183285
۰۵ آبان ۱۳۹۷

سنجش ضریب هوش کودکان با نقاشی

روانشناس کودک و خانواده گفت: با مشاهده نقاشی کودکان می‌توان به میزان ضریب هوشی، میزان خلاقیت و آزارهایی که دیده است، پی برد.

به گزارش کودک پرس ، علی راکی با بیان اینکه هوش انسان‌ها تا سن ۱۸ سالگی رشد کرده و راه‌های مختلفی برای سنجش هوش شناختی و هیجانی وجود دارد، اظهار کرد: حدود ۹۷ درصد انسان‌ها از هوش نرمال برخوردار هستند.

وی افزود: یکی از معتبرترین راه شناخت ضریب هوشی کودک تست “وکسلر” است که حدود دو تا سه ساعت تحت نظر متخصص روانشناس انجام می‌شود و یک متخصص روانشناس دیگری این تست را تفسیر می‌کند، در کنار تست‌های هوش باید یک متخصص روانشناس عملکرد و رشد کودک را مورد بررسی قرار دهد.

این روانشناس کودک و خانواده با بیان اینکه دو دسته تست معتبر دیگر نیز برای شناخت ضریب هوش کودکان وجود دارد، اضافه کرد: نقاشی کودکان گویای بسیاری از مطالب در خصوص هوش آنها است. به عنوان مثال زمانی که کسی در نقاشی کودک لبخند می‌زند یعنی خانواده شادی هستند. جدایی پدر و مادر در نقاشی کودکی یعنی درگیری لفظی در خانواده وجود دارد.

 وی با بیان اینکه در کنار تست نقاشی تست معتبری دیگری با نام آدمک (گودیناف) وجود دارد که کودک هر چقدر این آدمک را کامل‌تر بکشد نشان‌دهنده هوش بالای فرد است، افزود: زمانی که روانشناس فرصت زیادی برای سنجش هوش کودک ندارد بهترین تست آدمک (گودیناف) است، اما اغلب این تست نقاشی در شبکه‌های مجازی توسط افراد غیرمتخصص  و خارج  از قواعد علمی انجام می‌شود که نتیجه اعلام شده واقعی نیست.

راکی  با بیان اینکه روانشناس گاردنر هوش‌ انسان را چندگانه در حوزه‌های “هوش فضایی، ریاضی، مکانیکی، هنری، طبیعی و معنوی تقسیم‌بندی می‌کند، ادامه داد: تست نقاشی تنها ابعاد کوچکی از هوش کودکان را ارزیابی می‌کند.

وی با بیان اینکه می‌توان از طریق نقاشی نه تنها ضریب  هوشی بلکه به میزان خلاقیت هنری کودک پی برد، اضافه کرد: خلق یک شی، موضوع، فکر، بیان احساسات، خلاقیت و کاردستی، خلاقیت هنری کودک را نشان می‌دهد.

این روانشناس کودک و خانواده با بیان اینکه همچنین اگر کودک مورد آزار جنسی قرار گرفته باشد اغلب آن را در کشیدن نقاشی بروز می‌دهد، افزود: برخی از کودکان به دلیل اضطراب و ترس بالا به‌سختی می‌توانند احساسات و آزارها را به وسیله نقاشی بروز دهند و باید مدام در خصوص نقاشی از آنها سؤال شود.

وی ادامه داد: نقاشی کشیدن خانواده به جای کودک احساس  بی‌مسئولیتی را در او پرورش داده و توقع او نسبت به خانواده روز به روز افزایش پیدا می‌کند و کودک دچار اعتماد به نفس کاذب می‌شود.

راکی تصریح کرد: نقاشی کشیدن یک کار خلاقانه است و خانواده با مطالعه کتاب‌های فرزند پروری می‌آموزند که چگونه به اعتماد نفس کودک آسیب نزنند و در جهت رشد آن کوشا باشند و سطح توقعات کودک از خانواده را منظم کنند.

وی با بیان اینکه برخی خانواده‌ها علاقه‌مند هستند که کودک را در جهت برنامه‌های خود هدایت کرده و مدام او را به دلیل تغییر علائق سرزنش کنند، اضافه کرد: طبق نظر روانشناسان از این شاخه به آن شاخه پریدن در زیر سن  ۱۸ سالگی اتفاق مثبت تلقی می‌شود و خانواده باید زمینه‌های مختلف برای رشد تفکر کودک را فراهم کنند.

این روانشان کودک و خانواده با بیان اینکه هنر احساسات و هیجانات را به جریان می‌اندازد و هوش هیجانی را در انسان پروش می‌دهد، افزود:  اگر کودکی به هنر علاقه‌مند نیست دلیل بر این نیست هنردوست نباشد، استعداد افراد با هم متفاوت است هرگز کودکی که نقاشی زیبا کشیده را باهوش خطاب نکنید چرا که سطح توقعات خود را از او بالا می‌برید. بلکه باید او را هنرمند صدا کنید.

منبع: ایمنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار