187779
۱۴ آذر ۱۳۹۷
مدیرکل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی:

هر هزار کودک ۲۰ تن در معرض خشونت هستند

مدیرکل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور گفت: در کشور ما از هر یک هزار کودک ۱۵ تا ۲۰ تن در معرض خشونت قرار دارند.

به گزارش کودک پرس ، رضا جعفری در همایش پیشگیری از خشونت خانگی با محوریت کودک‌آزاری و همسر آزاری اظهار داشت: در کشور ما از هر یک هزار کودک، ۱۵ تا  20 کودک در معرض خشونت قرار دارند که در سطح دنیا این تعداد بیشتر از ایران است.

 وی بابیان اینکه در دنیا از هر ۵ زن یک نفر در معرض خشونت قرار دارد، افزود: ۶۶ درصد از زنان حداقل یک‌بار در طول عمرشان مورد خشونت واقع‌شده‌اند اما آمار موجود نشان‌دهنده عمق فاجعه خشونت خانگی نیست چراکه از هر ۱۰ خشونت فقط یک مورد گزارش می‌شود.

مدیرکل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور تصریح کرد: خشونت خانگی خشونتی است که در خانه رخ می‌دهد و چون آشکار نیست و گزارش نمی‌شود بهزیستی نمی‌تواند به خیلی از موارد آن به‌طور تخصصی ورود کند و به دنبال آن تبعات دیگری نیز رخ می‌دهد.

جعفری با اشاره به اینکه خشونت خانگی ساختار خانواده را به‌عنوان مرکز رفاه اجتماعی تحت‌فشار قرار داده و پیامدهای منفی دارد، گفت: عامل خشونت عدم واکنش مناسب به پدیده‌ها و تغییرات نوین اجتماعی و فرهنگی است و در همه اقشار جامعه وجود دارد اما در حاشیه‌نشینان بیشتر مشاهده می‌شود.

 

وی بابیان اینکه کودک‌آزاری از جرائم عمومی محسوب می‌شود و نیازی به شاکی خصوصی ندارد، به انواع آن اشاره کرد و گفت: انواع کودک‌آزاری شامل عاطفی، بی‌توجهی، جسمی، جنسی، آموزشی، اقتصادی و سیاسی است که در کشور ما غفلت و بی‌توجهی بیش از انواع دیگر شایع است.

مدیرکل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور بیان کرد:۹۰ درصد تجاوزهای جنسی به کودک از سوی آشنایان یا بستگان رخ می‌دهد چراکه  آن‌ها می‌توانند به‌راحتی اعتماد کودک را جلب کنند و 10 درصد توسط افراد غریبه انجام می‌شود.

جعفری ادامه داد: در زمان وقوع تجاوز،  به‌جای شیوه حمایت‌گرانه نگاه انتقادی به کودک وجود دارد و گاهی ترس از بی‌آبرویی خانواده مانع گزارش چنین مسائلی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از این کودکان در بزرگسالی نمی‌توانند زندگی مشترک تشکیل دهند و از برقراری ارتباط گریزان هستند یا برعکس به‌طور افراطی به انحرافات جنسی روی می‌آورند.

 

جعفری با اشاره به اینکه هر خشونتی که سعادت ، سلامت و بهزیستی کودک را تحت‌الشعاع قرار دهد کودک‌آزاری به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد:  60 درصد از کودک‌آزاری به‌ویژه آزار جنسی برای کودکان زیر ۴ سال رخ می‌دهد و هر چه سن کودک بالاتر می‌رود می‌تواند از خود دفاع کند یا حداقل به بیان مشکل پردازد چراکه اعمال خشونت ناشی از عدم توازن قدرت است.

  مدیرکل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور اضافه کرد: خشونت جنسی نسبت به دختران در خانواده و نسبت به پسران در محیط اجتماعی و خارج از خانواده بیشتر رخ می‌دهد.

وی بابیان اینکه کودکان بیش‌فعال، توان‌خواه و بیماری‌های خاص بیشتر در معرض آسیب هستند، گفت: خشونت در همه گروه‌ها و سطوح درآمدی، مذهبی، سن و رفاه اجتماعی در خانواده‌ها وجود دارند اما در هر قشر شکل و نوع آن متفاوت است.

جعفری با تأکید بر شرکت در دوره‌های آموزش فرزند پروری  برای زوج‌هایی که تمایل به بچه‌دار شدن دارند، گفت: یک‌سوم از افرادی که در کودکی مورد خشونت قرارگرفته‌اند بعدها نسبت به کودکان اعمال خشونت  می‌کنند که این موضوع به‌عنوان چرخه خشونت مطرح می‌شود.

 

مدیرکل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به عدم تعادل روانی افرادی که با خشونت رفتار می‌کنند، افزود: این افراد فکر می‌کنند هر بن‌بستی که در زندگی ایجاد شود با خشونت حل می‌شود و از آن به‌عنوان راه چاره استفاده می‌کنند.

جعفری با تأکید بر اینکه همه شهروندان در قبال کودک‌آزاری مسؤول هستند و باید این موضوع را گزارش دهند، گفت: توسعه پایدار فقط حفظ منابع برای آیندگان نیست بلکه تحویل نسلی سالم ازلحاظ روحی و عاطفی به آینده است.

وی به علل و عوامل کودک‌آزاری پرداخت و گفت: ۵۰ درصد کودک‌آزاری مربوط به اعتیاد والدین است چراکه فرد معتاد تعادل رفتاری ندارد همچنین پایین بودن سن والدین، خانواده تک سرپرست، خانواده شلوغ و پرجمعیت، مهاجرت و حاشیه‌نشینی از دیگر عوامل کودک‌آزاری به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور بیان کرد: از میان خانواده‌های تک سرپرست در خانواده‌ای که مرد سرپرست خانوار است خشونت بیشتر اعمال‌شده تا خانواده‌هایی که زنان سرپرست خانوار هستند.

 

وی تصریح کرد: در خانواده‌ای که کودک شاهد دعوای پدر و مادراست نیز  نوع دیگری از خشونت تجربه می‌شود چراکه مشاهده کردن دعوا نیز تأثیر ناهنجاری بر عواطف کودک دارد.

جعفری خاطرنشان کرد: بهترین تعریف از رفاه اجتماعی در ضابطه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، روانی و زیستی این است که مؤلفه‌های عمده و شاخص تأمین نیازهای پایه وجود داشته باشد و زمانی می‌توانیم مدعی شویم رفاه اجتماعی وجود دارد که نیازهای اصلی و پایه افراد در این موارد تأمین‌شده باشد.

مدیرکل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور تصریح کرد: مدیریت آسیب‌های اجتماعی و به‌تبع آن ورود به بحران اجتماعی، فراهم‌سازی و تمهیدهای دسترسی به خدمات اجتماعی بدون تبعیض برای همه اقشار اصلی‌ترین مؤلفه‌های رفاه اجتماعی است.

 

 

در قبال خشونت خانگی همه نهادها مسؤول هستند

در ادامه همایش بازپرس دادگستری داراب نیز گفت: درروند رسیدگی به خشونت‌های فیزیکی در خانواده‌ها مقام قضایی ورود می‌کند اما سایر نهادها نیز باید در این زمینه وظیفه خود را بدانند.

مومن با اشاره به موارد اعمال خشونت در پرونده‌های قضایی اظهار داشت: خشونت فقط فیزیکی نیست بلکه خشونت عاطفی و روحی نظیر رفتارهایی توأم با سرزنش، سرکوفت و تهدید نیز می‌تواند آسیب‌های روحی به همسر وارد کند.

وی با تأکید بر شناخت طرف مقابل در آستانه ازدواج بیان کرد: در بدو ازدواج با قطعیت نمی‌توان آینده‌نگری کرده و سلامت ازدواج را تضمین نمود اما هنگام انتخاب باید فرد متعادل، نرمال و خانواده صالحی انتخاب شوند تا بعداً کمترین مشکل داشته باشند.

 

مومن گفت: در مسائلی که بین زوجین رخ می‌دهد رفتار خانواده‌ها مداخله گرانه نباشد و احترام به دو طرف وجود داشته باشد تا سلامت روحی و عاطفی در خانواده برقرار شود.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار