185432
۲۲ آبان ۱۳۹۷
توئیتر

وجود حدود 1 میلیون کودک فاقد هویت در ایران

یکی از نمایندگان مجلس ایران با اشاره به وجود حدود یک میلیون کودک فاقد هویتی در این کشور، از کندی رسیدگی به لایحه اعطای تابعیت به افراد دارای پدر خارجی انتقاد کرد.

به گزارش کودک پرس ، طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ایران با اشاره به تصویب لایحه اعطای تابعیت به فرزندان زنان دارای همسر خارجی توسط دولت این کشور، گفت: جمعیتی که از کودکان فاقد هویت گزارش شده حدود یک میلیون نفر است که با خانواده‌هایشان به پنج میلیون نفر می‌رسد.

وی در ادامه همچنین تصریح کرد: «وجود چنین لایحه‌ای یکی از مسائلی است که سال‌های سال به صورت گره باقی مانده بود و دائما در کمیسیونهای مختلف مطرح‌ می‌شد و نتیجه هم نمی‌گرفت. این لایحه این مسائل را برطرف خواهد کرد.»

معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده پیش از این در 13 آبان از تصویب لایحه «تابعیت ایرانی برای فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی» در هیأت دولت خبر داده بود.

به موجب این لایحه، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، تا قبل از 18 سالگی به درخواست مادر و پس از 18 سالگی به درخواست خودشان می‌توانند تقاضای تابعیت ایرانی نموده و شناسنامه ایرانی دریافت کنند.

در قانون مصوب 1385 وضعیت این فرزندان تا قبل از 18 سالگی نامعلوم باقی مانده بود و امکان ادامه تحصیل و داشتن اوراق هویتی مانند شناسنامه برای این افراد وجود نداشت.

شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهور روحانی در امور حقوق شهروندی نیز امروز درباره تصویب مصوبه اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی در مجلس این کشور گفته است:

«فکر می‌کنیم این مصوبه در مجلس تبدیل به قانون شود و باید هم همینطور باشد، چرا که مجلس نیز طرحی را در همین رابطه داشت. به نظر بخش اعظم نمایندگان مجلس مخالفتی با این موضوع نداشته باشند.»

گفتنی است لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی، برای اصلاح قانون فعلی باید به تصویب مجلس این کشور نیز برسد.

منبع: ایلنا

توئیت خبر:


 

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار