184409
۱۳ آبان ۱۳۹۷

اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال در مهدهای کودک زنجان

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال در مهدهای کودک زنجان خبر داد و گفت: کودکانی که مشکل شنوایی داشته باشند شناسایی شده و به شنوایی سنج یا پزشک متخصص ارجاع می‌شوند.

به گزارش کودک پرس ، محمد محمدی قیداری اظهار کرد: اداره کل بهزیستی استان زنجان به منظور کاهش معلولیت‌ها و پیشگیری از این موضوع خدمات مشاوره‌ای قبل از ازدواج به زوج‌ها ارائه می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه یکی از اهداف اساسی سازمان بهزیستی، پیشگیری از معلولیت‌ها با علت ژنتیکی است، گفت: آنچه مسلم است، یکی از مهمترین دلایل بروز بیماری‌های ژنتیکی و معلولیت‌ها عدم آگاهی مردم جامعه است که می‌توان با آگاه سازی و انجام مشاوره اولیه از وقوع بسیاری از معلولیت‌ها جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه افرادی که ازدواج فامیلی دارند می‌توانند با مراجعه به کلینیک‌های مربوط راهنمایی لازم را اخذ کنند، افزود: به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از معلولیت در این دوره‌ها شرکت کنند.

محمدی قیداری همچنین از مراقبت‌های پس از تولد فرزند از سوی بهزیستی استان خبر داد و اضافه کرد: یکی از از این خدمات طرح غربالگری شنوایی کودکان یک تا 10 روزه است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه یکی از مباحث مهم پس از تولد فرزند شنوایی وی است، تصریح کرد: در این بازه زمانی می‌توان طرح غربالگری، تشخیص و مداخله شنوایی نوزادان و شیرخواران را اجرایی کرد.

 

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 17 هزار کودک زنجانی تحت غربالگری شنوایی قرار گرفتند، اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع و اینکه دو سال نخست زندگی و البته تا هفت سالگی یکی از دلایل عدم تکلم نیز همین ناشنوا بودن است، از همین رو طرح مربوط با جدیت دنبال و اجرایی می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان و شیرخوارگان از سال 85 در زنجان آغاز شده است، اضافه کرد: امسال دوازدهمین سال اجرای این طرح است، اما در قالب یک طرح جداگانه تست گوش کودکان سه تا 5 سال نیز در مهدهای کودک اجرایی خواهد شد.

محمدی قیداری با اشاره به اینکه سال قبل طرح مربوط در یکی از مهدهای کودک شهرستان ابهر به صورت پایلوت اجرایی شد، افزود: امسال این طرح در همه مهدهای کودک شهرستان زنجان اجرایی خواهد شد و در صورت وجود مشکل مراحل درمانی با کمک بهزیستی طی خواهد شد.

 

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اهمیت تشخیص و مداخله در یک ماهگی، سه ماهگی و شش ماهگی نوزاد بیان کرد: اگر بررسی شنوایی نوزاد دیر انجام شود موجب تاخیر در رشد و تکلم می‌شود که روی توانایی کودک برای یادگیری و تحصیل و ارتباطات اجتماعی تاثیر می‌گذارد.

وی در ادامه به طرح سنجش بینایی کودکان نیز اشاره کرد و افزود: این طرح نیز برای کودکان 3 تا 6 سال اجرایی می‌شود و آنطور که آمار گرفته‌ایم امسال 62 هزار کودک زیرپوشش این طرح قرار می‌گیرند.

محمدی قیداری افزود: البته آنطور که احصا شده است 80 درصد از کودکان مشمول این طرح به مراجع مربوط مراجعه کرده و تحت درمان قرار می‌گیرند و این یعنی 14 هزار نفر حضور پیدا نمی‌کنند که البته بازهم طبق تحقیقات به عمل آمده بیشتر افرادی که در این طرح شرکت نمی‌کنند؛ کودکان شهری هستند.

 

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با دعوت از خانواده‌ها برای حضور در طرح‌های غربالگری بهزیستی گفت: این امر موضوع مهمی است و در آینده کودکان تاثیر بسزایی دارد.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار