184814
۱۵ آبان ۱۳۹۷
معاون امور مسائل و آسيب‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی كشور:

۷۰درصد مردم با پدیده کودکان کار خیابانی مواجه هستند

معاون امور مسائل و آسيب‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی كشور گفت: شهریور ماه سال گذشته با همکاری ایسپا پیمایشی انجام شد که نشان داد بیش از ۷۰درصد مردم با پدیده کودکان کار خیابانی مواجه هستند.

به گزارش کودک پرس ، نشست کودکان کار و خیابانی به همت سازمان امور اجتماعی کشور و با حضور سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با این حوزه صبح امروز در محل وزارت کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست کمال اکبری معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور با تبیین نقش سازمان های مردم نهاد در مداخلات اجتماعی گفت: با همکاری سمن ها و بخش های دولتی می توان الگوی موثری در کاهش آسیبهای اجتماعی ارائه کرد.

وی افزود: در این جلسه به دنبال نتیجه گیری هستیم جلساتی پیش از این درباره این موضوع تشکیل شد اما در این جلسه تعداد محدودتری از نهادهای مردمی مرتبط انتخاب شدند تا به کمک آنها به نتیجه ای واحد در این حوزه برسیم.

اکبری اظهار کرد: این جلسه با حضور نمایندگان شبکه یاری که خود شامل مجموعه بزرگتری هستند و می توانند با سمن‌های زیرمجموعه خود گفت‌وگو کنند.

 

معاون مشارکت‌های اجتماعی اشاره کرد: پیشنهاد داریم کمیته ای تشکیل شود و به طرحی برسیم که مراحل مورد نظر سازمان امور اجتماعی را در دل خود داشته باشد.

اکبری خاطرنشان کرد: این طرح فعلا در شهر تهران و برای کودکان کار خیابان خواهد بود و پس از موفقیت این طرح وارد حوزه های دیگر خواهیم شد.

وی تاکید کرد: به دنبال این هستیم که بدانیم سازمان های مردم نهاد چه مقدار و تا چه حدی می‌توانند نقش داشته باشند. یکی از اقدامات موثر سازمان‌های مردم می تواند این باشد که کاری را در یک بخش به طور حداکثری برعهده گیرند و مسئولیت خود را به خوبی انجام دهند به طوری که در آن زمینه پاسخگوی اقدامات خود باشند.

 

در ادامه رضا محبوبی معاون امور مسائل و آسیب های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور در تشریح موضوع کودکان کار و خیابانی گفت: موضوع کودکان خیابانی، دست فروشان، متکدیان و در نهایت کودکان خیابانی دو جنس متفاوت هستند و به عنوان آسیب اجتماعی مطرح بوده است. این پدیده ریشه های مختلفی دارد گرچه فقر، بیکاری و مشکلات معیشتی و اقتصادی به عنوان دلایل اصلی مطرح می شود اما دلایل دیگری چون فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و انگیزه های مجرمانه وجود دارد.

وی افزود: در این جلسه به دنبال مواجهه با علل بروز این پدیده نیستیم.  در این جلسه می خواهیم معلول فقر، بیکاری و مسائل اقتصادی را که موجب ظهور این پدیده شده است را بررسی کنیم.

محبوبی اشاره کرد: کودکان کار روند رو به رشدی دارد و خصوصا در کلانشهرها و شهرهای بزرگ همه شهروندان با این موضوع درگیر هستند و صرفا نمی توان از طریق برنامه ریزی مدیران انجام داد.

 

 وی افزود: شهریور ماه سال گذشته با همکاری ایسپا پیمایشی انجام شد که نشان داد بیش از ۷۰درصد مردم با پدیده کودکان کار خیابانی مواجه هستند. بیش از ۷۰ درصد مردم نیز معتقدند این افراد چهره شهر را زشت می کنند و ۸۸ درصد موافق جمع آوری این افراد هستند.

محبوبی اشاره کرد: سه سال پیش در شورای اجتماعی کشور با محوریت شهرداری طرح راه اندازی قرارگاه آسیب های اجتماعی تهران مصوب شد اما اجرا نشد و این موضوع به دلیل ضعف فرهنگ سازی در این زمینه بود.
وی ادامه داد: این طرح دوباره برای شهر تهران تهیه شد و طی آن جلسات متعددی با شهرداری و فرمانداری برگزار و برنامه ای با سه گام طراحی شد.

معاون امور مسائل و آسیب های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور درباره این برنامه گفت: گام اول این طرح مجموعه اقدامات فرهنگی و توجیه افکار عمومی است. مردم، خبرنگاران و تریبون داران این حوزه باید آگاه باشند. گام دوم درگیر کردن مردم و تشکل های غیردولتی در کار، بخش کوچکی از موضوع نظرخواهی است در واقع همه افرادی که دغدغه، توانمندی و امکانی دارند، باید درگیر کار شده و خودشان فعال شوند. و گام سوم ساماندهی میدانی است که باید همزمان با گامهای قبلی آغاز شوند. باید محیط ناامن باشد تا نتوانند به صورت سازماندهی شده وارد محیط شوند. این سه گام باید در کنارهم و در یک راستا اجرا شوند.

 

وی با بیان اینکه نیاز به عزم جدی و سیاست گذاری در این حوزه داریم، خاطرنشان کرد: صرف علاقمندی یک تشکل یا گروه نمی تواند دلیلی برای مسئولیت گرفتن در این حوزه نیست بلکه باید آموزش های لازم، مددکار و امکانات لازم نیز داشته باشند.

محبوبی تاکید کرد: سمن های حاضر در این جلسه به عنوان نماینده شبکه خود برای فرهنگ سازی و برداشتن گام اول طرح کمک کنند و در محدوده مخاطبان خود کار فرهنگی را انجام دهند.

معاون امور مسائل و آسیب های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور افزود: سمن های مرتبط اتاق فکر یا ستادی را تشکیل دهند تا به طرحی جامع و قابل اجرا در این راستا دست یابیم و آن را عملیاتی کنیم.

 

گفتنی است در این نشست نمایندگان و مدیران سازمان های مردم نهاد نظرات و دیدگاه های خود را راستای عملیاتی کردن و بهبود شرایط کودکان کار و خیابانی بیان کردند.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار