موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
184873
۱۵ آبان ۱۳۹۷
پیر جاده‌های ایران بازنشسته شد؛

جشن تولد تریلی جدید نمایشی کانون در همدان

تریلی پیر نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پس از ۴۴ سال با جاده‌ها، شهرها و روستاهای ایران خداحافظی می‌کند تا تریلی جدیدی جایگزین این امکان نمایشی خاطره‌انگیز شود.

به گزارش کودک پرس ، سال 1351 و به سفارش کانون یدک‌کش و اطاقک این تریلی در کشور آلمان خریداری و ساخته شد و در سال 1352 از شهر برمن واقع در 150 کیلومتری هامبورگ به سوی ایران حرکت کرد و درست در مرداد سال 1353 در مسیر جاده‌های شمال ایران قرار گرفت تا کودکان و نوجوانان آن روز، شاید برای نخستین بار پای نمایش‌های هنرمندان بزرگ عرصه هنر نمایش و نمایش عروسکی ایران بنشینند.

آستارا در آن زمان نقطه آغازین حرکت و مازندران آن‌روز، پایان نخستین سفر شوق‌انگیز و پرثمر تریلی سیار تئاتر کانون بود. سفری که در آن گروه تئاتر کانون به یاری کادر فنی خود، توانستند هر روز 4 تا 5 بار نمایش خود را بر روی صحنه 30/4 در 5 متری این تریلی اجرا کنند.

بعدها تریلی سیار کانون طی 44 سال بارها و بارها به نقاط دور و نزدیک ایران سفر کرد و در شهرها و روستاها شادی آفرین شد و بسیاری از چهره‌های صاحب‌نام این عرصه را چهره به چهره به مردم ایران معرفی کرد.

تریلی سیار در عین‌حال علاوه بر شادی‌ها، در زمان غم‌ها و اندوه‌های کودکان مصیبت‌دیده از وقایع و بلایای طبیعی در این سال‌ها، کنار بچه‌های ایران بود و شادی را به آنان – که داغدار و مصیبت‌زده سیل‌ها و زلزله‌های خانمان‌برانداز بودند – هدیه کرد و آرامش‌بخش روزهای سخت و اندوهناک آنان بود.

این امکان نمایشی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان هنرهای نمایشی بی‌تردید یکی از نادرترین فعالیت‌های زنده و ثمربخشی است که نه تنها درهمه این سال‌ها به پیشبرد فرهنگ تماشای تئاتر در میان کودکان و نوجوانان کمک کرده است بلکه باعث تولید نمایش و تحرک بیشتر گروه‌های هنری در عرصه نمایش و نمایش عروسکی ایران شده است.

حال پس از 44 سال – که تریلی قدیمی به دلیل فرسودگی به زمان بازنشستگی خود رسیده است – کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تریلی جدیدی را خریداری و تجهیز کرده که قرار است برای اولین بار هم‌زمان با بیست‌وپنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان فعالیت خود را آغاز ‌کند.

این تریلی با امکانات و قابلیت‌های زیاد خود برای اجرای نمایش‌های مختلف کودکان و نوجوانان، «پیک امید» نام گرفته است.

این در حالی است که تریلی تئاتر سیار جدید کانون دارای قابلیت پخش فیلم از تلویزیونی با ابعاد 5/4 در 5/2 متر (مساحت 10 مترمربع) و همچنین اجرای انواع و گونه‌های مختلف نمایش عروسکی و زنده مانند سایه‌ای، نخی، بن‌راکو، تاپ تیبل، خیمه‌شب بازی، غول‌پیکر و… است.

این تریلی همچنین با سقف 4 مترمربع دارای امکانات مناسب رفاهی برای گروه‌های تئاتری حرفه‌ای است.

بر اساس این گزارش مدیرعامل و معاونان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از مراحل آماده‌سازی این تریلی در تهران بازدید کردند و با امکانات آن از نزدیک آشنا شدند.

گفتنی است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برگزاری بیست‌وپنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان طی روزهای 28 آبان تا 4 آذر 1397 مشارکت دارد.

منبع: کانون پرورش فکری

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار