183267
۰۵ آبان ۱۳۹۷

خیره شدن به یک نقطه در کودکان را جدی بگیرید

خیره شدن به یک نقطه در کودکان مساله مهمی است که بهتر است جدی گرفته شود. این مشکل ممکن است به دلیل برخی آسیب‌ها و یا شوک و همچنین مشکلات مغز و اعصاب رخ دهد.

به گزارش کودک پرس ، برخی از والدین  اظهار می دارند که کودکشان حالت خیرگی  داشته ، به یک نقطه خیره می شوند و در این مدت ، صدای دیگران را نمی شوند. حالت خیرگی ممکن است به سبب اختلال و یا تحریک غیر نرمال مغز باشد. اما در برخی از موارد نیز ، کودک به دلیل کمبود توجه، به یک نقطه خیره می شود که این مورد بیشتر جنبه احساسی داشته و باز هم باید درمان شود.

 یکی از دلایل خیرگی کودکان به یک نقطه ، ممکن است  به دلیل وجود بیماری صرع باشد.  زمانی که حمله تشنجی در کودک صورت می گیرد ، حالت خیرگی به وجود می آید. اما  این خیرگی را نباید با مشکلات دیگری مانند اختلال در یادگیری و یا کم هوش بودن اشتباه گرفت. در صورتی که کودکی چند ثانیه تا چند دقیقه به یک نقطه خیره شده و عکس العملی برای پاسخ دادن به اطرافیان نداشته باشد ، توصیه می شود که سریعا به فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان مراجعه شود. شفاف
برخی از والدین از این موضوع نگران هستند و می گویند که کودکشان بعضی مواقع به یک نقطه خیره شده و حالت مات زدگی پیدا می کند. در این حالت ، کودک به مدت چند ثانیه تا چند دقیقه حالت خیرگی پیدا می کند ، چشمانش به یک جا خیره می شود و اینطور به نظر می رسد که صدای اطرافیان را نمی شنود. اطرافیان با کودک حرف می زنند ، اما در همین مدت کوتاه ، کودک جوابی نمی دهد و همین موضوع سبب نگرانی و ناراحتی والدین می شود. اگر این حالت خیرگی تکرار نشده و پس از چند ثانیه برطرف شود ، احتمالا مسآله زیاد مهمی نیست . اما در صورتی که خیره شدن کودک بدون هیچ واکنش و پاسخی تکرار شده و حالت مات زدگی و بی حرکتی و عدم واکنش مشاهده شود ، بهتر است دلایل آن بررسی شده و پس از تشخیص نسبت به درمان آن اقدام کرد.
یکی از احتمالات مربوط به خیره شدن کودک به یک نقطه ، ممکن است به دلیل تحریک غیر طبیعی مغزی باشد. این حالت را اصطلاحا ( ابسانس ) می گویند. مغز انسان بر اثر محرک های مختلفی تحریک می شود. پیام های عصبی به صورت شبانه روزی به مغز فرستاده می شوند و مغز  ، به عنوان مرکز فرماندهی بدن ، پس از دریافت پیام ها ، واکنش های مختلف و مربوطه را ایجاد می کند. هر گونه تحریک غیر طبیعی حتی به مدت خیلی کوتاه ، ممکن است سبب بروز واکنش هایی در بدن انسان شود.
 در برخی موارد،  همراه با خیره شدن کودک به یک نقطه ، علائم دیگری نیز ممکن است در کودک به وجود بیاید . این علائم می تواند به صورت پرش های ناگهانی و یا غیر ارادی پا و یا دست ، ایجاد حرکات تکراری در لب و زبان و یا حتی پایین آمدن قدرت تمرکز و توجه به تکالیف مدرسه…. باشد. این گونه علائم هر یک به نوبه خود ممکن است نشانه ای از بروز بیماری جدی و یا وجود بیماری باشد.در صورت مشاهده هر یک از این علائم ، مراجعه به فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ضروری است.
 باید در نظر داشت که هر گونه رفتار غیر طبیعی چه به صورت جسمانی و یا به صورت روحی و رفتاری در کودک ، بسیار مهم بوده و نباید از این گونه موارد و علائم به راحتی گذشت. به دلیل آن که کودک هنوز به بلوغ کامل نرسیده است ، ممکن است نسبت به بسیاری از عوامل خطر ، تحریکات ، بیماری ها و صدمات ، آسیب پذیرتر باشد ، به همین دلیل توجه به علائم غیر طبیعی در کودکان مهم بوده و مراجعه به پزشک توصیه می شود.
در برخی موارد، کودکانی که دچار بیماری صرع هستند ، به هنگام تشنج ، نوعی حالت خیره شدن به یک نقطه را دارند، حملات تشنجی همیشه به صورت پرش های شدید و یا حرکات بسیار تکانشی نبوده و گاه ممکن است تنها به صورت خیره شدن و حالت مات زدگی باشد. بروز تشنج که به دلیل اختلال در کارکرد مغز است در کودکانی که دچار صرع هستند ، مشاهده می شود.
متاسفانه در بعضی از مواقع ، تصور اشتباهی در موردکودکانی که دچار تشنج شده و حالت خیرگی دارند ، به وجود می آید و اینطور فکر می کنند که کودک هوش کمی داشته و یا مشکل یادگیری دارد. در نتیجه کودک دچار افت تحصیلی می شود. اما چنانچه بیماری صرع در این کودکان تشخیص داده شود ، درمان نیز صورت گرفته و مشکلات دیگر نیز از بین می روند.
حالت خیره شدن کودک به یک نقطه ممکن است با عدم هوشیاری نیز همراه باشد. مثلا در طی آن لحظات، کودک هیچ عکس العملی نداشته و حتی شاید پس از آن نیز چیزی به خاطر نیاورد.
البته این عدم هوشیاری تنها ممکن است برای لحظاتی باشد و این اختلال در هوشیاری نیز ممکن است به دلیل آن باشد که در این گونه مواقع ، مغز کودک تحت تاثیر و کنترل تحریکات و فعالیت های غیر طبیعی است. به بهرحال کودکانی که دچار این اختلال هستند ، ممکن است پریشان و حواس پرت شده و تمرکز کافی نداشته باشند.
البته  این حالت در کودکان بیش فعال نیز دیده می شود. کودکان بیش فعال در برخی مواقع ، ممکن است دچار حالت خیرگی شوند ، به یک نقطه خیره شده ، تمرکز کافی نداشته ، و توجهی به اطراف نداشته باشند. تمام این علائم در بیماری های مختلف ، همگی علائمی در اختلال در کارکرد مغز کودک می باشد. این اختلال حتی برای چند دقیقه در کودکان ، موضوع مهمی بوده و تشخیص نهایی و درمان نیز در نهایت ، به عهده پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان می باشد.
از آن جاییکه مغز ، مرکز کلیه واکنش ها در بدن محسوب می شود ، بنابراین دریافت هر گونه سیگنال غیر طبیعی نیز سبب بروز واکنش های غیر طبیعی می شود. مخصوصا در کودکان که نسبت به بزرگسالان ،  قدرت پذیرش مشکلات و آسیب های وارده را ندارند. به همین دلیل ، این گونه اختلالات در رده مشکلات و بیماری های مربوط به مغز و اعصاب بوده و نیازمند پیگیری می باشد.
زمانی که کودکی دچار تشنج می شود ، چه این تشنج بر اثر تب شدید بوده و یا بر اثر حملات صرع باشد ، نشانه ها و علائمی را همراه دارد. یکی از این حالات ، همان حالت خیرگی است که به دلیل تشنج رخ داده است. خیره شدن کودکان ممکن است نشانه ای از یک بیماری جدی باشد. در برخی دیگر از بیماری ها مانند تیروئید چشمی ، پارکینسون و از این قبیل نیز ممکن است خیره شدن به یک نقطه مشاهده شود. همانطوری که گفته شد ، این بیماری ها همگی از بیماری های مغز و اعصاب بوده و مشکلات مغز و اعصاب نیز در کودکان ، ممکن است بسیار جدی و خطرناک بوده و عواقب بدی داشته باشد.
در بیماری صرع کوچک ، که معمولا در کودکان بیشتر از بزرگسالان دیده می شود ، علامتی اولیه وجود دارد که این علامت اولیه ، همان خیره شدن به یک نقطه است. در این لحظه ، کودک  ، متوجه اتفاقات اطراف خود نشده و واکنش محیطی ندارد. پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان با انجام آزمایشات اولیه مانند نوار مغز ، وضعیت کارکرد مغز را بررسی کرده و هر گونه اختلال و مورد غیر طبیعی در عملکرد مغز ، تجزیه و تحلیل می شود. هر گونه مشکل و اختلال رفتاری ممکن است نشانه ای از بیماری مغزی در کودکان باشد. متاسفانه این موضوع از طرف برخی از والدین جدی گرفته نمی شود. واکنش های ارادی و غیر ارادی که که با فرمان مغز و توسط اندام ها ایجاد می شود ، همگی باعث ایجاد نوعی هماهنگی بین اندام های مختلف بدن می شود. حال تصور کنید که کارکرد مغز و تحریکاتی که به مغز وارد می شود دچار مشکل شده و عملکردی غیر طبیعی ایجاد شود ، به همین دلیل مشکلات زیادی در بدن فرد ایجاد شده و آسیب های جدی به دنبال خواهد داشت.
یکی دیگر از بیماری هایی که با نشانه خیرگی کودک همراه است ، بیماری اوتیسم است. کودکان مبتلا به اوتیسم نیز ممکن است حالت بی حرکتی و یا خیرگی به یک نقطه را نیز داشته باشند.
علائم درگیری مغز ممکن است در بیماری های متابولیک عصبی و ارثی ، بسیار بیشتر از دیگر دستگاه های بدن  باشد. در هنگام تولد ، مغز نوزاد هنوز به تکامل آنچنانی و لازم نرسیده و به همین دلیل انواع بیماری ها و اختلالات مغزی و همچنین بیماری های متابولیکی عصبی نیز ، می تواند تاثیر زیادی بر عملکرد مغز بگذارد. بهر حال ، تشخیص به موقع این علائم و بیماری ها بسیار ضروری است ، به این دلیل که برخی از این بیماری ها ممکن است نیاز به درمان بسیار خاص و اختصاصی داشته باشد.
باید به این نکته توجه کرد که هر گونه نشانه و علامتی در کودک ،  بطور قطع ناشی از مشکل و بروز بیماری می باشد. در این نوع اختلال نیز منشاء بروز خیرگی در کودکان در صورتی که این خیرگی به طور مکرر و همراه با حواس پرتی ، کم شدن هوشیاری، عدم واکنش و پاسخ به اطرافیان و مات شدن باشد ، نشانه ای از بروز اختلال در کارکرد طبیعی مغز بوده و درمان آن ضروری می باشد.  حتی در زمانی که دفعات خیرگی در کودک زیاد بوده اما مدت زمان آن کم باشد ، باز هم پیگیری این مشکل توصیه می شود. گاهی  نیز حالت خیرگی تنها به صورت خیره شدن چشم بوده و همراه با علامت دیگری نیست.بیماری خیرگی در کودکان ، معمولا در سنین پایین کودک مشاهده شده و ممکن است خطرناک باشد.
 والدین این کودکان در مورد مشکل فرزندشان احساس نگرانی کرده و به دنبال علت این موضوع هستند. بهترین گزینه در این گونه شرایط ، مراجعه به پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان است. کودکان نیز مانند بزرگسالان در هنگام بیماری  نیازمند درمان های جسمی و روحی هستند.

پس مراقبت ، پیگیری و درمان بیماری ها ، مخصوصا بیماری های مربوط به مغز و اعصاب نیز باید جدی گرفته شود. به والدین توصیه می شود که نگاه کودک خود را دنبال کرده ، مراقب نگاه او باشند ، اگر کودک نگاهی خیره و ممتد داشته باشد ، امکان دارد نشان از بیماری هایی مانند بیش فعالی، صرع کوچک، تشنج، پارکینسون و سایر اختلالات مغزی باشد. در نهایت، مراجعه به پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب برای تشخیص و درمان توصیه می شود.

 

 

 

 

منبع: شفا آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار