187069
۰۸ آذر ۱۳۹۷
آوایی در کنفرانس منطقه‌ای حقوق کودکان:

هیچ کودکی نباید برپایه جنسیت و مذهب مورد تبعیض قرار بگیرد

وزیر دادگستری گفت: هیچ کودکی نباید بر اساس سن، جنسیت، تابعیت، مذهب و روابط سیاسی مورد تبعیض قرار بگیرد.

به گزارش کودک پرس ، علیرضا آوایی وزیر دادگستری در کنفرانس منطقه ای حقوق کودکان که چهارشنبه برگزارشد، اظهار کرد: کودکان عصاره زندگی انسان هستند و همان گونه که انسان بزرگ سال قابل احترام است کودک نیز قابل احترام است و رعایت احترام کودکان مستلزم رعایت حقوق انها است.

آوایی با بیان اینکه در کشور ما کودکان از حق زندگی در خانواده و تفریح و بازی کردن برخوردارند، گفت: کودکان باید از خشونت، سوء استفاده جنسی و حملات مسلحانه دور باشند.

وزیر دادگستری تاکید کرد: برای افراد کمتر از 18 سال که حدود 22 میلیون نفر و 30 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند؛ کارهای زیادی  در جمهوری اسلامی ایران نجام شده است اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم.

 

وی ادامه داد: در افق چشم انداز ۱۴۰۴ برای رسیدن به قدرت اول منطقه باید به سرمایه‌های انسانی که همان کودکان هستند توجه کرد و باید زمینه رشد همه آنها به عنوان سرمایه انسانی توجه ویژه شود.

آوایی بیان کرد: در وزارت دادگستری برنامه جامع حقوق کودکان وجود دارد  و در مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودکان و نوجوانان رفتار تمام نهاد‌های وابسته به کودکان رصد می‌شود.

وزیر دادگستری افزود: هیچ کودکی نباید براساس سن، جنسیت، تابعیت، مذهب و روابط سیاسی مورد تبعیض قرار بگیرد و از تمام کودکان در برابر بهره کشی جنسی و اقتصادی باید حمایت شود.

 

وی با اشاره به اینکه رعایت منافع عالی کودکان و نوجوانان باید مدنظر قرار گیرد, گفت: کودکان و نوجوانان قادر به فهم مسائلی که مستقیم و غیر مستقیم با آن‌ها ارتباطند؛ هستند؛ به همین دلیل باید در تصمیماتی که برای آنان گرفته می‌شود؛ دخالت داد.

آوایی با بیان اینکه تمام مسئولان، خانواده‌ها و والدین در ارتقای حقوق کودکان مسئول هستند، بیان کرد: خانواده به عنوان بنیادی‌ترین نهاد حمایت از کودکان در نظر گرفته شده است و باید زمینه زندگی کودکان در نهاد خانواده را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه در نظام حقوقی ساختار‌هایی برای حمایت از حقوق کودکان در نظر گرفته شده است، گفت: ایجاد ساختار‌های قضایی مطابق با کودکان شامل ایجاد دادگاه‌های ویژه کودکان و نوجوانان، تدوین لایحه ایجاد پلیس ویژه کودکان در دولت، طرح مجلس و لایحه دولت در خصوص شناسنامه دار شدن کودکان متولد شده از مادران ایرانی و پدران خارجی و اصلاح سن ازدواج در نظر گرفته شده است.

 

آوایی افزود: در عرصه اجتماعی نیز مسایلی مانند گسترش مهد کودک‌ها در روستاها، راه اندازی اورژانس اجتماعی ویژه کودکان و ایجاد رشته‌های حقوق کودکان در دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار