186125
۳۰ آبان ۱۳۹۷
جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان؛

«اولیور توئیست»؛ نمایشی کودکانه فقط برای بزرگترها

«اولیور توئیست» روایتی تلخ و گزنده از زندگی قشری از کودکان ایرانی است که در قالب نمایش در بیست و پنجمین جشنواره بین‌ المللی تئاتر کودک و نوجوان روی صحنه می‌رود؛ نمایشی که به گفته دبیر این جشنواره مناسب کودکان نبوده و باید بزرگترها آن را به تماشا بنشینند.

به گزارش کودک پرس ، از کتاب «اولیور توئیست» شاهکار ماندگار «چارلز دیکنز» فیلم ها و نمایش های بسیاری ساخته و اجرا شده است و همه ما دست کم یک بار اولیور را از لحظه تولد و بی مادرشدنش تا رفتن به نوانخانه، رنج کشیدن ها و گرسنگی هایش همراهی کرده و با خوشحالی های کوچک و کم دوامش خوشحال شده و با غم هایش غمگین شده ایم؛ اما ممکن است در میانه این راه از اولیورهای وطن غافل مانده باشیم.

در گوشه گوشه شهرهایمان اولیورهای زیادی خاموش و بی صدا می سوزند و آب می شوند؛ داستان زندگی شان هم واقعی است؛ روایتی تلخ که گوشه ای از آن در قالب نمایش در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان روی صحنه می رود و توصیه می شود که بزرگترها و مسئولان حوزه های اجتماعی آن را تماشا کنند تا سرنوشت فرزندان این مرز و بوم شبیه «اولیور توئیست» نشود.
اسماعیل فیروزی نویسنده و کارگردانی است که داستان زندگی 2 تن از این اولیور توئیست های وطنی را در قالب این نمایش روایت می کند.
در حقیقت او در این نمایش 2 داستان روایت می کند. اولی زندگی پسرکی است که در اطراف تالار وحدت ضایعات جمع می کند و عاشق تئاتر می شود و دیگری دانش آموز نخبه ای که برای دفاع از مادرش مرتکب قتل می شود.

بازیگران «اولیور توئیست» کودکانی هستند که شرایط زندگی شان با کودکان عادی فرق دارد؛ شایان، علی، محمدرضا و ابوالفضل روزهای کودکی را در میان حصارهای بلند کانون اصلاح و تربیت سپری می کنند.
آنها در «اولیور توئیست» نقش بازی نمی کنند، خودشان هستند؛ واقعی و قوی با خوبی و بدی می جنگند، بدی هایی که همیشه خوبی ها را خراب می کند.
فیروزی می گوید: این کودکان عشق، نفرت، حرص و طمع را به خوبی به مخاطب منتقل می کنند و نشان می دهند هر کسی چگونه بر آدم های اطرافش تاثیر می گذارد.

آری همه چیز دست خودمان است؛ از شخصیت های خوب داستان «اولیور توئیست» باشیم یا دسته بدها … .

دبیر بیست و پنجمیمن جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان نیز پیش از این، هنرنمایی کودکان کانون اصلاح و تربیت را دیده و از بازی های ساده و صمیمی آنها لذت برده و بارها خواستار اجرای عمومی این نمایش به نفع بازیگرانش شده بود.
جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان هم خواسته مریم کاظمی را اجابت کرد و این نمایش به دلیل تناسب نمایشنامه با شعار امسال جشنواره در بخش جنبی پذیرفته شد.
اولیور توئیست جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان یک نمایش 40 دقیقه ای است که در نخستین روز از برگزاری نمایش ها، 2 بار در ساعت های 15 و 17:30 در تالار مهدیه همدان به روی صحنه می رود.

کاظمی، اگر چه نمایش «اولیور توئیست» را برای رده سنی کودکان و نوجوانان مناسب نمی داند، اما به شدت تماشای این نمایش را به بزرگترها توصیه می کند و به ایرنا می گوید: این نمایش با شعار «حقوق اجتماعی و شهروندی کودک» ارتباط تنگاتنگ دارد و به ویژه برای پدر و مادرها، مربیان و معلمان و همه آنهایی که نگران آینده فرزندان ایران زمین هستند، بسیار مفید و آموزنده است.
«اولیور توئیست» هرچند نمایشی کودکانه با تِم تلخ و گزنده است که گوشه ای از رفتارهای بی رحمانه اجتماع را با فرزندان مان نمایش می دهد، اما قالبی مناسب برای آگاه سازی و هوشیاری بیش از پیش جامعه ارزیابی می شود.

بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار «کودک و حقوق اجتماعی و کودک و حقوق شهروندی» از 28 آبان ماه تا چهارم آذرماه به دبیری مریم کاظمی در شهر تاریخی همدان در حال برگزاری است.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار