187660
۱۳ آذر ۱۳۹۷

بازدید نمایندگان خارجی شرکت کننده در همایش حقوق کودک از کانون اصلاح و تربیت

جمعی از میهمانان خارجی شرکت کننده در همایش حقوق کودک، از کانون اصلاح و تربیت بازدید کردند.

به گزارش کودک پرس ،  با هماهنگی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، نمایندگانی از موسسه بین المللی ابناء بشر از کشورهای عراق، سوئیس، لبنان، پاکستان، فلسطین، افغانستان و اردن از کانون اصلاح و تربیت بازدید کردند.
علی رستمی در آغاز این بازدید ضمن تشریح وضع رسیدگی به مددجویان کانون اصلاح و تربیت در ایران، ​افزود: تحولات جدید در مجازات های اسلامی در سال ۲۰۱۳ و تحول سیاست کیفری در جرائم کودکان موجب شده است تا کودکان و نوجوانان بزهکار در کنار نگهداری در مراکز اصلاح و تربیت، در کنار خانواده های خود باشند و همچنین سوءسابقه آنها ثبت نمی شود تا آثار کیفری در پرونده مدجویان زیر ۱۸ سال وجود نداشته باشد.
مدیر کانون اصلاح و تربیت با اشاره به اصل ۳۰ قانون اساسی کشورمان،​ گفت: ما به استناد این اصل موظف هستیم آموزش رایگان را به مددجویان در سطح کانون و سایر مراکز تابعه ارائه بدهیم که این اصل در کانون اصلاح و تربیت کاملا تحقق یافته است و ما در کانون شاهد موفقیت مددجویانی هستیم که پس از اتمام تحصیلات متوسطه اکنون در مراکز آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند.
وی ادامه داد: مددجویان می توانند به بازپروری و باز شناختی خویش بپردازند و در این امر هیچ کوتاهی نمی کنیم و با استفاده از تعلیق، تخفیف، آزادی مشروط و جایگزین های حبس که با تعاملات صورت گرفته با مسئولین قضایی انجام می شود مدت دوره نگهداری مددجویان را به حداقل می رسانیم.

در ادامه محمود عباسی معاون امور بین الملل وزارت دادگستری نیز به الحاقات تحول سیاست کیفری در جرائم کودکان در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد و افزود: یکی از تفسیرهای غلط و ابهامات موجود در اذهان عمومی و حرفه ای کشورها در خارج از کشور مساله قصاص در کودکان است که بر اساس قانون، قصاص حق اولیاء دم محسوب می شود؛ بنابراین این حق حکومتی نیست که بتوان در آن انعطاف یا نرمشی از سوی مسئولین حکومتی لحاظ شود.

وی گفت:​ قانون گذار برای این مساله ۲ مورد را متذکر شده، چنانچه فردی کمتر از ۱۸ سال مرتکب قتل شود زمانی مستوجب قصاص تشخیص داده می شود که به ماهیت و حرمت موضوع اشرافیت داشته باشد که این موضوع از سوی متخصصین پزشکی قانونی و سایر مراکز مرتبط تائید یا رد می شود و خوشبختانه با استناد به این اصل ما شاهد رهایی از قصاص اغلب مرتکبین قتل قبل از ۱۸ سال بوده ایم.

در حاشیه این بازدید، به سوالات میهمان خارجی پاسخ داده شد.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار