موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
186605
۰۵ آذر ۱۳۹۷
معاون آموزش ابتدایی مطرح کرد:

کلاس بازی و تجربه‌ی یادگیری پایدار در مدارس

به گفته‌ی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اجرایی شدن طرح ایجاد کلاس و ساعت بازی در مدارس می‌توان از ظرفیت بازی و اسباب‌بازی در راستای ایجاد فرصتی برای یادگیری پایدار و لذت‌بخش در مدارس استفاده کرد.

به گزارش کودک پرس ، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش ‌و پرورش بازدیدی از چهارمین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری داشت.

او باتوجه به اهمیت بازی در زندگی کودکان که به عنوان یک بستر بسیار مناسب در جهت تقویت خلاقیت و پرورش فکری کودکان می‌تواند به‌کار گرفته شود، گفت: خوشبختانه در این جشنواره محصولات متعدد و متنوع ایرانی ناظر به رشد فکری کودکان و افزایش خلاقیت آن‌ها را شاهد بودیم.

معاون آموزش ابتدایی از علاقه و انگیزه‌ی موجود در تولیدکنندگان اسباب‌بازی برای استفاده از عناصر فرهنگ ایرانی در تولیدات‌شان یاد کرد و توضیح داد: اسباب‌بازی دیگر فقط یک سرگرمی نیست. این رویکرد را در محصولاتی که در نمایشگاه ارایه شده بود، مشاهده می‌کنیم. امیدوارم باتوجه به جمعیت کودکان کشور ما که جمعیت بسیار قابل توجه‌ای است و سرمایه آینده هستند این موضوع مهم بیش از پیش مورد توجه تولیدکنندگان اسباب‌بازی قرار بگیرد و بستری فراهم شود برای این‌که خانواده‌ها بتوانند به صورت دقیق و ناظر به اصول تربیتی تشخیص دهند چه اسباب‌بازی برای چه سنی مناسبی است.

او به بخش دیگر این جشنواره اشاره کرد و گفت: در کنار نمایشگاه قسمت دیگری هم مربوط به اسباب‌بازی‌هایی بود که به دلایل مختلفی مناسب کودکان نیست و شاید لازم باشد خانواده‌ها در این زمینه آگاهی بیش‌تری داشته باشند.

حکیم‌زاده ادامه داد: اسباب‌بازی‌هایی که فرهنگ غربی و خشونت را ترویج می‌کنند و با فرهنگ ایرانی-اسلامی سازگار نیستند در این بخش به نمایش گذاشته شده بود. ممکن است خانواده‌ها خیلی آگاه نباشند اما این جشنواره کمک می‌کند این آگاهی به دست آید و بدانیم اگر از دنیای اسباب‌بازی غافل شویم شاید با اسباب‌بازی‌هایی که برای کودکان تجویز می‌کنیم ناخواسته آن‌ها را در معرض آسیب‌های تربیتی قرار دهیم.

او درباره‌ی نقش کانون پرورش فکری در حوزه‌ی اسباب‌بازی اظهار داشت: کانون کار خیلی مهمی را در این زمینه انجام داده است. کانون موقعیت و فضایی را ایجاد کرده است تا افرادی که دغدغه‌ی کودکان را دارند و به مقوله‌ی مهم تولید اسباب‌بازی برای آن‌ها می‌پردازند یک‌جا جمع شوند و محصولات خودشان را عرضه کنند. هر چند معتقدم جای کار در این زمینه خیلی زیاد است.

معاون آموزش ابتدایی با تاکید بر سابقه‌ی کانون پرورش فکری گفت: انتظار می‌رود با توجه به نیازهایی که کودکان ما دارند و جمعیت کودکان و نوجوانان‌ کانون بیش‌تر به سمت تولید اسباب‌بازی‌های فکری حرکت کند.

به گفته‌ی او کانون یک برند بسیار معتبر و شناخته شده‌ است. بنابراین اگر در این عرصه فعالیت‌های بیشتری انجام دهد خانواده‌ها با خیال راحت‌تر سراغ اسباب‌بازی‌های مناسب برای کودکان‌شان می‌روند.

حکیم‌زاده یادآور شد: همچنین نظام آموزشی و مدارس ما نیز می‌توانند اختیارات بیشتری برای استفاده از اسباب‌بازی‌های مناسب کودکان در دوره‌ی پیش‌دبستانی و دبستانی داشته باشند.

در آیین گشایش جشنواره، وزیر آموزش و پرورش از ورود اسباب‌بازی به جریان آموزش رسمی کشور و اجرایی شدن طرح کلاس بازی و اسباب‌بازی در آینده‌ی نزدیک در ۱۰ استان کشور و در ۱۰هزار مدرسه خبر داد.

در همین راستا کارگروهی با حضور فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ حسین ربانی معاون تولید کانون و رضوان حکیم‌زاده، معاون ابتدایی آموزش و پرورش تشکیل شده است.

حکیم‌زاده درباره‌ی روند این کارگروه گفت: خیلی مهم است فضای مدارس به‌ویژه در مقطع ابتدایی را تغییر دهیم و تربیت و آموزش در دوران کودکی را متناسب با مقتضیات این دوران کنیم. مدرسه و کلاس لزوما جایی نیست که بچه‌ها دست بسته بنشینند و فقط درس گوش بدهند.

او ادامه داد: بازی یکی از بسترهای بسیار مناسب یادگیری و تربیتی در دوران کودکی است. در همین راستا این کارگروه تشکیل شده و خوشبختانه کارها خوب پیش رفته است.

معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مسوولیت پی‌گیری این کار را برعهده دارد و قرار است در استان‌های منتخب کشور مدارسی که شرایط‌ لازم را دارند برای اجرایی شدن این طرح انتخاب شوند.

به گفته‌ی حکیم‌زاده در دستورالعملی که برای این طرح تهیه شده بر استفاده از اسباب‌بازی‌ و بازی‌های ایرانی تاکید صورت گرفته است.

او توضیح داد: هدف از چنین طرحی این است که بتوانیم یک محیط شاداب و با نشاط را در مدارس ایجاد و در نهایت از ظرفیت بازی و اسباب‌بازی برای یادگیری در کودکان به عنوان یک وسیله‌ی مناسب تربیتی استفاده کنیم.

معاون آموزش ابتدایی معتقد است اسباب‌بازی و بازی می‌تواند کودکان را به انجام کار گروهی تشویق کند و مشارکت‌ آن‌ها را افزایش دهد. در عین حال انگیزه و علاقه‌ی آن‌ها برای حضور در مدرسه و کلاس درس را زیاد کند.

او تاکید کرد: اگر از این ظرفیت‌های بازی و اسباب‌بازی استفاده کنیم می‌توانیم امیدواریم باشیم مجالی برای یادگیری‌های لذت‌بخش و پایدار در مدارس ایجاد شود.

حکیم‌زاده در پاسخ به این پرسش که در طرح ایجاد کلاس بازی چه اندازه کودکان با نیازهای ویژه و اسباب‌بازی‌های مورد نیاز آن‌ها در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: در طرح تلفیقی آموزش یک‌پارچه خوشبختانه بسیاری از کودکان استثنایی ما در مدارس عادی حضور دارند و این موضوع رویکرد بسیار خوبی است که از آن استقبال می‌کنیم.

او توضیح داد: بنابراین در مدارسی که طرح کلاس و ساعت بازی اجرا شود فرقی نمی‌کند و کودکان با نیازهای ویژه نیز می‌توانند از این شرایط و امکانات استفاده کنند.

حکیم‌زاده در پایان تاکید کرد: در عین حال با توجه به شرایط خاصی که کودکان با نیازهای ویژه دارند قطعا استفاده از بازی و اسباب‌بازی و فعالیت‌هایی در راستای تقویت دست‌ورزی و دیگر مهارت‌ها شاید خیلی بیش‌تر مورد نیازشان باشد و امیدواریم به این موضوع توجه کافی شود.

منبع: کانون پرورش فکری

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار