موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
183962
۱۰ آبان ۱۳۹۷
در هفته‌ی تصويرگری؛

نشان آبان به هنرمندان اهدا شد+ تصاویر

جمعه ۴ آبان ۱۳۹۷ و به‌مناسبت هفته‌ی تصویرگری و پانزدهمین سال تأسیس انجمن فرهنگی تصویرگران، نمایشگاه بزرگ «ما تصویرگر هستیم» با حضور هنرمندان تصویرگر، جمعی از فعالان کتاب کودک و نوجوان و به‌دست علی‌اکبر صادقی، هنرمند پیشکسوت گشایش یافت.

به گزارش کودک پرس ، اين نمايشگاه با نمايش 250 اثر از هنرمندان تصويرگر كشورمان، تا سه‌شنبه 15آبان در خانه‌ي هنرمندان برپاست و فرصتي براي مرور آثار تصويرگري چند نسل از اين هنرمندان را فراهم مي‌كند.

در روز افتتاحيه، طي مراسمي در تالار شهنازِ خانه‌ي هنرمندان، برگزيدگان سومين دوره‌ي «نشان آبان» نيز معرفي شدند و نشان‌هاي خود را دريافت كردند. در اين مراسم، نشان آبانِ «نام بزرگ تصويرگري» به کريم نصر، نشان آبان «زبان نوين تصويرگري» به علي‌اکبر صادقي، نشان آبان «نام هم‌گام با تصويرگري» به ليلي حائري و نشان آبان «نام نو تصويرگري» به مريم محمودي‌مقدم اهدا شد.

کيانوش غريب‌پور، دبير هفته‌ي تصويرگري و رئيس هفتمين هيئت مديره‌ي انجمن تصويرگران، در مراسم افتتاحيه گفت: پس از هفته‌ي تصويرگري گزيده‌ي آثار اين نمايشگاه در 9 شهر ايران در معرض ديد مخاطبان قرار خواهد گرفت و در کنار آن کارگاه‌هاي آموزشي و نشست‌هاي تخصصي برگزار خواهد شد. در پايان سال هم نمايشگاه اختتاميه پانزدهمين سال تأسيس انجمن را در خانه‌ي هنرمندان ايران برگزار خواهيم کرد.

به‌گفته‌ي غريب‌پور «نمايشگاه «نشان آبان» در گالري مميز، با منتخبي از آثار فرشيد مثقالي، بهزاد غريب‌پور و عاطفه ملکي‌جو دريافت‌کنندگان نشان آبان در دومين دوره‌ (سال 1396) برپا شده است. آثاري که در اين نمايشگاه، در معرض ديد مخاطبان قرار گرفته، از گنجينه‌ي‌ کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان به امانت گرفته شده است.»

 

او اظهار اميدواري كردكه علاوه بر نگه‌داري مناسب از اين آثار در مدت برپايي نمايشگاه، کانون پرورش فکري نيز نسبت به نگه‌داري اين آثار متعهد باشد، چون بسياري از اين آثار دچار آسيب‌هاي جبران ناپذيري شده‌اند.

غريب‌پور در بخش ديگري از سخنان خود گفت: «نشان آبان، نشان لياقتي است که به کساني که براي تصويرگري در ايران تلاش کرده‌اند اهدا مي‌شود و خوشحاليم که امسال شاهد برگزاري سومين دوره‌ي اهداي اين نشان هستيم. اين نشان به کساني اهدا مي‌شود که به نوعي در ارتقاي تصويرگري سهم داشته‌اند و البته قرار نيست همه‌ي کساني که اين نشان را دريافت مي‌کنند تصويرگر باشند، بلکه برخي از اين افراد با پژوهش‌ها و نوشته‌هايشان راهگشاي تصويرگران بوده‌اند.»

 

علي بوذري، مديرعامل انجمن تصويرگران نخستين سخنران اين مراسم، با اشاره به پيشينه‌ي ديرين تصويرگري در ايران، گفت: متأسفانه اطلاعات مکتوب ما در تصويرگري بسيار کم است، بايد زمينه‌اي را فراهم کنيم که اين اطلاعات را گردآوري و در قالب کتاب منتشر کنيم.

نوش‌آفرين انصاري، دبير شوراي کتاب کودک در سخنان خود، با توجه به ارتباط تنگاتنگ تصويرگري با ادبيات کودک و نوجوان، تأكيد كرد كه تصويرگري در شوراي کتاب کودک جدي گرفته مي‌شود و اظهار اميدواري كرد كه در انجمن تصويرگران کارگاه‌هايي براي آشنايي با ادبيات کودک برگزار ‌شده يا برگزار شود.

محمدعلي بني‌اسدي، عضو هيئت موسس انجمن تصويرگران، به‌طور مختصر، روند تأسيس انجمن را مرور كرد و گفت: «با راه‌اندازي اين انجمن قصد داشتيم زمينه‌ي ارتباط و همکاري تصويرگران را فراهم کنيم و بتوانيم حقوق صنفي تصويرگران را پيگيري کنيم كه اميدوارم در اين راه موفق بوده باشيم.»

هدي حدادي، رئيس سومين هيئت مديره‌ي انجمن تصويرگران هم با اظهار خوشحالي از  15ساله شدن انجمن، به‌عنوان نهادي مدني گفت: «با راه‌اندازي انجمن تصويرگران فضايي به‌وجود آمد كه تصويرگران بتوانند دور هم جمع شوند و مسائل صنفي خود را دنبال کنند. البته سال‌ها طول کشيد تا برخي از تصويرگران به ضرورت راه‌اندازي اين انجمن پي ببرند.اميدوارم در سال‌هاي آتي نيز قدرتمندتر پيش برويم.»

 

شوراي‌ سياستگذاري اين دوره از هفته‌ي تصويرگري متشکل از علي بوذري، هدا حدادي، محسن حسن‌پور، نرگس محمدي، کمال طباطبايي، کيانوش غريب‌پور، حديثه قربان، مجيد کاظمي و علي هاشمي‌شهرکي است. مديريت نمايشگاه برعهده‌ي نرگس محمدي است. هم‌چنين حنانه ملک‌پور، به‌عنوان مدير اجراييِ «ما تصويرگر هستيم» و حديثه قربان، به‌عنوان دبير اجراييِ «نشان آبان» در برگزاري اين رويداد هنري مشاركت دارند.

 

 

 

منبع: همشهری آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار