به ویروس ایدز در خراسان رضوی کودک هستند

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۲ درصد از مبتلایان به ویروس اچ.آی.وی در مناطق زیرپوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی کودک هستند که از مادران مبتلا متولد شده‌اند.

به گزارش کودک پرس ، دکتر محمد جعفر صادقی به مناسبت هفته اطلاع رسانی و پیشگیری از ایدز در جمع خبرنگاران افزود: احتمال انتقال ایدز از مادر باردار به جنین 25 تا 30 درصد است که با اقدامات پیشگیری و حفاظتی می توان خطر انتقال را به کمترین حد کاهش داد.
وی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های انجام شده به زودی از تمام مادران باردار در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تست اچ.آی.وی به صورت رایگان انجام می شود.

وی گفت: تاکنون 747 مبتلا به ویروس ایدز در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناسایی شده اند که 157 نفر آنها به ‌استان ‌های دیگر مهاجرت کرده و 226 نفر نیز فوت شده‌ اند.
صادقی افزود: حدود 20 درصد مبتلایان به این ویروس در خراسان رضوی زن و 80 درصد مرد هستند.
وی تعداد بیماران شناسایی شده مبتلا به ویروس ایدز در کشور را 38 هزار و 474 نفر عنوان کرد.

وی گفت: راههای انتقال ویروس ایدز شامل تماس جنسی، اعتیاد تزریقی، انتقال از طریق خون آلوده و از مادر به کودک است که بر اساس آمارها راه انتقال از طریق تماس جنسی هر سال در حال افزایش و انتقال از طریق اعتیاد تزریقی در حال کاهش است.

* ایدز قابل درمان و کنترل است
پزشک متخصص بیماری‌ های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: در سالهای اخیر در درمان بیماری ایدز تحولات چشمگیر رخ داده و با داروهای جدید می توان بیماری ایدز را کنترل و درمان کرد.
دکتر امین بجدی افزود: تشخیص و غربالگری نقش مهمی در روند کنترل و درمان ایدز دارد و مبتلایان شناسایی شده تحت کنترل و مراقبت خواهند بود.

وی انگ و تابوهای ایجاد شده را یکی از چالشهای مهم در زمینه کنترل بیماری ایدز دانست و اظهار داشت: علت عدم مراجعه بسیاری از افراد جامعه برای انجام تست سریع ویروس اچ.آی.وی که اکنون به صورت رایگان انجام می شود، همین امر است.

هشتم تا 14 آذر ماه هفته اطلاع رسانی و پیشگیری از ایدز در کشور نامگذاری شده است.

 

 

 

منبع: ایدز

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار