185506
۲۲ آبان ۱۳۹۷

وقتی پدری زانوی دخترش را با دریل سوراخ می‌کند

هر از چندی گزارشی و یا خبری در مورد کودک آزاری منتشر و احساسات اجتماعی را بر انگیخته و موجب ناراحتی و تاسف می‌شود اما اینکه پدری به دلیل واهی با دریل زانوی دخترش را سوراخ کند خبری عجیب و بسیار ناراحت کننده است.

به گزارش کودک پرس ، خبر تنها در چند کلمه خلاصه می‌شود اما عمق فاجعه به قدری هست که نمی‌شود برای آن نه مقدمه نوشت و نه شرح…

حادثه در استان زنجان و در دل یکی از روستاهای شهرستان خدابنده اتفاق افتاده، هیچ‌کس از جزئیات و چرایی حادثه اطلاعی ندارد، اما همه شنیده‌ها خبر از لحظات پر از ترس بی‌پایان و روزی مملو از درد برای یک مادر و دختر دارد نمی‌دانم اسمش را چه می‌توان گذاشت جنایت، کودک آزاری یا ضرب و شتم، ولی گویا موضوع در این خانواده سابقه طولانی دارد.

هیچکس از علت دقیق و چرایی ماجرا خبر ندارد برخی شنیده‌ها به غیبت دانش‌آموز از مدرسه و اطلاع‌رسانی نامناسب مدرسه به خانواده‌اش اشاره می‌کند، بعضی شنیده‌ها حکایت از دوستی دختر با جنس مخالف و اطلاع پدر از موضوع دارد و در آن سو تأخیر دختر در رسیدن به خانه را عامل حادثه می‌خوانند اما هر چه که باشد یکی از مسائل مطرحی بهانه‌ای می‌شود تا این دانش‌آموز به محض ورود به خانه مورد ضرب و شتم قرار گیرد.

مادر فرزند که مانع همسرش می‌شود نیز مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود، پدر که پیش از رسیدن دانش‌آموز به خانه مشغول کار با دریل بود با دیدن دریل روشن، فکری غیر انسانی به ذهنش خطور می‌کند‌، دختر را کشان کشان می‌برد و در حالی که دخترش زیر دست و پایش تقلا می‌کند زانوی دختر را با آن سوراخ می‌کند، لحظه‌ای که برای دختر تمامی ندارد و این روزها کابوس شب‌های او شده است و هر لحظه آن لحظه شوم مقابل چشمانش رژه می‌رود، وی که این روزها در یکی از بیمارستان شهرستان خدابنده بستری است، دردی را تجربه کرده که حتی تصورش هم برای خیلی از ماها غیرقابل ممکن است.

 

خبرنگار در گفت‌و‌گو با رئیس بیمارستان قیدار جویای شرایط جسمی این دانش‌آموز می‌شود، علی مقدم در این گفت‌و‌گو با اشاره به اینکه بر روی پای دختر مورد آزاد قرار گرفته، عمل جراحی قرار گرفته است، در تشریح زخم‌های او می‌گوید پای این دختر با دریل سوراخ شده بود.

رئیس بیمارستان قیدار  با اشاره به اینکه با توجه به زخم‌های این دانش‌آموز او باید تحت مراقبت قرار می‌گرفت، اظهار کرد: البته او این روزها فرآیند بهبودی را طی می‌کند و شرایط جسمی مناسبی دارد.

وی با اشاره به اینکه دریل کشکک و مفاصل پای دختر را سوراخ کرده بود، گفت: خوشبختانه پارگی تاندون در این مورد مشاهده نمی‌شود و تنها پزشکان اقدام به شکافتن زخم‌ها و شست‌و‌شوی آن کردند تا از عفونت آن جلوگیری شود.

مقدم با اشاره به اینکه پدر دختر هم‌اکنون در زندان است، افزود: بیمارستان موضوع را به بهزیستی اطلاع‌رسانی کرده تا با پایان فرآیند درمان این کودک تحویل این اداره داده شود.

 

 

همانطور که پیشتر نیز در خبر قید شده بود موضوع اطلاع‌رسانی غیبت دانش‌آموز از طرف مدرسه موضوعی است که این روزها در محافل مختلف و فضاهای مجازی به عنوان مهم‌ترین علت این حادثه مطرح می‌شود، موضوع را از مدیریت آموزش و پرورش شهرستان خدابنده و مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان پیگیر می‌شویم و با وجود همه تناقض‌گویی‌ها، هر دو مدیر به اجرای صحیح ضوابط توسط مدیریت مدرسه تاکید دارند و مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در گفت‌و‌گویی می‌افزاید: تأکید آموزش و پرورش بر اطلاع‌رسانی وضعیت حضور و غیاب دانش‌آموزان توسط مدارس است.

*مدیریت باید غیبت را اطلاع‌رسانی می‌کرد

مریم رشتچی با ابراز ناراحتی از حادثه روی داده با اشاره به جزئیات حادثه و اختلافات خانوادگی موجود در این خانواده عنوان کرد: با وجود اینکه این حادثه در خارج از محیط مدرسه روی داده و ربطی به آموزش و پرورش ندارد اما با این وجود اداره خود را مکلف به دلجویی و عیادت از این دانش‌آموز می‌دانست و پرونده وی را دنبال می‌کند.

ادامه پیگیری‌ها توسط خبرنگار فارس از جزئیات حادثه پرده برمی‌دارد گویا مسائل مطرح شده همه داستان نبوده و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که پدر پس از آنکه فرزند خود را مورد آزار و اذیت جسمی قرار می‌دهد او را چند روز در خانه با دردی آزار دهنده حبس می‌کند و صدای ناله‌ها و ضجه‌های دانش‌آموز که توسط همسایگان شنیده شده باعث می‌شود او را در حالی که از درد به خود پیچیده بود پیدا کنند و به بیمارستان برساند ولی در آنجا نیز پدر با وجود اینکه شاهد درد کشیدن دختر خود است دلش به رحم نیامده و اجازه آغاز فرآیند درمانی را به پزشکان نمی‌دهند اما در این میان با ورود به موقع دادستان حکم بازداشت پدر صادر و مراحل درمانی کودک به سرعت طی می‌شود، در برخی از شنیده‌ها به اعتیاد پدر یا بیماری اعصاب و روان وی اشاره می‌شود موضوعی که نمی‌توان با دیده شک به آن نگریست چرا که انسان سالم در بدترین شرایط و عصبانیت هم حاضر به تحمیل این رنج به جگرگوشه خود نمی‌شود.

این دانش‌آموز پس از درمان حاضر به بازگشت به خانه خود نیست و آنچه آن چهاردیواری برایش دارد فقط یادگاری از درد و رنج است و مادر و دختر بر استقرار در یکی از مراکز بهزیستی استان زنجان اصرار دارند.

*3 روز تنها در خانه با درد

برای بررسی این درخواست با مدیرکل بهزیستی استان زنجان تماس می‌گیرم و محمد محمدی قیداری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه پرونده توسط بهزیستی در دست بررسی است، اظهار کرد: این اداره کل بر اساس شرایط این خانواده سعی دارد بهترین تصمیم را بگیرد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه بهزیستی بستر لازم برای پذیرش دانش‌آموز و مادرش را در مراکز خود دارد، گفت: با این وجود تلاش داریم تصمیمی برای این خانواده گرفته شود که به جای پذیرش در مراکز نسبت به جلوگیری از هم‌پاشیدگی شاکله این خانواده اقدام شود.

وی در ادامه با اعلام بی‌اطلاعی از وضعیت اعتیاد و سلامت روان پدر دانش‌آموز مورد آزار قرار گرفته عنوان کرد: پدر دختر هم‌اکنون تحویل زندان است.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه این دانش‌آموز هم‌اکنون فرآیند درمان خود را سپری می‌کند، تصریح کرد: با توجه به اینکه وی مورد آزار اذیت قرار گرفته کارشناس اداره کل بهزیستی برای ارائه خدمات مشاوره به این خانواده در شهرستان خدابنده حضور یافته و این پرونده از طریق معاونت اجتماعی در دست بررسی است.

دانش‌آموز قصه ما این روزها زخم زانویش در حال بهبود است و شاید چند ماه دیگر دردی در این ناحیه از بدنش احساس نکند اما دردها و زخم‌های روحی او و خاطراتی که همواره برای او تکرار می‌شود  سالیان سال او را همراهی خواهد کرد.

دختر نوجوانی که کلی آمال و آرزو برای زندگی خود داشته و دارد این روزها نیازمند توجه دستگاه‌های اجتماعی برای بهبود شرایط زندگی‌ است تا بار دیگر به زندگی بازگردد، از سوی دیگر نمی‌شود پدر او را به جرم ضرب و شتم کودکش برای همیشه در زندان نگه داشت و او که فرزند و خانواده‌اش را تهدید کرده به زودی از زندان آزاد خواهد شد و همین موضوع می‌تواند ترس دیگر به جان این دانش‌آموز و مادرش بیاندازد.

 

 

*وجود آسیب‌هایی چون خشونت، اعتیاد و … می‌تواند موجب آسیب به کودک شود

مسؤول سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه بیشترین علت کودک‌آزاری‌ها تفاوت تربیتی در خانواده‌ها است؛ گفت: خانواده‌هایی در جامعه وجود دارد که از فرزندان خود غفلت دارند و از سویی دیگر خانواده‌هایی هستند که نسبت به فرزندان خود سخت‌گیری می‌کنند.

شهره نصر اضافه کرد: ناآگاهی والدین در روش‌های تربیتی با کودکان دیگر موضوعی است که می‌تواند منجر به کودک‌آزاری شود.

وی با بیان اینکه در هر صورت در جامعه امکان وقوع آسیب‌هایی چون کودک‌آزاری وجود دارد؛ اضافه کرد: هر چقدر آموزش‌های پیشگیرانه و درمانی در جامعه وجود داشته باشد و ارائه آموزش‌هایی خانوادگی برای همه والدین با هر سطح تحصیلی فراهم شود موثر بوده و امکان کاهش این موارد وجود دارد.

مسؤول سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه ناآگاهی والدین می‌تواند در بروز کودک‌آزاری‌ها موثر باشد، ادامه داد: در برخی از موارد نیز وجود آسیب در داخل خانواده عاملی برای کودک‌آزاری است و وجود آسیب‌هایی چون خشونت، اعتیاد و … می‌تواند موجب آسیب به کودک شود.

وی با اشاره به اینکه پس از بروز این خشونت مراقبین کودک باید آگاهی لازم را داشته باشند که کودکان خود را به مشاوران معرفی کنند، ادامه داد: یک روانشناس بالینی در مراکز خدمات جامع سلامت حضور دارند تا اقدامات لازم را انجام دهند.

نصر با بیان اینکه روانشناسان فعال در مراکز جامع سلامت کودک آزاری را ارزیابی کرده و براساس شدت آن خدمات لازم را ارائه می‌دهند، گفت: در صورت شدید بودن کودک آزاری موضوع به مراکز خدماتی و حمایتی ارجاع داده می‌شود.

 

مسؤول سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه سامانه 123 نیز توسط بهزیستی آماده دریافت گزارشات کودک‌آزاری است، افزود: افرادی که شاهد کودک‌آزاری هستند از طریق این سامانه و یا مراکز خدمات جامع سلامت موارد را اطلاع‌رسانی کنند.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار