184427
۱۳ آبان ۱۳۹۷

۲۱۸۵۹ کودک کردستانی بینایی سنجی شدند

مدیرکل بهزیستی کردستان گفت: در نیمه نخست امسال ۲۱ هزار و ۸۵۹ کودک سه تا ۶ سال زیر پوشش طرح غربالگری بینایی (آمبلیوپی) قرار گرفتند و این غربالگری در مناطق شهری و روستایی استان ادامه دارد.

به گزارش کودک پرس ، صباح قریشی در حاشیه اجرای طرح آمبلیوپی که به صورت نمادین در مهد کودک رامان نو سنندج برگزار شد، اظهار داشت: براساس آمار ثبت احوال کودکان سه تا 6 سال استان در سال جاری 105 هزار و 701 نفر هستند.
وی افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده 78 درصد از این تعداد کودک سه تا 6 سال امسال باید زیر پوشش طرح غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم قرار بگیرند.

مدیرکل بهزیستی کردستان با بیان اینکه در نیمه نخست امسال 21 هزار و 859 کودک زیرپوشش این طرح قرار گرفتند، تاکید کرد: این آمار 20 درصد مجموع کودکان سه تا شش سال استان در سال 97 را شامل می شود.
وی با اشاره به اینکه از این تعداد کودک غربال شده یک هزار و 976 کودک مشکوک تشخیص داده شدند، یادآور شد: برای 360 نفر از این کودکان عینک تجویز شده و 10 مورد نیز تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

قریشی اضافه کرد: همچنین از این تعداد کودک غربال شده، 990 نفر دارای عیوب انکساری، 148 نفر انحراف چشم، 181 نفر دارای تنبلی چشم و تعداد 60 کودک نیز توسط چشم پزشک معاینه شدند.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته 86 هزار و 920 کودک سه تا 6 سال در استان ثبت شد، گفت: 65 هزار و 166 نفر از این تعداد زیر پوشش طرح آمبلیوپی قرار گرفتند که پوشش 75 درصدی واجدین شرایط بود.

مدیرکل بهزیستی کردستان یادآور شد: تنبلی چشم اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است لذا از خانواده ها درخواست می شود نسبت به غربالگری بینایی سنجی کودکان خود اقدامات لازم را انجام داده و به پایگاه های ما مراجعه کنند.
وی اظهار داشت: اجرای این طرح فقط به پوشش ختم نمی شود بلکه در مراحل بعدی کودکانی که با اختلالات بینایی از جمله تنبلی چشم و یا کم بینایی مواجه هستند به پزشک متخصص ارجاع داده می شوند.
قریشی افزود: خانواده ها می توانند برای سنجش بینایی فرزند خود به پایگاه های مستقر در مهدهای کودک و پایگاه های ثابت و سیار سازمان بهزیستی استان کردستان در شهرها و روستاهای محل سکونت خود مراجعه کنند.
مبلیوپی یا همان تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و اگر به موقع درمان نشود باعث اختلال دید طبیعی او می شود.

کارشناسان معتقدند که بهترین سن برای درمان تنبلی چشم بین سه تا پنج سالگی است و کودکانی که در این سن با تنبلی چشم روبرو هستند اگر به موقع تحت درمان قرار نگیرند ممکن است دچار نابینایی یا کم بینایی شوند.

براین اساس از سال 74 طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) در سطح کشور اغاز شده وهر سال از اول آبان تا پایان آذر ماه در پایگاه های سنجس بینایی و مهدهای کودک زیر نظر سازمان بهزیستی برگزار می شود.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار