187698
۱۳ آذر ۱۳۹۷

دغدغه‌های دانش‌آموزان دهه هشتادی از انبوه مشکلات آموزشی تا قیمت گران تفریحات

دانش‌آموزان دبیرستانی مشکلات و دغدغه‌های خود را با وزیر آموزش و پرورش و معاون امور زنان رئیس جمهور در میان گذاشتند.

به گزارش کودک پرس ، در نشست گفت‌وگوی بین نسلی که در وزارت آموزش و پرورش و با حضور سیدمحمد بطحایی و معصومه ابتکار برگزار شد دانش آموزان به بیان نقطه نظرات و دغدغه‌های خود پرداختند.

“فاطمه ستاری”، دانش آموز کلاس یازدهم از منطقه ۸ با اشاره به جوانان سرکش که با خانواده عناد دارند گفت: متاسفانه فرزندان از روی لجبازی عکس توصیه‌های والدین خود را انجام می‌دهند. خانواده‌ها باید به شخصیت فرزندان خود احترام بگذارند و آنها را در جمع تحقیر نکنند.

وی افزود: خانواده‌ها درگیر مشکلات خود هستند در حالی که نوجوانان در این سنین بیش از هرچیز دیگری نیازمند “محبت” هستند.

“مرتضی مؤذن زاده”، دانش آموز پایه دوازدهم از منطقه ۱۲گفت: ما نسلی هستیم که به ما موش آزمایشگاهی می‌گویند و بسیاری طرح ها در دوره ما اجرا و روی ما آزمایش شد.

وی افزود: تنها خروجی تحصیلات و راه موفقیت در کشور ما این است که فرزند به دانشگاه خوب برود. خانواده‌ها روی فرزندان خود برای تست زنی خوب در کنکور فشار می‌آورند در حالی که استعدادهای مختلفی در وجود افراد گذاشته شده و لزوما هوش ریاضی در همه بالا نیست.

این دانش آموز به اجرای درس تفکر و سبک زندگی در مدرسه اشاره کرد و گفت: این درس عمدتا حذف می‌شد و به درس حسابان و هندسه داده می‌شد و مسئولان مدرسه می‌گفتند معلم این درس مهارت لازم را ندارد. باید معلمان تقویت شوند. ما در دوره‌ای بودیم که پایه ششم و دوازدهم را تجربه کردیم. امسال باید تشریحی بخوانیم و امتحان نهایی بدهیم و فرصتی برای آمادگی کنکور نداریم. ما باید چه کنیم؟.

“کیارش علیزاده”، دانش آموز پایه دوازدهم رشته تجربی از منطقه ۳ تهران گفت: مشکلات ما با نسل‌های قبلی فرق می‌کند. سبک زندگی ما با پدر و مادرمان متفاوت است. ممکن است فرزند به دانش والدینش اعتماد نکند و به سمت فضای مجازی برود و بعضا اطلاعات غلطی دریافت کند.

وی با بیان اینکه باید امتحان نهایی هشت درس را در سال جاری پشت سر بگذارم و به قدری مشکلات آموزشی ام بالاست که هم از درس زده‌ام می‌کند و هم از خانواده دورم می‌کند گفت: تفاوت‌های بین نسلی وجود داشته و دارد. یک راهکار، در نظر گرفتن مشاور خانواده در مدارس است.

“ریحانه ریوندی”، دانش آموز پایه دهم شهر ری با بیان اینکه فضای مجازی به دغدغه‌ای برای نوجوانان و والدین تبدیل شده گفت: یک نوجوان درگیر انسانهای مجازی است نه فضای مجازی. کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای را باید امسال بخوانیم در حالی که هنوز آن را دریافت نکرده‌ام و کلاس آن شروع نشده است.

وی افزود: این کتاب باید توسط دبیران قوی ارائه شود تا به حل برخی مشکلات کمک کند.

 

“سید مهدی قامت”، دانش آموز پایه دهم از منطقه ۵ نیز از وزیر آموزش و پرورش خواست تا جلسه ویژه‌ای برای رسیدگی به مشکلات آموزشی پایه دوازدهم ترتیب دهد گفت: باید برای حل یک مشکل از خودمان شروع کنیم. مشکلات اقتصادی از جمله عوامل درونی تضعیف ارتباطات درون خانواده‌هاست. قیمت گران تفریحات باعث ‌شده نوجوانان به فضای مجازی پناه ببرند.

“مهتاب افشار”، دانش آموز پایه یازدهم و نماینده مجلس دانش‌آموزی نیز اظهار کرد: لحن گفت وگو در خانواده‌ها اغلب آمرانه است و موجب گسست بین نسلی می‌شود. خانواده آموزش ندیده چگونه نیازهای فرزندش را پاسخ بدهد؟.

وی افزود: نظام آموزشی ما چیزی برای عرضه ندارد و جذاب نیست و کمتر با مسائل روزمره در ارتباط است. محتوای درسی بیشتر کلی گویی‌هایی است که دانش آموز باید آن را بخواند و پاس کند.

این دانش آموز گفت: کتاب‌های درسی تازه تدوین شده مانند انسان و محیط زیست باید در مقاطع تحصیلی پایین و  نه در دوره متوسطه، آموزش داده شوند.

 

“علی جوان” دانش آموز پایه دوازدهم از منطقه ۸ نیز با بیان اینکه آموزش و پرورش کتاب سواد رسانه را تالیف کرده اما معلم برای آن تربیت نکرده است گفت: این درس در برخی مدارس تدریس نشد و فقط سوالاتی دادند تا بخوانیم و امتحان بدهیم.

وی ادامه داد: سه ارگان خانواده، مدرسه و جامعه در تربیت فرد موثرند. هرجا مشکل باشد یکی از بال های آن آموزش و پرورش است و تا زمانی که ارتقاء نیابد مشکلات ما حل نمی‌شوند.

“فرشته نجفی مراد” دانش آموز پایه یازدهم نیز با بیان اینکه در بسیاری موارد چالش‌های یک فرزند برای والدینش قابل درک نیست؛ به سرکوب شدن نیازها و عواطف اشاره کرد و گفت: تغییر نگاه‌ها و دغدغه‌ها از نسل دهه 60 به هفتاد و از هشتاد به نود بسیار زیاد است و خود من نمی‌توانم دغدغه یک فرد دهه نودی را درک کنم.

 

وی افزود: امروز نیاز به آموزش فضای مجازی نداریم، بلکه نیاز به خودشناسی داریم. خانواده‌های ما نیز باید آموزش ببینند و آگاهی شان ارتقاء یابد.

 

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار