موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
187199
۱۰ آذر ۱۳۹۷
جشنواره «تئاتر مقاومت» در گام شانزدهم؛

غیر رقابتی شدن بخش کودک و نوجوان«تئاتر مقاومت»، اقدامی کارشناسی است

غیررقابتی شدن بخش کودک و نوجوان جشنواره «تئاتر مقاومت» موجب شد که عوامل اجرایی یک اثر نمایشی فارغ از هر گونه تنش و استرس به خلاقیت بیشتر بیاندیشند.

به گزارش کودک پرس ، مهدی سیم‌ریز؛ نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان گفت: در بخش کودک و نوجوان شانزدهمین جشنواره سراسری «تئاتر مقاومت» با نویسندگی و کارگردانی نمایش «قدمگاه» حضور دارم که البته کارگردانی آن را با محبوبه پاداش به انجام رسانده‌ام.

وی ادامه داد: این نمایش در اصل مضمونی پیرامون سیره رضوی دارد اما در چنین قالبی به موضوع دفاع مقدس نیز اشاره دارد؛ داستان آن در مورد قریه‌ای در نزدیک مشهد به نام «ده‌سرخ» است که در زمان عزیمت حضرت رضا(ع) به مرو، ایشان از آن گذر کرده و البته توقف کوتاه در این روستا داشتند که در همین فاصله برای وضو گرفتن طلب آب می‌کنند و چون آبی یافت نمی‌شود با دست بخشی از خاک را کنار می‌زنند و از آن محل چشمه‌ای می‌جوشد که همچنان با گذشت بیش از یک هزار و دویست سال از آنجا آب در حال جوشش است. آن مکان و مصلایی که حضرت رضا(ع) در آن نماز گذاردند در این روستا محل زیارت دلدادگان و عاشقان حریم ولایت(ع) است.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: ما با وام گرفتن از این روایت تاریخی در این نمایش روزگار مادری در این روستا را روایت می‌کنیم که در انتظار فرزندش است که در سن هفده سالگی با ارادتی که به امام رضا(ع) داشته توانسته مجوز حضورش در جبهه را از پدرش کسب کند. حال هیچ اثری از آن فرزند نیست و مادر بی‌صبرانه منتظر دریافت نشانی از فرزند مفقودالاثرش است و این نمایش با دریافت نشانی از این شهید خاتمه می‌یابد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه چنین مفهومی در نمایش که ممکن است درک آن برای مخاطب هدف آن ثقیل به نظر برسد را قابل فهم ارائه کرده‌اید گفت: هم در شیوه اجرایی و هم در متن با استفاده از تمهیداتی توانستیم به چنین هدفی دست پیدا کنیم که به‌عنوان نمونه به شیوه تلفیقی با استفاده از عروسک‌های نمایشی شخصیت گاوی را در نمایش به کار بردیم که نام او «تنومند» است و در زمان‌هایی که مادر شهید در تنهایی خود به یاد فرزند شهیدش زمزمه می‌کند با او همکلام شده و با او حرف می‌زند که البته این بخش از نمایش خیال و اوهام اوست اما موجب شده است تا شکل فانتزی نمایش برای جذب مخاطب نوجوان و حتی کودک حفظ شود.

سیم‌ریز در بخشی دیگری از گفت‌و‌گوی خود با ایکنا در پاسخ به این پرسش که آیا غیر رقابتی بودن بخش کودک و نوجوان جشنواره سراسری «تئاتر مقاومت» بر کیفیت آثار عرضه شده در این بخش اثر منفی خواهد گذاشت، گفت: به نظر من از دو دیدگاه می‌توان به این موضوع پرداخت؛ نخست اینکه رقابتی شدن آثار کودک و نوجوان در رویدادهای نمایشی موضوعی همچون «تئاتر مقاومت» و «تئاتر رضوی» تا حدود زیادی عوامل اجرایی را محدود کرده و خلاقیت در به کار بردن برخی تجارب نو را با توجه به اینکه هدف از اجرای چنین آثاری کسب رتبه و جوایز جشنواره است از بین می‌برد.

 

وی افزود: علاوه بر این رقابتی شدن این بخش از جشنواره، اجرای آن را محدود به نهایت دو تا سه اجرا در جشنواره خواهد کرد و از آنجا که تضمینی برای اجرای عمومی این آثار پس از تمام جشنواره وجود ندارد لذا مخاطبان کمی از گروه سنی کودک و نوجوان می‌توانند از اجرای این آثار که جنبه‌های تربیتی و اخلاقی در آن‌ها نمود بیشتری دارد، بهره‌مند شوند.

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان تأکید کرد: ترجیح ما در این دوره از جشنواره «تئاتر مقاومت» بر بیش از دو سه نوبت اجرا بود که خوشبختانه این مسئله تحقق پیدا کرد و ما توانستیم به دور از تنش و استرس‌های ناشی از رقابتی بودن، کاری را در اوج آرامش به مخاطبان خود که آمار خوبی را نیز شامل شدند عرضه کنیم و به نظر من  این شکل برخورد با آثار نمایشی جشنواره به ویژه آثار نمایشی ویژه کودک و نوجوان در یک رویداد موضوعی بهترین تصمیمی است که ممکن است اتخاذ شود.

 

برگزیده ادوار گوناگون جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی«ضامن آهو» در ادامه گفت: به نظر من باید هم جشنواره «تئاتر مقاومت» و هم بسیاری دیگر از جشنواره‌های تئاتر موضوعی نسبت به سرنوشت آثار تولیدی به ویژه در حوزه کودک و نوجوان پس از اتمام جشنواره بی‌تفاوت نبوده و با امکاناتی که ممکن است در نمایندگی‌های خود در شهرستان‌ها در اختیار داشته باشند زمینه را برای حضور گروه‌های نمایشی به منظور اجرای عمومی آثار خود در نقاط مختلف کشور و به ویژه اجراهای بومی فراهم کنند.

سیم‌ریز در پایان با اشاره به اینکه با این وجود رقابت به منظور کسب رتبه و دریافت جوایز جشنواره برای گروه‌های تئاتری که با مشکلات فراوان از جمله مالی مشغول فعالیت و تولید نمایش هستند از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: این امر موجب ایجاد انگیزه می‌شود و نوعی دلگرمی برای گروه‌های نمایشی برای تداوم این راه است، هر چند که همانطور که اشاره شد اگر تمهیدات لازم برای اجرای عمومی آثار نمایشی در شهرهای مختلف فراهم شود و بسیاری از نهادهای فرهنگی مستقر در شهرهای مختلف از اجرای این آثار به منظور ارتقای سطح فرهنگی شهر خود حمایت کنند، به نظر می‌رسد که این خود بزرگترین انگیزه برای این گروه‌ها به منظور پشتکار بیشتر در حوزه تئاتر خواهد بود.

 

یادآور می شود، شانزدهمین جشنواره سراسری «تئاتر مقاومت»، روز شنبه ۱۰ آذرماه با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار اندیشه حوزه هنری به کار خود پایان خواهد داد.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار