185211
۲۰ آبان ۱۳۹۷

۳۶ هزار کودک ایرانشهری غربالگری بینایی می‌شوند

رئیس اداره بهزیستی ایراشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: امسال ۳۶ هزار کودک سه تا ۶ ساله در این شهرستان در قالب طرح غربالگری تنبلی چشم مورد پایش و سنجش بینایی قرار می‌گیرند.

به گزارش کودک پرس ، ابراهیم نرماشیری اظهار داشت: این طرح از اول آبان آغاز شده و تا دی سالجاری ادامه دارد و والدین می توانند با مراجعه به پایگاه های سنجش بینایی در مراکز بهداشتی و مهدهای کودک، کودکان خود را مورد سنجش بینایی قرار دهند.

وی با قدردانی از همراهی خانواده ها در اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان گفت: این طرح با همکاری ادارات بهداشت و درمان، آموزش و پروش و بهزیستی در مناطق شهری و روستایی با دایر کردن 100 پایگاه سنجش در حال اجراست.

رئیس اداره بهزیستی ایرانشهر با بیان اینکه این برنامه در سه سطح اجرا می شود، ادامه داد: کودکان در سطح اول توسط مربی از طریق چارت E یا دستگاه غربالگر بینایی مورد معاینه قرار گرفته و در صورت مشکوک بودن یا همکاری نداشتن به سطح دوم اپتومتریست ارجاع می شوند.
وی افزود: بعد از مشخص شدن وضعیت کودک در صورت لزوم جهت معاینات تخصصی تر به سطح سوم معاینه توسط پزشک معرفی می شوند.
نرماشیری اظهار داشت: کودکانی که در طول طرح مورد سنجش بینایی قرار می گیرند در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی حمایت می شوند.

آمبلیوپی یا تنبلی چشم یک مشکل بینایی است که حدود 2 تا سه درصد افراد جامعه گرفتار آن هستند که اگر به موقع درمان نشود باعث اثرات جدی بر زندگی آنان می شود.

در این بیماری یک چشم که به آن چشم تنبل یا آمبلیوپ می گویند، باعث می شود دید مرکزی در کودک به خوبی تکامل پیدا نکند؛ درمان نکردن آمبلیوپی موجب می شود کاهش دید تا آخر عمر در فرد مبتلا باقی بماند.

پیشگیری از تنبلی چشم و اختلال های بینایی به عنوان یکی از اهداف سازمان بهداشت جهانی تا سال 2020 تعیین شده است.

ایرانشهر از توابع سیستان و بلوچستان در 337 کیلومتری زاهدان مکز این استان واقع شده است.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار