185978
۲۸ آبان ۱۳۹۷
نگاهی به جوایز خارجی کتاب؛

جوایزی برای بهترین‌های کتاب کودک و نوجوان

هفته کتاب فرصتی است که به جوایزی که در جهان به کتاب‌ها داده می‌شود نگاهی داشته باشیم.

به گزارش کودک پرس ، هر سال در جهان، جوایز بسیاری به کتاب‌ها داده می‌شود که هر یک اعتبار ویژه‌ای دارند، در این فرصت کوتاه به برخی جوایز ویژه‌ کتاب کودک در جهان می‌پردازیم که مهم‌ترین جوایز بین المللی محسوب می‌شوند.

** جایزه ای. بی. وایت 
جایزه ای. بی. وایت، (The E.B. White Read Aloud Awards) از سال 2006 توسط انجمن کتاب‌فروشی‌های کودکان در آمریکا به کتاب‌های برگزیده اهدا می‌شود.
این جایزه در دو بخش به کتاب‌های تصویری و کتاب‌های شعر یا داستان کودکان و نوجوان تعلق می‌گیرد که برای بلندخوانی مناسب یا فوق‌العاده تشخیص داده می‌شوند.
کتاب‌هایی برگزیده در نخستین دوشنبه ماه آوریل به صورت آنلاین به رای گذاشته شده و در هر گروه 4 کتاب از سوی کمیته جایزه انجمن کتاب‌فروشی‌های کودکان انتخاب و برندگان در ماه می، در نمایشگاه کتاب آمریکا اعلام می‌شوند.

** جایزه ویلیام الن وایت
جایزه ویلیام الن وایت،( William Allen White Children’s Book Awards) هر سال از میان کتاب‌های برگزیده شده به دست کمیته داوران دانشگاه امپوریای شهر کانزاس با رأی دانش‌آموزان ایالت کانزاس، انتخاب می‌شود.
این جایزه که از سال 1952 اهدا می‌شود به افتخار ویلیام الن وایت، ناشر و ویراستار روزنامه امپوریا گزت، انتخاب شده و نخستین جایزه ادبیات کودک به انتخاب خود کودکان، در ایالات متحده آمریکاست.

** جایزه برترین کتاب سال به انتخاب کودکان 
هر سال کودکان آمریکایی در مقطع پیش دبستانی، با مطالعه کتاب‌های تازه، کتا‌ب‌های منتخبی که از خواندن‌شان لذت می‌برند را از میان هزاران موضوع انتخاب می‌کنند، این جایزه از 1974 توسط شورای کتاب کودک آمریکا پایه‌گذاری شده است. کتاب‌های برگزیده به کسانی که با کودکان سر و کار دارند برای تشویق آن‌ها به مطالعه کمک می‌کند.

** جایزه به انتخاب پدر و مادرها
جایزه به انتخاب پدر و مادرها (Parents Choice Gold Award)، برای انتخاب بهترین آثار کودک و نوجوان در آمریکاست که توسط معلمان، پدران و مادران، نویسندگان و اهالی رسانه انتخاب می‌شود، این جایزه از 1978 اعطا می‌شود و علاوه بر کتاب شامل همه محصولات فرهنگی مربوط به کودکان، مثل اسباب‌بازی‌ها، فیلم‌ها، نرم‌افزارها، مجله‌ها و برنامه‌های تلویزیونی است. هدف این جایزه که در آمریکا اعتبار ویژه ای دارد، کمک کردن به پدر و مادرها برای انتخاب محصولات فرهنگی برای کودکان است.

** جایزه کتاب کودک خانه سرخ 
جایزه خانه سرخ (Red House Children’s Book Award) از 1981 به کتاب‌های کودک برگزیده که در انگلستان منتشر می‌شود، اختصاص دارد که در سه بخش کودک، نوجوان و بزرگسال برگزار می‌شود. این جایزه که توسط کودکان انتخاب می‌شود، در انگلستان جایزه مهمی به شمار می‌رود.

** جایزه بهترین کتاب کودک بریتانیا 
جایزه بهترین کتاب کودک بریتانیا به زبان انگلیسی، در مجموعه جوایز موسسه خواندن (the reading agency) که برای ترویج مطالعه در بریتانیا تلاش می‌کند، قرار دارد. اعطای این جایزه از سال 1996 آغاز شده است. جایزه ملی بهترین کتاب کودک بریتانیا پیشتر با حمایت انجمن خانه سرخ برگزار می‌شد اما به تازگی مستقل برگزار می‌شود.

** جایزه بهترین کتاب سال کودک استرالیا
جایزه بهترین کتاب سال کودک استرالیا، ( Children’s Book of the Year Awards)، از 1946 با انتخاب شورای کتاب کودک استرالیا انتخاب می‌شود. این آثار با تمرکز بر مخاطب نوجوان، در بخش‌های گوناگون برگزیده می‌شوند.

** جایزه نشان نیوبری 
نشان نیوبری (Newbery Medal)، نخستین جایزه ادبی کتاب کودکان در همه دنیاست که به افتخار جان نیوبری، ناشر قرن هجدهم این نام را گرفته است. انجمن کتابخانه‌های آمریکا این جایزه را از سال 1922 به بهترین اثر داستانی کودکان در آمریکا تعلق می‌گیرد و فهرستی از آثار برگزیده نیز به مخاطبان معرفی می‌شود. این جایزه که در ماه ژانویه و نزدیک به جشن سال نو مسیحی برگزار می‌شود، باارزش‌ترین جایزه کتاب کودک در آمریکا به شمار می‌رود.

** جایزه خانواده اشنایدر 
جایزه خانواده اشنایدر (SCHNEIDER FAMILY BOOK AWARD) که به نام دکتر کاترین اشنایدر نام‌گذاری شده و با حمایت مالی او برگزار می‌شود، به آثاری تعلق می‌گیرد که برای افراد با ویژگی‌ها و نیازهای ویژه خلق شده‌اند.
این جایزه از سال 2004 برگزار می‌شود و نویسندگان و تصویرگران برتر که این جایزه را دریافت می‌کنند توسط انجمن کتابخانه‌های آمریکا برگزیده می‌شوند.

** جایزه بادبادک طلایی 
جایزه بادبادک طلایی (Golden Kite) از سال 1974، از طرف جامعه نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک آمریکا، به بهترین کتاب که به زبان انگلیسی نوشته یا ترجمه شده‌اند داده می‌شود.
نویسنده و تصویرگر برگزیده، افزون بر جایزه 2500 دلاری، هزینه سفر به لس‌آنجلس برای شرکت در جشن دریافت جایزه را دریافت می‌کند و جایزه‌ای هزار دلاری نیز برای ویراستاران کتاب‌های برنده و مدیر هنری کتاب‌های تصویری برنده در بخش تصویر نیز در نظر گرفته می‌شود.
جایزه بادبادک طلایی تنها به اعضای جامعه نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک آمریکا اهدا می‌شود.

** جایزه ادبیات نسل جوان آلمان 
جایزه ادبیات نسل جوان آلمان، (German Children’s Literature Award) از سال 1956 توسط وزارت امور خانواده، زنان و جوانان کشور آلمان به بهترین کتاب‌های تصویری، کتاب‌های کودکان و نوجوانان و کتاب‌های غیر داستانی در آلمان داده می‌شود. برندگان این جایزه در هر حوزه، 10 هزار یورو دریافت می کنند و جایزه ویژه‌ای برای یک عمر زندگی هنری به ارزش 12 هزار یورو نیز به هنرمند برگزیده داده می‌شود.

** جایزه خوانندگان مارک تواین 
جایزه خوانندگان مارک تواین (MARK TWAIN Readers AWARD)، جایزه ویژه‌ای است که توسط دانش آموزان در ایالت میسوری آمریکا برگزیده می‌شود و نویسنده آن باید ساکن آمریکا باشد. این جایزه توسط انجمن کتابخانه های مدارس ایالت میسوری برگزار می‌شود و آثار برگزیده نهایی در لیست کتاب‌های برگزیده کتابخانه قرار می‌گیرد.

** جایزه هانس کریستین اندرسن
جایزه هانس کریستین اندرسن (Hans Christian Andersen Award) بزرگ‌ترین جایزه کودکان در جهان است که از سال 1956 به مجموعه آثار یک نویسنده و از سال 1966 به مجموعه آثار یک تصویرگر داده می‌شود.
این جایزه به نوبل کوچک مشهور است و دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY ) با هدف بالا بردن سطح ادبی و هنری کتاب‌های کودکان در جهان، هر 2 سال یک بار آن را برگزار می‌کند.
نامزدهای جایزه هانس کریستین اندرسن از سوی شعبه‌های ملی IBBY معرفی و توسط داوران بین‌المللی ادبیات کودکان برگزیده می‌شوند.
کیفیت بالا، برقراری ارتباط با مخاطب، خلاقیت و نوآوری و اصالت و گرفتن سهم جاودان در ادبیات کودکان جهان، ویژگی‌هایی است که کتاب برگزیده، خواهد داشت.

** جایزه توسعه خواندن آساهی 
جایزه توسعه خواندن آساهی (IBBY-Asahi Reading Promotion Award) از سال 1986 از طرف دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) برگزار می‌شود و تأمین هزینه‌های آن را شرکت مطبوعاتی «آساهی شیمبون» (Asahi Shimbun newspaper) در ژاپن بر عهده دارد. این جایزه به نهادها یا سازمان‌های مردم‌نهادی داده می‌شود که برای توسعه خواندن در جهان تلاش می‌کنند.

** فهرست افتخار ایبی IBBY 
فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY Honour List) فهرستی از آثار برگزیده‌ و تازه منتشر شده‌ای به هر زبان رسمی دنیاست که شامل تالیف و ترجمه می‌شود. این فهرست هر دو سال، برای تجلیل از نویسندگان، تصویرگران و مترجمان کشورهای عضو IBBY ارائه می‌شود و گزینش این آثار از سوی شعبه‌های ملی IBBY صورت می‌گیرد.

** جایزه الکس 
جایزه الکس (Alex Awards) از 1998 هر سال به 10 کتاب که برای مخاطب بزرگسال نوشته شده اما به شکل ویژه‌ای توجه جوانان بین 12 تا 18 سال را به خود جلب کرده‌اند، تعلق می‌گیرد. این جایزه، فهرستی از عناوین کتاب‌هایی است که توسط انجمن کتابخانه‌های آمریکا ارائه می‌شود.

** نشان کالدکوت
نشان کالدکوت (The Caldecott Medal) به نام راندولف کالدکوت تصویرگر انگلیسی قرن نوزدهم، برگزار می‌شود و به برجسته‌ترین کتاب تصویری آمریکایی تعلق می‌گیرد. این جایزه از سال 1937 آغاز شده و توسط انجمن خدمات کتابخانه برای کودکان یا «ALSC» با حمایت انجمن کتابداران آمریکا اهدا می‌شود.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار