موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
185036
۱۹ آبان ۱۳۹۷
با شعار بازی برای همه صورت می‌گیرد؛

ترویج بازی برای عموم مخاطبان، در چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی

بخش ترویجی چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با شعار «بازی برای همه»، پذیرای مخاطبان کودک و بزرگ‌سال خواهد بود تا با بازی‌های فردی و گروهی توانایی‌های یادگیری، مهارتی و حرکتی خود را افزایش دهند.

به گزارش کودک پرس ، حامد تاملی مسئول کمیته نمایشگاه ترویجی چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی و شایان فروزنده‌دل مشاور دبیر جشنواره ضمن دیدار با شرکت‌کنندگان بخش ترویجی به بیان راهبردها و هدف‌های جشنواره پرداختند.

در این نشست که نمایندگان نهادها، سازمان‌ها و تولیدکنندگان به معرفی برنامه‌های خود پرداختند، فعالیت‌های هر غرفه مبنی بر مشارکت گروه‌های مختلف مخاطبان بررسی شد. قرار است چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با جذب مخاطبان متفاوت، بستری را برای معرفی بازی و اسباب‌بازی به عنوان راهبردی فرهنگی فراهم کند.

بر این اساس علاوه بر نهادهای دولتی و نهادها، تولیدکنندگان خصوصی نیز قرار است به معرفی تولیدات خود در غرفه‌هایی مجزا بپردازند. با اختصاص فضایی مشترک در شش بخش مخاطبان می‌توانند با کمک مربیان هر نهاد بازی‌هایی را به صورت فردی و گروهی یا با مشارکت مربیان و والدین خود انجام دهند. ضمن این‌که فضایی 50 متری برای بازی‌های رومیزی مختص بزرگ‌سالان در سالن 3هزار متری مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختصاص داده خواهد شد.

تاملی در این نشست تاکید کرد: «با تکیه بر شعار این بخش، ما حضور مخاطبانی با نیازهای ویژه، بزرگسالان و کودکان در معرض آسیب را خواهیم داشت.»

او در پاسخ به این سوال که با تغییر سیاست‌های این جشنواره، تولیدکنندگان به چه شیوه امکان معرفی خود را به مخاطبان خواهند داشت، گفت: «نزدیک به 30 غرفه در بخش ترویجی مشارکت می‌کنند. اگرچه امکان فروش در غرفه را نخواهند داشت اما می‌توانند در غرفه‌های خود به معرفی دست‌آوردهای خود بپردازند و با هدایت مخاطبان به فضاهای بازی این امکان را فراهم بیاورند تا دست‌آوردهای آن‌ها در قالبی عینی در اختیار بازدیدکنندگان قرار بگیرد.»

تاملی همچنین از اختصاص بخش فروشگاهی در این سالن خبر داد: «امسال بخش فروش محصولات به صورت متمرکز و در قالب یک فروشگاه خواهد بود. و سایر خدمات در دیگر غرفه‌ها و سالن بازی به صورت رایگان صورت خواهد گرفت.»

در بخشی از این برنامه شرکت‌کنندگان و تولیدکنندگان به اعلام نیازها و توانمندی‌های سازمان خود در عملی کردن شعار این جشنواره پرداختند. احمد اخوان‌عطار، روان‌شناس کودکان دارای نیازهای ویژه از اختصاص غرفه‌ای با هدف معرفی بازی‌های درمانی و مشاوره به والدین و مربیان در حوزه‌ی کودکان با نیازهای ویژه خبر داد.

وی عنوان کرد: «امروزه که بازی‌های درمانی زیادی طراحی می‌شود و بازی‌ها امکان تغییر با هدف تامین نیازهای مخاطب را دارند، ضروری است تا والدین با این بازی‌ها آشنا شده و بدانند هر بازی چه کاربردی دارد. در این میان نیاز کودکان با نیازهای ویژه کم‌تر در نظر گرفته می‌شود و والدین نیز آگاهی‌های اندکی دارند. به همین دلیل مشاورانی با حضور در این جشنواره به سوال‌ها پاسخ خواهند داد. ما به کودکان با نیازهای ویژه و والدین آن‌ها خواهیم پرداخت.»

در همین حال خدمات مشاوره‌ای بخش ترویجی جشنواره‌ی اسباب‌بازی نیز در موضوع‌های متنوع ادامه خواهد داشت. مجتمع آموزشی موعود خبر از حضور مشاوران خود داد. نماینده‌ی این مجتمع عنوان کرد: «از آنجا که این مجتمع فعالیت‌های خود را فرآیندمحور تعریف کرده و به ترویج بازی در بخش آموزشی پرداخته است، تصمیم گرفتیم در اولین مشارکت خود با جشنواره این امکان را در اختیار خانواده‌ها بگذاریم تا در این زمینه اطلاعات متنوعی را دریافت کنند.»

اتحادیه‌ی خرازی نیز در چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی حضور خواهد داشت. نماینده‌ی این اتحادیه عنوان کرد: «علاوه بر کارگاه‌هایی برای مادران و کودکان زیر سه سال، با طراحی کارگاه‌هایی برای گروه‌های سنی 3 تا 7 سال و 7 تا 9 سال در خدمت کودکان خواهیم بود. ضمن آن‌که با مذاکره‌ای که صورت گرفته، کودکان مجتمع نابینایان نرگس نیز در روزهای جشنواره مهمان ما خواهند بود.»

ساغر لطفی‌نژاد به نمایندگی از کانون پرورش فکری استان تهران در این برنامه به بیان نکته‌هایی درباره‌ی شیوه‌ی مشارکت این بخش در جشنواره پرداخت. قرار است ضمن حضور مربیان هنری کانون در بخش‌های متنوع، هدایت گروه‌های دانش‌آموزی نیز بر عهده‌ی این بخش باشد. لطفی‌نژاد عنوان کرد: «در نوبت صبح حضور گروه‌های دانش‌آموزی را داریم که هدایت گروه‌های 15 نفره از سوی همکاران ما صورت خواهد گرفت. بر این اساس کودکان می‌توانند از اغلب خدمات جشنواره با حفظ نظم و نوبت بهره‌مند شوند.»

در پایان این نشست تاملی به سوال‌های متنوع شرکت کنندگان پاسخ داد. این سوال‌ها اغلب با موضوع شیوه‌ی جاگذاری غرفه‌ها، زمان تحویل این غرفه‌ها و شیوه‌ی دکوراسیون جشنواره بود.

در این نشست تمامی تولیدکنندگان به شرح برنامه‌های خود پرداختند که اطلاعات آن طی نشست خبری جشنواره‌ی اسباب‌بازی به اطلاع خبرنگاران و علاقه‌مندان خواهد رسید.

گفتنی است چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از 26 تا 30 آبان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار خواهد شد.

منبع: کانون پرورش فکری

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار