186024
۲۹ آبان ۱۳۹۷

فرزندآزاری معضلی با آثار روحی دلخراش اجتماعی

خبر شوک آور بود، پدری در اوج عصانیت زانوی دختر نوجوان خود را با دریل سوراخ کرد، خشونتی که تبعات ناخوشایندی برای فرزند و جامعه بر جا می‌گذارد.

به گزارش کودک پرس ، فرزندان هدیه و گلهای زندگی از جانب خداوند متعال به والدین و امانتی گرانبها هستند که در حد امکان به پاسداشت و نیازهای آن باید توجه داشت.
اما متاسفانه در برخی موارد با وجود توصیه‌ها مبنی بر حفظ حقوق فرزندان، به‌دلیل اختلافات خانوادگی، فقر، اعتیاد و حتی بیماری‌های روانی گاهی اوقات اخبار تکان‌دهنده‌ای از خشونت، آزار و اذیت و و حتی قتل بدست والدین بی رحم خود منتشر می شود که دل هر بیننده و یا مخاطبی را به درد می آورد که نمونه عینی آن به تازگی در یکی از روستاهای خدابنده استان زنجان به وقوع پیوسته است.

بر این اساس چندی پیش در یکی از روستاهای خدابنده پدری دختر نوجوان 16 ساله خود را پس از ضرب و شتم زانوی او را با دریل سوراخ کرد، و حتی پس از این کار نیز از انتقال دختر آسیب دیده اش به بیمارستان نیز خودداری کرد.
این دختر پس از تحمل این درد آزار دهنده توسط مادرش به بیمارستان منتقل و سپس اقدامات لازم درمانی برای عمل جراحی عضو صدمه دیده توسط کادر پزشکی انجام می گیرد.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: پس از اطلاع از این اقدام فرزند آزاری توسط بهزیستی شهرستان خدابنده کارشناسان این اداره کل برای بررسی ابعاد مختلف این حادثه دلخراش وارد عمل شدند.
محمد محمدی قیداری افزود: هم اکنون دختر آسیب دیده از بیمارستان خدابنده ترخیص شده و به همراه مادر و برادر کوچک خود برای جلوگیری از آسیب های احتمالی به دستور دادستان استان در خانه امن بهزیستی منتقل شدند و تا زمان روشن شدن تکلیف در این مرکز نگهداری می شوند.

این مسئول ادامه داد: بهزیستی احقاق حقوق این دختر آسیب دیده را نیز از طریق پزشکی قانونی استان نیز پیگیری می کند و این اداره کل تلاش دارد با اتخاذ راهکارهایی این مشکل و معضل بوجود آمده این خانواده را حداقل ممکن کاهش دهد.
وی بیان کرد: بروز و ریشه یابی چنین حوادثی به تحقیقات و بررسی بیشتری نیاز دارد چرا که وقوع ان از ابعاد مختلف تبعاتی متعددی را به دنبال دارد.
محمدی افزود: پدر این دختر نیز بطور حتم تحت مشاوره های تخصصی قرار خواهد گرفت تا از بروز تبعات ناخوشایندی بعدی آن نیز جلوگیری شود.
به گفته این مسئول،هم اکنون مراکز اورژانس خدمات اجتماعی بهزیستی 123 در شهرهای زنجان، ابهر، خدابنده و خرمده فعال است و در سایر شهرستان های این استان نیز در صورت تامین اعتبارات لازم راه اندازی خواهد شد.

محمدی افزود: متاسفانه پژوهش ها نشان می دهد که فقط 30 درصد شهروندان زنجانی با خط تلفن 123 اورژانس خدمات اجتماعی آشنایی دارند و اغلب با فعالیت ها و نوع خدمات رسانی آشنا نیستند.
وی بیان کرد:خودروهای خدمات سیار و خط تلفن 123 بصورت 24ساعته آماده پاسخگویی به عموم مردم و مداخله در بحران است که این موضوع بیش از گذشته به اطلاع رسانی نیاز دارد.

** تا کنون حادثه مشابهی در خدابنده رخ نداده بود
رئیس بهزیستی شهرستان خدابنده نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: تا کنون چنین حادثه ای خدابنده گزارش نشده بود و ابعاد مختلف آن باید مورد بررسی قرار بگیرد.
عصمت نصیری افزود: این واقعه فرزند آزاری توسط کار درمانی بیمارستان خدابنده به بهزیستی شهرستان گزارش شد و کارشناسان بهزیستی شهرستان نیز برای بررسی ابعاد آن وارد عمل شدند.
وی بیان کرد: تحقیقات نشان می دهد این حادثه در شامگاه چند روز پیش زمانی که دختر 16 خانواده با بازخواست پدر به دلیل تاخیر آمدن در منزل مواجه می شود، به وقوع پیوسته است.

نصیری افزود: بنا به گفته مادر این دختر، پدر معتاد بوده و قبل از قوع حادثه مشغول کار کردن با دریل بود و پس از مطلع شدن از تاخیر دخترش به منزل با عصبانیت و برای تنبیه زانوی او را با دستگاه یاد شده سوراخ می کند.
وی اظهار داشت: بر اساس آخرین اطلاعات کسب شده، پدر این دختر آسیب دیده که در زندان بسر می برد ، آزاد شده و از طرفی مادر دختر به همراه برادرکوچک خود در خانه امن نگهداری می شوند.
این مسئول ادامه داد: بهزیستی خدابنده آگاهی بخشی و اطلاع رسانی لازم در ارتباط مرکز اورژانس خط تلفن 123 را انجام می دهد که این کار بصورت مستمر ادامه دارد.

** پرخاشگری و خشونت محکوم است
یک پژوهشگر، محقق و مدرس دانشگاه نیزددر این ارتباط ادامه داد: از دیدگاه روانشناسی، پرخاشگری و خشونت عمل ناپسند تلقی شده که همواره مذموم شناخته شده است.

احسان فکور افزود: بر این اساس اقداماتی از قبیل توهین افراد به یکدیگر، درگیری های لفظی عمل ناخوشایندی محسوب می شود که تحت تاثیر عوامل مختلف به وقوع می پیوندد، اما کودک آزاری و دیگر آزاری عملی بس تکان دهنده و وحشتاک است.
وی اظهار داشت: حادثه اخیر در خدابنده نیز به بررسی بیشتری نیاز دارد چرا که تاخیر دختر نوجوان به منزل می توانست با راهکارهایی مصالحت آمیز و اتخاذ تنبیه بهتری هدایت شود و اینکه پدری چنین اقدامی را انجام داده مایه تاسف است.
این روانشناس ادامه داد: نوع روش های تربیتی والدین ،بر شکل گیری شخصیت فرد در خانواده بسیار تاثیر گذار است و از طرفی انسان موجودی اکتسابی بوده و بسیار ی از رفتارهای محیط پیرامونی خود را یاد می گیرد.

وی اظهار داشت: والدین برای تنبیه فرزندان خود می توانند روش تقویت منفی را بکار گیرند به این معنا که محرک مطلوب فرد را از زندگی حذف کنند، اما انجام مستمر این کار نیز تبعات دارد.

** اختلالات روانی فرد را به انجام خشونت سوق می دهد
روانشناس سابق مرکز مشاوره دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: این حادثه و عمل انجام گرفته از سوی پدر خانواد نشان می دهد که این فرد به نوعی به اختلال روانی دچار بوده و انجام آن از سوی فرد عادی دور از انتظار است.
فکور افزود: متاسفانه خانواده ها آنگونه که باید و شاید به موضوع روان و دریافت مشاوره های لازم بهایی نمی دهند در صورتی که هزینه های هنگفتی برای عمل های زیبایی و غیر ضروری خود پرداخت می کنند.

وی اظهار داشت: بروز چنین خشونت هایی آثار سوء و ناخوشایندی را در جامعه بجا می گذارد و از طرفی هر چند عضو آسیب دیده فرد بتدریج بهبود می یابد اما آثار دلخراش روحی آن هرگز فراموش نمی شود.
این روانشناس، پژوهشگر و مدرس دانشگاه ادامه داد: یکی از حقوق فرد ،زندگی در فضایی آرام و به دور از تنش است و ضایع کردن این حق و انجام خشونت، نوع خودخواهی و ظلم به جامعه تلقی می شود.

وی خاطر نشان کرد: آموزش های ارائه شده به گروههای هدف باید به شیوه ای درست و مستمر ادامه داشته باشد تا اثر بخشی لازم برای کاهش بروز آسیب های احتمالی به حداقل ممکن برسد.
فکور تاکید کرد: تنش ها و بسیاری از رفتارهای پرخاشگرانه از گذشته افراد نشات می گیرد و توصیه می شود افرادی که خواسته یا ناخواسته پرخاشگری را برای دفاع و هدف خود انتخاب می کنند، به یک روانشناس و مشاوره مراجعه کنند.

 

این روانشناس افزود: به این موضوع مهم باید توجه داشت که گذشته افراد می تواند در رفتار و روش های تربیتی والدین و منش آنها بسیار تاثیر گذار باشد.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار