موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
184765
۱۵ آبان ۱۳۹۷
پژوهشگر حوزه کودک عنوان کرد؛

تهدید مطالعه کودکان توسط سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی!

امیرهوشنگ اقبال پور پژوهشگر حوزه کودک سیم‌کارت‌های ویژه کودکان را تهدیدی برای کتابخوانی آنان دانست.

به گزارش کودک پرس ، امیرهوشنگ اقبال پور اظهار داشت: انسان تنها آفریده پروردگار است که در کیفیت زندگی خود نقش دارد، اما همین انسان در خردسالی و کودکی نیازمند بهترین برنامه‌ریزی برای آینده خود از سوی بزرگسالان است.
این ناشر بین‌المللی کتاب کودکان افزود: خبر ممنوعیت مشق‌نویسی از سوی وزارت آموزش و پرورش بسیار امیدوارکننده بود که با اتخاذ سیاست‌های راهبردی گام به سوی توسعه و تحول برداشته شد؛ با این تصمیم ارزشمند به جای اینکه کودکان در گوشه‌ای بی تحرک بنشینند و مجبور و محکوم به انجام تکالیف خود باشند؛ امکان بازی و پویایی را بدون استرس و اضطراب مشق‌نویسی به دست می‌آورند، اما شیرینی این موضوع باخبر توزیع میلیونی سیم کارت بین کودکان به تلخی تبدیل شد.

این پژوهشگر حوزه کودک تصریح کرد: براساس پژوهش‌های انجام شده حضور ایرانی‌ها در فضای مجازی در مقایسه با بسیاری کشورها بیشتر از حد معمولی است و این مساله برای کودکان که باید کتابخوانی را به عنوان امری مهم از سنین کودکی بیاموزند تهدیدی جبران‌ناپذیر است.
اقبال‌پور گفت: نباید عادت به کتابخوانی با عادت و اعتیاد به تلفن همراه جایگزین شده و مورد آسیب قرار گیرد، علاوه بر این، استفاده افراطی از تلفن همراه و بازی‌های آن باعث کم‌تحرکی کودکان می‌شود که در کنار گرایش به بازی‌ها و سرگرمی‌های فضای مجازی و سبک زندگی جدید آپارتمان‌نشینی باعث افزایش نرخ چاقی و اضافه وزن در بین کودکان شده است.

وی گفت: کم‌تحرکی و چاقی باعث می‌شود که کودک تمایل کمتری به شرکت در بازی‌های پویا و پرتحرک گروهی داشته باشد و این امر باعث تبعیض و انزوای اجتماعی در کودک می‌شود که ریشه کاهش اعتماد به نفس، کمبود عزت نفس و دیگر اختلالات شخصیتی است.
وی افزود: کم‌تحرکی یکی از علت‌های اصلی اضافه وزن و چاقی به شمار می‌آید و مشکلات جسمانی از جمله گوارشی، قلبی و عروقی، عصبی، کبدی و چشمی برای کودک به وجود می‌آورد.

اقبال‌پور گفت: از آنجا که کودکان در کشورهای توسعه یافته جزء ارزشمندترین سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای کودکان با ملاحظات کامل و با در نظر گرفتن HSE (بهداشت و سلامتی، ایمنی، محیط زیست) انجام می‌گیرد تا مراحل رشد و تکامل یکپارچه کودکان با در نظر گرفتن شاخص‌های جسمی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی با بالاترین استانداردهای رشدی انجام گیرد.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار