184584
۱۴ آبان ۱۳۹۷
سهیلا کشاورز عنوان کرد؛

مادران باردار مراقب انتقال هپاتیت به نوزادان‌شان باشند

سهیلا کشاورز مسئول واحد بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز از اهمیت تشخیص و پیشگیری بیماری هپاتیت C سخن گفت.

به گزارش کودک پرس ، مسئول واحد بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز گفت: با توجه به روش‌های تشخیصی و درمانی جدید در نظام سلامت، هپاتیت نوع سی یک بیماری قابل درمان است.

سهیلا کشاورز افزود: هپاتیت نوعی بیماری ویروسی واگیردار است که به دو گروه هپاتیت A و E و هپاتیت B و C تقسیم می‌شود.
وی، واکسن هپاتیت را از مهمترین راه‌های پیشگیری از انتقال این ویروس از مادر به کودک اعلام کرد و ادامه داد: انتقال هپاتیت نوع A و E از راه آب و مواد غذایی مسموم و آلوده و هپاتیت نوع B و C، D که فراوانی بیشتری نیز دارد، از راه خون آلوده و تماس جنسی صورت می‌گیرد که این گروه از مهمترین نوع هپاتیت ویروسی است.

کشاورز، راه‌های انتقال بیماری هپاتیت دسته دوم را از مادر به کودک، سرنگ و خون آلوده و در بعضی از کشور‌ها به دلیل غربال نشدن خون و فرآورده‌های خونی برشمرد و اضافه کرد: تجهیزات دندانپزشکی آلوده، استفاده از وسایل آلوده در آرایشگاه ها، زباله‌های عفونی و رفتار‌های جنسی پرخطر نیز در این زمینه موثر است، اما انواع مزمن هپاتیت نوع B. با دارو‌های جدید، قابل کنترل است.

مسئول واحد بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت شهدای انقلاب، به دوره درمانی سه ماهه برای بهبودی کامل فرد مبتلا به هپاتیت C. اشاره کرد و گفت: فرد مبتلا به هپاتیت B بایستی تا پایان عمر خود تحت درمان قرار گیرد؛ در صورت ادامه درمان و پیگیری ها، بیمار می‌تواند از عمر طبیعی برخوردار باشد و از عوارضی همچون نارسایی و سرطان کبد در امان بماند.

او ادامه داد: شایع‌ترین راه انتقال هپاتیت B انتقال از مادر به کودک است که واکسیناسیون سهم عمده‌ای در کاهش آن دارد، در حال حاضر افرادی که به این نوع ویروس مبتلا می‌شوند، بیشتر جزو گروه‌های دارای رفتار‌های پرخطر هستند.

کشاورز، علائم بیماری هپاتیت را در انواع مختلف، متفاوت دانست و اضافه کرد: در اکثر موارد به ویژه در هپاتیت نوع C این بیماری بدون علامت ظاهری است و در بعضی از افراد مبتلا به این ویروس علائمی همچون تب خفیف، تهوع و استفراغ، زردی چشم، ادرار تیره رنگ، خونریزی از بینی و لثه و علائم عصبی نیز بروز می‌کند.

 

او یاد آور شد: هپاتیت نوع B و C از راه غذا، آب، عطسه و سرفه، در آغوش گرفتن و استفاده از ظروف مشترک انتقال نمی‌یابد.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار