186577
۰۵ آذر ۱۳۹۷
یادداشت؛

بازی‌های جنسی دوران کودکی

اگر کودک بیش‌ازحد به بازی‌های جنسی می‌پردازد باید انگیزه اصلی این تکرار غیرمعمول را دریافت و در رفع آن اقدام کرد. هیچ‌گاه نباید در حضور کودکان با دیگران در مورد رفتار جنسی‌ها گفت‌وگو کرد.

به گزارش کودک پرس ، کودکان به دلیل کنجکاوی برای شناخت دنیای اطراف خود، به جستجو در هر چیزی می‌پردازند. از جمله می‌خواهند بدن را کشف کنند؛ ازاین‌رو به بازی‌هایی نظیر دکتر بازی و مامان‌ بازی روی می‌آورند که در این بازی‌ها سعی می‌کنند از چگونگی اندام‌های یکدیگر آگاه شوند. والدین وظیفه پیشگیری از بازی‌های جنسی کودکان دارند و باید مراقب باشند تا شرایط محیطی برای این نوع بازی برای کودکان فراهم نشود و اگر احیاناً این صحنه‌ها را مشاهده کردند، باید به‌صورت معقول از بازی آنان جلوگیری کنند.

 

کودکان می‌خواهند به خاطر کنجکاوی بدن خود را کشف کنند

کودکان می‌خواهند به خاطر کنجکاوی بدن خود را کشف کنند. در این جست‌وجوها بااندام تناسلی خود آشنا می‌شوند و سپس کنجکاوانه می‌خواهند بدانند که آیا دیگر کودکان نیز همین‌گونه هستند؛ ازاین‌رو به بازی‌هایی مانند دکتر بازی روی می‌آورند و حین بازی می‌کوشند از چگونگی اندام‌های یکدیگر آگاه شوند.

این مسئله در کودکانی که روابط جنسی والدین یا اندام تناسلی آن‌ها را دیده‌اند بیشتر و حساس‌تر می‌شود زیرا کودک دوست دارد به تقلید از بزرگ‌سالان بپردازد و رفتارهای آنان را انجام دهد.

تنها هنگامی این بازی‌های جنسی ناهنجار و غیر عادی است که یا بیش‌ازحد تکرار شود و یا با رفتارهای پرخاشگرانه و فریبکارانه همراه باشد.

والدین وظیفه‌دارند از بازی‌های جنسی کودکان پیشگیری کنند و باید مراقب باشند فضای مناسبی برای این نوع این بازی‌های کودکان فراهم نشود. اگر چنین صحنه‌هایی دیدند نیز باید به‌صورت معقول از آن بازی‌ها جلوگیری کنند.

کودکان را شرمسار نکنید

پدر و مادر نباید از کودکان بپرسند چه می‌کنید؟ زیرا اگر کودکان عین حقیقت را بگویند برای والدین بسیار ناراحت‌کننده خواهد بود.

همچنین نباید آن‌ها را سرزنش و شرمسار کرد و نیز نباید حرکت آنها را به‌صورت دیگری حمل کرد یا بهانه ساده‌ای یافت؛ مانند اینکه آیا فکر نمی‌کنید در این هوای سرد نباید لخت شد؟

بلکه باید به کودکان دستور داد که لباس خود را مرتب کنند و به بازی دیگر بپردازند.

باید گفت تو و دوستت داشتید لباس‌های یکدیگر را در می‌آوردید. این حرکت را نباید انجام بدهید! دیدم که به او دست می‌زنی! اجازه ندارید این کار را انجام دهید! هرگاه سؤالی داشتید از من پرسید تا موضوع را برایتان شرح دهم.

به کودکان بیاموزید که برخی از اعضای بدن ما لازم است پوشیده باشند

به کودکان بیاموزید که برخی از اعضای بدن ما لازم است پوشیده باشند و کسی آن‌ها را نبیند. این‌ها اعضای کاملاً خصوصی ما هستند.

این روش مسالمت‌آمیز و آگاه‌کننده موجب خواهد شد که هم آموزش‌های جنسی کودک محدود شود و هم علاقه او به جنس دیگر و عشق آسیب نبیند.

اما آگاهی این رفتارهای کودکان از مرز کنجکاوی می‌گذرد و بااینکه بارها کنجکاوی خود را در این زمینه ارضا می‌کنند، بازهم منتظر فرصتی هستند تا دزدانه به اعضای تناسلی دیگران نگاه کنند. این رفتار نشانه آن است که کودک گرفتار مشکلی عمیق‌تر شده است؛ که برای رفع آن باید با مشاوری متخصص مشورت کرد.

ممکن است دلیل اشتغال زیاد کودک به امور جنسی این باشد که والدین در خانه نسبت به امور جنسی کتمان وحی‌ای لازم ندارند.

اگر کودک بیش‌ازحد به بازی‌های جنسی می‌پردازد باید انگیزه اصلی این تکرار غیرمعمول را دریافت و در رفع آن اقدام کرد. هیچ‌گاه نباید در حضور کودکان با دیگران در مورد رفتار جنسی‌ها گفت‌وگو کرد.

لازم است کودک را از رفت و آمد با کودکان خلاف و ناآرام برحذر داشت و کودک بزهکار را نیز به روان پزشک یا روان شناس معرفی کرد.اگر پدر و مادری دختر خود را سرگرم بازی جنسی با کودکی فریب کار دید ، هرگز صلاح نیست فریاد سردهد یا از پزشک برای معاینه اندام آمیزشی دخترش کمک بخواهد و یا آزمایش بی مورد و نابجا انجام دهد؛ زیرا کمترین اثر نامطلوب آن در دختر یک چیز است ؛ ترس از مرد و پذیرفتن اینکه مرد به زن آسیب می زند.

خانواده ها و افراد مرتبط با کودک نقش مراقبت، آگاه سازی را برعهده دارد

خانواده ها و افراد مرتبط با کودک نقش مراقبت، آگاه سازی ، نظارت در مقابل هر آنچه فضای ذهن و روان طفل را تحت تاثیر قرار دهد بر عهده دارند.

به گونه ای امیرالمؤمنین علیه السلام به نگرانی خود از روبه روشدن فرزند نوپای خویش با پیام آفرینان مغرضی اشاره می کنند که ممکن است با هجوم خود به فضای ذهن و اندیشه او، حقیقت را مشتبه سازد پس می فرمایند : از آن ترسیدم که مبادا خواسته های نفسانی و نظریاتی که مردم را دچار اختلاف و گمراهی کرد و کاررا برای آنان شبهه ناک ساخت به تو نیز هجوم آورد گرچه آگاه کردن تو را نسبت به این امور خوش نداشتم اما آگاه شدن و استوار ماندن را ترجیح دادم تا دچار هلاکت های اجتماعی نگردی بدین سان باید اذعان نمود که تربیت جنسی باید در یک برنامه ریزی زمان بندی شده متناسب با مقتضیات سنی و ذهنی و مبتنی برشناخت نیازها و قابلیت کودکان صورت پذیرد./۹۱۸/ی۷۰۲/س

محرم آتش افروز

منابع

تربیت جنسی کودکان، جواد مصلحی

تربیت جنسی، علی نقی فقیهی

تربیت جنسی کودک و نوجوان، علی اسلامی نسب

غررالحکم

منبع: خبرگزاری رسا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار