موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
184856
۱۵ آبان ۱۳۹۷
نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:

پی‌گیر مشکلات صنعت اسباب‌بازی هستیم

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اهمیت اسباب‌بازی در انتقال فرهنگ به کودکان، بر لزوم تقویت انجمن‌های صنفی اسباب‌بازی‌سازان و تدوین طرح جامعی با هم‌کاری تولیدکنندگان، دست‌اندرکاران و نهادهای مسئول در این حوزه تأکید کرد.

به گزارش کودک پرس ، فاطمه ذوالقدر با بیان این مطلب افزود: بخش مهمی از آینده کودکان، علاقه و سلیقه‌ی آن‌ها ریشه در بازی‌های دوران کودکی دارد. بنابراین انتخاب نوع بازی و اسباب‌بازی از جهت فرهنگی نیز بسیار حائز اهمیت است. اسباب‌بازی‌ها عامل انتقال فرهنگ هستند و هر فرهنگی خاستگاه خود را دارد. متأسفانه امروز بخش اعظمی از اسباب‌بازی‌های موجود در بازار وارداتی یا تقلید از نمونه‌های خارجی است و این مسئله بر هنجارهای کودکان تاثیر می‌گذارد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: از سویی دیگر، تجارت اسباب‌بازی در دنیا جزو تجارت‌های پرسود است. در ایران هم با توجه به ترکیب جمعیت جوان کشور و ازدیاد جمعیت در کشورهای همسایه، برنامه‌ریزی برای توسعه صنعت یادشده و صادرات هر چه بیش‌تر آن می‌تواند درآمد قابل‌توجهی را نصیب کشورمان کند.

به گفته او، در میان صنایع فعال در کشور، صنعت اسباب‌بازی‌سازی آن‌چنان‌که باید مورد توجه قرار نگرفته و رشد و توسعه شایسته‌ی این صنعت با مشکل مواجه است. علی‌رغم تأکید سیاست‌های کلان نظام اسلامی بر حمایت از این کالای استراتژیک، اما همچنان صنعت اسباب‌بازی در ایران متولی مشخصی ندارد. تعیین تکلیف متولی صنعت اسباب‌بازی در راستای تسهیل روند مطالعاتی، نیازسنجی، تولید و توزیع بخشی از اقدام‌های مهم برای توسعه آن است.

او در پاسخ به این‌که مجلس شورای اسلامی و کمیسیون فرهنگی آن از چه طریقی می‌توانند به رشد این صنعت در کشور کمک کنند، تصریح کرد: مهم‌ترین اقدامی که برای رهایی از چالش‌های صنعت اسباب‌بازی می‌توان انجام داد تدوین طرح جامعی برای تعریف و تمرکز فعالیت‌ها، تعیین متولی خاص و ارائه‌ی راه‌کارهای توسعه آن با توجه به ابعاد فرهنگی و اقتصادی این محصول است. بدون ترسیم این چشم‌انداز اتفاق مثبتی برای حل مشکلات و رفع خلأهای موجود صورت نمی‌گیرد.

ذوالقدر یادآور شد: در این زمینه کمیسیون فرهنگی مجلس با شرکت در جشنواره‌ها و برگزاری نشست‌هایی در این خصوص در جریان مشکلات این حوزه قرار گرفته و همچنان پی‌گیر مسائل موجود است. کمیسیون فرهنگی این ظرفیت را دارد تا با تشکیل نشست‌هایی با حضور تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان اسباب‌بازی، ستاد توسعه فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری، شهرداری، شورای نظارت بر اسباب‌بازی، آموزش ‌و پرورش، کانون پرورش و فکری کودکان ‌و نوجوانان، صداوسیما و سایر دست‌اندرکاران مسائل این حوزه را پی‌گیری و اجرای راهبردها را رصد کند. چنان‌چه در نشستی که با شورای نظارت بر اسباب‌بازی برگزار شد نیز مشکلاتی چون قاچاق اسباب‌بازی، نبود متولی مناسب و تقویت انجمن‌های نوپا و مستقل اسباب‌بازی‌سازان مطرح شده است.

نماینده مجلس مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در ادامه اضافه کرد: اقدام و گام مثبتی دیگری که در شورای نظارت بر اسباب‌بازی پی‌گیری شده تصویب تخصیص کرسی دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد برای آموزش طراحی صنعتی اسباب‌بازی است. هم‌اینک سرفصل‌های این کرسی در دانشگاه الزهرا در حال تهیه است که این اقدام می‌تواند همراهی علم و دانش روز را با این صنعت و کالای فرهنگی میسر کند. این کار اقدامی ستودنی است و حمایت‌های لازم از آن در کمیسیون فرهنگی انجام خواهد شد.

او معتقد است: قرار گرفتن اسباب‌بازی در طبقه محصولات فرهنگی و استفاده از شرایط موجود برای این محصولات، ورود اسباب‌بازی و ابزارهای آموزشی به مدارس و سیستم آموزشی کشور، فرهنگ‌سازی در جامعه و خانواده‌ها برای توجه بیش‌تر به مقوله‌ی اسباب‌بازی و سیاست‌گذاری‌های درست و صحیح در این بخش از دیگر اقدام‌های مهم و قابل انجام است. هم‌چنین تبیین نقش و حمایت نهادهای مربوطه و تدوین چشم‌انداز می‌تواند شروعی برای توسعه صنعت اسباب‌بازی و فرصتی برای تولیدکنندگان و حل‌ و فصل مشکلات این حوزه باشد.

وی همچنین گفت: البته ردیف بودجه‌ای نیز برای حمایت از تولید محصولات فرهنگی که نیازمند حمایت هستند دیده شده است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی تخصیص آن به واجدان شرایط است.

به عقیده‌ او، آینده‌ی اسباب‌بازی در ایران، از اسباب‌بازی‌های سنتی و بومی گرفته تا بازی‌های مدرن و رایانه‌ای، به دلیل پیش‌رفت‌های فن‌آوری و استعدادهای خلاقانه موجود قطعاً روشن خواهد بود. جوانان ایرانی به دلیل تسلط بر حوزه‌ی برنامه‌نویسی، هوش مصنوعی و رباتیک با درخشش در سطح جهان نشان داده‌اند که می‌توانند وارد صنعت تولید شوند. امید است که با برنامه‌ریزی و تلاش عوامل فعال در این عرصه و حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط شاهد موفقیت، پیشرفت و بالطبع اشتغال‌زایی و درآمدزایی البته با لحاظ فرهنگ، سنت و ارزش‌های کشورمان باشیم.

چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از 26 تا 30 آبان از ساعت 9 تا 19 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار خواهد شد.

منبع: کانون پرورش فکری

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار