183809
۰۹ آبان ۱۳۹۷
سازمان بهداشت جهانی:

آلودگی بیشترین کودک زیر ۵ سال را در هند می‌کشد

سازمان بهداشت جهانی در گزارشی اعلام کرد که هند در راس کشورهای جهان از نظر مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال به دلیل آلودگی هوا و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون قرار دارد.

به گزارش کودک پرس ، بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال 2016 نزدیک به 110 هزار کودک هندی به دلایل مرتبط به آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند.
همچنین 60 هزار و 987 کودک زیر 5 سال در هند به دلیل تماس با ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوا جان خود را از دست داده اند. پس از هند، کشور نیجریه با 47 هزار و 674 مورد مرگ کودکان، پاکستان با 21 هزار و 136 مورد و جمهوری دموکراتیک کنگو با 12 هزار و 980 مورد مرگ در میان کودکان زیر 5 سال به دلیل تماس طولانی مدت با ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در رتبه های بعدی جهان ایستاده اند.
در هند نرخ مرگ و میر در میان کودکان به دلیل آلودگی هوا برابر با 50.9 از هر 100 هزار کودک است. کودکان دختر دارای آمار مرگ و میر بیشتری در مقایسه با کودکان پسر در هند هستند. با توجه به گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال 2016 حدود 32 هزار و 889 کودک دختر و 28 هزار و 97 کودک پسر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند.

از سوی دیگر در سال 2016 آمار مرگ و میر کودکان در گروه سنی 5 تا 14 سال در هند حدود 4 هزار و 360 نفر بوده است.
در سال 2016 در میان تمام گروه های سنی، حدود 100 هزار کودک هندی به دلایل آلودگی هوای خارج و همچنین داخل خانه ها جان خود را از دست داده اند.

در هند نزدیک به 2 میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می شوند که این مقدار 25 درصد از کل آمار مرگ و میر به دلیل آلودگی هوا در جهان است.
سازمان بهداشت جهانی همچنین اعلام کرد در سطح جهانی 93 درصد کودکان زیر 15 سال به صورت روزانه هوای بسیار سمی و آلوده تنفس می کنند. این سازمان تخمین می زند که در سال 2016 حدود 600 هزار کودک به دلیل عفونت های شدید تنفسی ناشی از هوای آلوده جان خود را از دست داده اند.

در کشور های با درآمد پایین و متوسط نزدیک به 98 درصد از کودکان با ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در ارتباط هستند در حالی که این آمار در کشور های توسعه یافته 52 درصد است.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا بر زنان حامله تاثیر زیادی می گذارد و می تواند به تولد پیش از موعد و یا رشد کم نوزادان منجر شود.
پزشکان می گویند ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوا از طریق جریان خون وارد قلب می شود و باعث بروز بیماری های قلبی ،حمله های قلبی و فشار خون می شود.

به گفته مقامات بهداشتی هند، آلودگی هوا باعث آسیب دائمی به ریه ها و مرگ 1.3 میلیون نفر در سال دراین کشور می شود.
هند کشوری است که به دلیل توسعه صنعتی از سوخت های دیزلی به مقدار فراوان استفاده می کند ،یکی از راهکارهای دولت هند برای مبارزه با آلودگی هوا ، استفاده حداقلی از سوخت دیزلی است.

 

گرد وغبار،ترافیک،دود ناشی از سوخت های فسیلی آلاینده و جمعیت زیاد، دهلی نو پایتخت هند را در ردیف آلوده ترین شهرهای جهان قرار داده است.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار