موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
184437
۱۳ آبان ۱۳۹۷
تولیدکننده اسباب‌بازی تاکید کرد؛

دلایل اصلی ضعف در تولید اسباب‌بازی‌های داخلی

سحر خوئینی روان‌سنج کودک از مشکلات در حوزه تولید بازی‌های کودکان که از جمله آنها نبود اسپانسر، بالا بودن هزینه‌ی تولید و قیمت تمام شده‌ی اسباب‌بازی را عنوان کرد.

به گزارش کودک پرس ، سحر خوئینی که در زمینه‌ی بازی‌درمانی و تولید اسباب‌بازی فعالیت می‌کند، با بیان این مطلب افزود: حمایت از حقوق مولف را در ترغیب طراحان و تولیدکنندگان به استفاده از متخصصان موثر دانست.

این روان‌سنج یادآور شد: خوب است که طراحان و تولیدکنندگان بازی و اسباب‌بازی با متخصصان پیش بروند و طرحی که در ذهن دارند را در مشورت با پزشکان و روان‌شناسان تکمیل کنند. او در ادامه گفت: از آن‌جا که با کانون پرورش فکری و هم‌چنین با کودکان در ارتباط هستم و تولیدکننده‌ی اسباب‌بازی هم بوده‌ام، می‌بینم بازی‌هایی که تولید می‌شود دفترچه‌ی راهنمای درستی ندارد و مشخص نیست که برای چه گروه سنی طراحی شده است. البته ممکن است روی این اسباب‌بازی‌ها تعریف شده باشد که فرضاً برای گروه سنی «الف» یا «ب» است، ولی واقعاً مناسب آن گروه سنی نیست.

خوئینی خاطرنشان کرد: دلیل این ضعف این است که طراحان، آشنایی کامل با مراحل مختلف رشد ذهنی، هوشی، ریاضی و فضایی بچه‌ها در سنین مختلف ندارند و بازی‌ها را کمی غیرمتخصصانه تقسیم‌بندی می‌کنند. در نتیجه حتی شاید خوب باشد که مشاوره‌ی روان‌شناسان کودک در روند کارهای شورای نظارت بر اسباب‌بازی به عنوان متولی این حوزه بگنجد تا زمانی که طراحان و تولیدکنندگان برای دریافت مجوز به آن‌جا مراجعه می‌کنند از این مشاوره‌ی تخصصی هم بهره‌مند شوند.

او معتقد است: این مشورت بر مصرف‌کنندگان هم اثرگذار خواهد بود. زمانی که والدینی به کلینیک بازی‌درمانی مراجعه می‌کنند، می‌بینم که یک بازی را تهیه کرده‌اند، ولی همین‌طور که اشاره کردم دستورالعمل آن بازی شفاف نیست. وجود یک دستورالعمل شفاف که متناسب با نیاز کودک و خانواده طراحی شده باشد می‌تواند به مصرف‌کنندگان در انتخاب و استفاده از اسباب‌بازی‌ها کمک کند.

خوئینی در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل دیگری که به ذهن می‌رسد این است که گاهی می‌بینیم تولیدکننده‌ای یک بازی را طراحی کرده است، ولی تولیدکننده‌ی دیگری با اعمال 30 درصد تغییر جزیی در بسته‌بندی، رنگ و جنس همان بازی را ثبت می‌کند و هولوگرام می‌گیرد. این شاید از موضوع‌هایی که است که والدین را به بازی‌های ایرانی بی‌اعتماد می‌کند. در اواخر مهر هم در همایش هم‌فکری طراحان بازی و اسباب‌بازی که با همکاری ستاد توسعه فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ریاست جمهوری و دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی برگزار شد، در مورد این موضوع صحبت شد که روند مجوزدهی به بازی‌ها باید دقیق‌تر باشد.

به گفته او، دلیل اصلی ضعف بازی‌های تولیدی ما و بی‌اعتمادی والدین به بازی‌های داخلی وجود مشابه‌ها در بازار است. در این حوزه مشکلاتی چون نبود اسپانسر، کمبود حمایت، بالا بودن هزینه‌ی تولید و قیمت تمام شده‌ی اسباب‌بازی وجود دارد. با تمهید روش‌های بهتر و دقیق‌تر برای حفاظت از حق مولف، طراحان و تولیدکنندگان هم رغبت بیش‌تری برای دریافت مشاوره‌ی تخصصی از پزشکان و روان‌پزشکان پیدا می‌کنند. در نتیجه‌ی این حمایت، خانواده‌ها هم می‌توانند با اطلاعات بیشتر اسباب‌بازی‌های بهتر و با کیفیت‌تری تهیه کنند که در روند رشد روحی و جسمی کودکان‌شان اثرگذار است.

چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از 26 تا 30 آبان 1397 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار خواهد شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار