موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
185351
۲۱ آبان ۱۳۹۷

تحریم بر جشنواره کودک و نوجوان تاثیر نداشته است

دبیر بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: درخواست‌ها از کشورهای مختلف برای حضور در جشنواره نشان می‌دهد که تحریم‌ها بر بخش بین‌الملل این جشنواره تاثیری نداشته است.

به گزارش کودک پرس ، مریم کاظمی در نشست خبری بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان که با حضور علیرضا درویش‌نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد همدان و اردشیر صالح‌پور قائم مقام دبیر جشنواره برگزار شد با بیان اینکه بیش از 100 نمایش از کشورهای مختلف جهان خواستار حضور در این دوره از جشنواره بودند، تصریح کرد: در بسیاری از مواقع این افراد حاضر به پذیرش شرایط ما نیز شدند که در این زمینه ما با هیچ مشکل و مانعی مواجه نشدیم.

وی با بیان اینکه برنامه های نمایش های بخش بین الملل و کارگاه ها با اساتید خارجی مشخص شده است، اظهار داشت: در این دوره از جشنواره از 12 کشور مهمان داریم که 10 نمایش را به صحنه خواهند برد.
وی افزود: ایران در این دوره از جشنواره میزبان آلمان، بلژیک، ترکیه، عراق، فرانسه، آذربایجان، آفریقای جنوبی، اسپانیا و نروژ و هند است که نمایش هایی را به صحنه خواهند برد و اساتیدی از روسیه، آلمان و استرالیا کارگاه هایی را برگزار خواهند کرد.

کارگردان نمایش «خسیس» با بیان اینکه شعار «کودک و حقوق اجتماعی» براساس مشکلات اقتصادی و اجتماعی و میزان تاثیرگذاری آن بر روی افکار کودکان تعیین شده است، خاطرنشان کرد: امیدوار بودن، کاهش نگرانی و ایجاد اطمینان به یافتن مسیر مناسب در ذهن و روح کودکان باید مطالبه همه ما باشد.
وی با بیان اینکه این مباحث را به طور کلی در نمایش ها و بدون ایجاد محدودیت در جشنواره در نظر گرفتیم، تصریح کرد: کودک و حقوق شهروندی و حقوق اجتماعی از شعارهای جشنواره انتخاب شد زیرا تئاتر بستر مناسبی برای آموزش حقوق به کودکان است و هر فردی باید بداند که تماشای تئاتر حق کودکان است.

وی با اعلام خبر انتشار پنج نمایشنامه منتخب سال گذشته در یک کتاب، اظهار داشت: باید با یک کار عملی و به انجام رساندن یک قول به این عرصه ادای دین کنیم.
کاظمی همچنین در معرفی داوران بخش های مختلف جشنواره نیز گفت: در بخش تئاتر ایران بهرام شاه محمدلو، گلاب آدینه، شهره سلطانی، حسین صفی و رحمت امینی با ما همکاری خواهند داشت و در بخش بین الملل در کنار هوبرت فرنباخن، پانته‌آ بهرام و مهرداد رایان مخصوص اجراها را داوری خواهند کرد.
وی افزود: لاله صبوری، حسین محب اهری و مجید قناد نمایش های خردسال را ارزیابی می کنند و مریم معترف، مجید امرایی و محسن پور قاسمی داوران بخش خیابانی هستند.

کارگردان تئاتر با بیان اینکه برگزاری یک جشنواره فعالیتی برنامه ریزی شده است که قابلیت تغییر ماهیتی ندارد، تصریح کرد: کیفیت جشنواره به نحوه برگزاری آن مربوط نمی شود بلکه به آثار تولیدی در طول سال و اجرای نمایش ها وابسته است.
وی با اشاره به اینکه بودجه تولید کیفیت نمی کند، اظهار داشت: داشتن دیدگاه، ایده و کلان نگری مدیرها می تواند به بهبود جشنواره ها کمک کند که اگر نقطه دید مناسب وجود نداشته باشد هر میزان سرمایه ای را نیز از بین می برد و به همین دلیل نیاز به سیاستی مشخص در دبیرخانه جشنواره دیده می شود.

کاظمی همچنین با بیان اینکه بودجه بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به 10 میلیارد ریال افزایش یافته است، اظهار داشت: این میزان افزایش متناسب با افزایش هزینه ها نبوده اما توانستیم با مدیریت درست جشنواره را به نحو قابل قبولی برگزار کنیم.
وی همچنین با اشاره به حضور بانوان در این دوره از جشنواره نیز گفت: کارگردانان خانم در 33 درصد بخش صحنه ای، 60 درصد بخش خردسال و 50 درصد بخش خیابانی حضور فعال داشته‌اند.

** هنر تئاتر باید از سنین پایین نهادینه شود
مدیر کل فرهنگ و ارشاد همدان با بیان اینکه برای برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سه هدف اصلی داریم، اظهار داشت: تئاتر به عنوان یک هنر مترقی و فاخر باید از سنین پایین در میان کودکان و نوجوانان نهادینه شود.
علیرضا درویش‌نژد افزود: تئاتر می‌تواند به پیوند کودک با خانواده کمک کند؛ از دیگر اهداف این عرصه حضور خانواده ها در کنار کودکان برای تماشای تئاتر است که می تواند به رشد فرهنگی جامعه منجر شود.

وی با بیان اینکه جشنواره در پی ایجاد فضای شور و نشاط اجتماعی است، گفت: بهتر آن که برگزاری چنین جشنواره هایی را در دستور کار قرار دهیم تا شادی را در جامعه فراگیری کنیم.
درویش نژاد با بیان اینکه برگزاری این جشنواره با ایجاد شادی بیشتر می تواند به تعامل ایران با جهان کمک بیشتری کند، اظهار داشت: از این طریق می توانیم داشته‌های خود را به دیگران معرفی کنیم و از پیشرفت‌های کشورهای دیگر بهره مند شویم.
وی همچنین مشارکت مردم را در برگزاری جشنواره بسیار مهم دانست و افزود: جشنواره نباید در یک قالب اداری باشد بلکه این رویداد با برقراری ارتباط مردمی می تواند موجب انتقال بیشتر شادی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با اشاره به برگزاری شاد پیمایی گفت: از میدان ابن سینا تا میدان امام خمینی (ره) گروه های موسیقی و نمایشی به اجرا می پردازند و مردم با این شادپیمایی برای جشنواره ما را همراهی خواهند کرد.
وی همچنین با اشاره به تمامی محدودیت ها در سراسر کشور، خاطرنشان کرد: امسال تلاش کردیم با وجود همه مشکلات، چراغ جشنواره را پر نورتر کنیم.

درویش‌نژاد همچنین با اشاره به جشن 40 سالگی انقلاب اسلامی اظهار داشت: در آیین اختتامیه برنامه تجلیل از خانواده کودکان شهدای مدافع حرم در نظر گرفته شده است. همچنین تقدیر از پیشکسوتان هنرمند انقلاب نیز برنامه‌ریزی شده است.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار