187001
۰۸ آذر ۱۳۹۷
معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری:

وزارت دادگستری وظیفه اجرای حقوق کودک را ندارد

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، گفت: امید است با تصویب سند ملی حقوق کودک از سال ۱۳۹۴ در افق ۱۴۰۴ کودکان ما جایگاه شایسته خود در کشور را پیدا کنند.

به گزارش کودک پرس ، محمود عباسی طی سخنانی در کنفرانس منطقه‌ای حقوق کودک با محوریت موضوع عدالت برای کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: حقوق بشر در اسلام ازحقوق کودک آغاز می‌شود. در اسناد بالادستی نظام و قوانین و مقررات ما نیز حقوق کودکان به رسمیت شناخته شده و از اهمیت خاصی برخوردار است. باعث افتخار ماست که زمینه‌های اجرای این حقوق فراهم شده است هرچند در اجرا با چالش‌هایی مواجه باشیم.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری، عنوان کرد: درجامعه ما گرچه رنگ و بوی عواطف نسبت به کودکان برجسته است اما این جایگاه باید به جایگاه حق مدارانه نسبت به کودکان تغییر کند تا آینده روشن‌تری را برای کودکان تصور کنیم. اینکه می‌گوییم کودکان حق تفریح، زندگی شایسته و مبری بودن از جنگ و خشونت و حق کار نکردن ازحقوق ذاتی کودکان است که باید آنها را به رسمیت بشناسیم و در این جهت گام برداریم.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، خاطرنشان کرد: در جامعه آنجا که حرف از کودک می‌شود همه پای صحنه هستند. کشور ایران جزء اولین کشورهایی است که به کنوانسیون حقوق کودکان پیوسته است. لایحه منع به کارگیری کودکان در مخاصمات نیز در دولت تدبیر و امید تدوین شده است. در حقیقت باید بر این نکته توجه کرد که سازو کارها لازم برای تحقق این حقوق در کشور تهیه شده است. در یک شورای هماهنگی ۱۶ نماینده حضور دارند و وظیفه سیاست گذاری، برنامه ریزی، هماهنگی و پایش حقوق کودک را برعهده دارند.

 

وی، افزود: وزارت دادگستری وظیفه اجرای حقوق کودک را ندارد اما وظیفه نظارت بر تحقق این حقوق برعهده اوست. سیاست دولت حمایت از سمن‌ها است. امید است با تصویب سند ملی حقوق کودک از سال ۱۳۹۴ باید در افق ۱۴۰۴ کودکان ما جایگاه شایسته خود در کشور را پیدا کنند. سه سال گذشته و همزمان با بازدید از موسسه ابنای حقوق بشر زمینه برگزاری کنفرانس حقوق کودک فراهم شد. این کنفرانس سه روز ادامه دارد و باید یک گام رو به جلو برای تحقق حقوق کودک بردارد.

 

این کنفرانس با حضور مقاماتی از کشورهای سوئیس، لبنان، افغانستان، پاکستان، قزاقستان، آذربایجان، روسیه، فلسطین و اردن و با سخنرانی وزیر دادگستری، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور و جمعی دیگر از مقامات در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

 

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار