موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
185499
۲۲ آبان ۱۳۹۷

کاظمی: در مقام دبیر جشنواره منتقد شرایط مقطعی تصمیمات تئاتر هستم

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در نشست خبری این رویداد اعلام کرد نسبت به تصمیمات مقطعی حوزه تئاتر انتقاد دارم.

به گزارش کودک پرس ، تئاتر شهر میزبان نشست خبری جشنواره 25ام تئاتر کودک و نوجوان بود که قرار است از 28 آبان تا 4 آذر در همدان برگزار شود.

مریم کاظمی، دبیر جشنواره در ابتدای این نشست اطلاعاتی درباره بخش‌های جشنواره داد از جمله آنکه 12 کشور در جشنواره حضور دارد که 10 کشور در این بستر اجرا خواهند داشت. به گفته کاظمی آلمان، ترکیه، عراق، فرانسه، آذربایجان، اسپانیا، آفریقای جنوبی، هند، بلژیک و ایتالیا کشورهای صاحب اجرا هستند و در کنار این اجراها چهار ورکشاپ توسط کشورهای هلند، روسیه و آلمان نیز در این جشنواره برگزار می‌شود.

وی درباره شعار انتخابی نیز گفت این انتخاب برآمده از مشکلات اجتماعی و سیاسی متاثر از جامعه خود ماست که بر کودکان تاثیر می‌گذارد. وی افزود باید نسبت به این مسأله حساس باشیم و باید متوجه باشیم به چه میزان به کودک به واسطه حرف‌هایمان آسیب می‌رسانیم.

کاظمی با تاکید براینکه باید به کودک برای آینده امید ایجاد کنیم و حقوق اجتماعی کودکان رعایت شود، از حق هر کودک در تماشای تئاتر گفت.

کاظمی در واکنش صحبت‌های یک خبرنگار درباره افول جشنواره گفت «شکل برگزاری جشنواره اساساً درگیر یک امر معمول است. اگر موضوع کیفیت کارهاست این کیفیت به چند چیز بازمی‌گردد. جشنواره از آثار کار شده در طول سال دعوت می‌کند و تنها بخش خردسال و خیابانی تولیدی هستند و انحصاراً در اختیار جشنواره است. اجراهای صحنه‌ای از دل اجرای عموم می‌آید و جشنواره نقشی در کیفیت ندارد. جشنواره می‌تواند بستری برای کسانی باشد که به دنبال فضای وسیع‌تر و بازار عمومی هستند.»

وی درباره بودجه نیز تاکید کرد افزایش بودجه کیفیت نمی‌آورد و افزود باید برای هزینه‌کرد بودجه دیدگاهی وجود داشته باشد و نیاز به برنامه بلندمدت است و «چیزی به شکل مقطعی درست نمی‌شود.»

کاظمی برپایی دبیرخانه دائمی را یک گام مهم در ثبات جشنواره دانست. وی گفت در مقام دبیر جشنواره خودم منتقد شرایط مقطعی تصمیمات تئاتر هستم.

وی در واکنش به پرسش یک خبرنگار درباره انتخاب دبیر جشنواره گفت مهم این نیست که دبیر چه زمانی انتخاب می‌شود چرا که دبیرخانه از اولویت بیشتری برخوردار است، هر چند در مورد آثار خارجی نیاز به زمان بیشتری است.

کاظمی با اشاره با بسته بودن دست جشنواره در انتخاب آثار خارجی گفت مجبور می‌شویم شرایط مدعوان را در این بازه اندک پذیرا باشیم. نوع نگاه و مذاکره به نوعی بود که در بخش بین‌الملل کم نگذاشته باشیم.

 

وی درباره ساخت سالن بلک باکس با ابعاد 10 در 10 که توسط استاندار سال گذشته وعده شده بود، گفت این انتظار را داشتم امسال ساخته شود و با توجه به سال گردشگری همدان این اتفاق عملی رخ نداده و کلنگی هم زده نشده است.

کاظمی درباره اعتراض انجمن کودک خانه تئاتر گفت در جلسات مختلف گفته‌ام همه تصمیمات براساس سلیقه نیست و برای همه تغییرات دلیل داریم. تغییرات پارسال هم رخ داده و اعتراضی نشده است و فراخوان پنج ماه پیش منتشر شده و پانزده روز به جشنواره اعتراض می‌شود. هر گونه آسیب‌شناسی و اعتراضی باید بعد از اختتامیه در جلسات و با حضور صاحب نظران بیان شود. من تصمیم مقطعی ناگهانی را نمی‌پذیرم.

مریم کاظمی همچنین در پاسخ به یک خبرنگار درباره حضور کمرنگ همدانی‌ها در جشنواره با انتقاد از هنرمندان همدانی که روی کیفیت آثارشان کار نمی‌کنند تأکید کرد اساس تئاتر بر اجرای عموم است و متاسفانه همدانی‌ها توقع دارند تنها در جشنواره کار کنند.

 

درویش‌نژاد، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد همدان ضمن بیان این مسئله که در جشنواره به دنبال چندین هدف از جمله نهادینه شدن تئاتر برای کودک و نوجوان، گفت:«تئاتر پیوند خانواده رو در پی خواهد داشت چون او خانواده را همراه خود می‌کشد و این به معنی در سبد خانوار قرار گرفتن تئاتر است. هدف دیگر ایجاد فضای شاد و پرنشاط است که کمبودش موجب کندی توسعه می‌شود.»
او با توصیف این شادی به رنگین‌کمان گفت کودک و نوجوان به این رنگین‌کمان جلا و شکوه می‌دهد و خطوط تیره جامعه را از پویایی می‌اندازد.

این مدیر فرهنگی دیگر هدف جشنواره را صادر کردن داشته‌های ملی و مذهبی برشمرد که در تعامل با دنیا مطرح می‌شود و این جشنواره می‌تواند فرصت تخصصی برای این مقوله فراهم کند. وی پیشنهاد هفته‌های تئاتر در کشورهای دیگر داد.

 

درویش نژاد از برپایی شادپیمایی به عنوان مراسم افتتاحیه از میدان بوعلی به سوی میدان امام خمینی (ره) خبر داد که در آن هدف حضور خانواده‌ها و هنرمندان است. وی تأکید کرد در این مسیر دست خانم کاظمی و آقای صالح‌پور در همدان باز گذاشته شده است. وی ابراز امیدواری کرد در سال‌های آتی مردم خود مدیریت این جشنواره را برعهده بگیرند.

وی در پاسخ به اینکه چرا دبیرخانه دائمی در همدان برپا نمی‌شود گفت بیست و چهار سال گذشته افت و خیزها به بسیار داشته و به هر حال به لحاظ کمی کشورهای خارجی از هشت کشور به دوازده کشور رسیده است. وی افزود «در مراسم اختتامیه دبیرخانه دائمی امسال در پایان جشنواره اعلام می‌شود که برپا می‌شود. این حق همدان است که دبیرخانه دائمی در همدان برپا شود.»
درویش‌نژاد درباره بودجه گفت نگاه اداره کل به افزایش بودجه هست اما منابع مالی دولت اندک است و شرایط اقتصادی دولت باز نیست.

اردشیر صالح‌پور، در مقام یکی از فعالان این دوره برگزاری این دوره را مقارن با صدسالگی تئاتر کودک در ایران برشمرد و با نمایش دادن قدیمی‌ترین تصویر از اجرای تئاتر توسط جبار باغچه‌بان، از برنامه‌های ویژه در یادبود این شخصیت برجسته گفت.

 

 

وی از قول شهرداری منطقه بیست برای نامگذاری یک میدان در شهرری به اسم جبار باغچه‌بان و تبدیل کردن مزار او به آرامگاه مشاهیر و نصب تندیس او در شهر همدان خبر داد.

صالح‌پور د پاسخ به یک خبرنگار مبنی بر میزان بودجه گفت این بودجه به شکل پنجاه پنجاه توسط اداره کل هنرهای نمایشی و استانداری همدان تقبل می‌شود و با وجود آنکه بودجه مصوب چهارصد میلیون بوده استانداری یک میلیارد تقبل کرده است.

کاظمی در این مراسم اسامی داوران دو بخش ایران و بین‌المللی را نیز اعلام کرد که طبق گفته‌های او بهرام شاه‌محمدلو، رحمت امینی، گلاب آدینه، شهره سلطانی و حسین صفی داوران بخش ایران می‌شوند و در بخش بین‌الملل هم هوبرت فون باخر، مهرداد رایانی مخصوص و پانته‌آ بهرام داور خواهند بود.

 

حسین‌محب‌اهری، لاله صبوری و مجید قناد داور بخش خردسال و مجید امراییژ مریم معترف و محسن پورفاطمی بخش خیابانی را داوری خواهند کرد.

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار