موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
182979
۰۳ آبان ۱۳۹۷
سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خبر داد؛

حذف کنکور در پیچ و خم دلالان و سودجویان

عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از سنگ‌اندازی عده‌ای در از میان برداشتن کنکور خبر داد.

به گزارش کودک پرس ، عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این چند روز اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور صحبت می‌کنند که به نظر می رسد نمایندگان از طرف گروه‌هایی تحت فشار قرار گرفته‌اند و حتی پیام‌های مختلف تهدیدآمیزی برایشان ارسال شده است تا قانون سنجش و پذیرش دانشجو که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 92 است و پنج سال از اجرایی شدن آن می گذرد را مورد بازنگری قرار دهند و این قانون را متزلزل کرده تا به شرایط قبل از آن که حاکمیت صرف کنکور بوده است، بازگردیم.

وی با بیان اینکه تمام صاحب نظران می‌دانند که کنکور چه اثراتی در نظام تعلیم و تربیت دارد، گفت: خوشبختانه مصوبه سنجش و پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی، این حاکمیت را تا حدودی شکست و بازار دلالان کنکور و مافی‌های کنکور را تا اندازه ای تخریب کرد.

عمادی افزود: تأثیر سابقه تحصیلی در کنار نمرات دروس خصوصی و عمومی کنکور، فضا را به سمتی برد که صرفاً اقبال به سمت کلاس‌های کنکور نباشد و بخشی از توجه دانش‌آموزان به کتاب های درسی و امتحانات نهایی معطوف شود.

 

وی ادامه داد: در پنج سال اخیر با طرح این قانون و اجرایی شدن آن فضا تا حدودی به سمت عدالت آموزشی حرکت کرد چرا که در بسیاری از مناطق کشور امکان شرکت در کلاس کنکور یا پرداخت وجه به مؤسسات کنکور از طرف دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان امکان پذیر نیست و این امکانی است که دانش‌آموزان بتوانند با آوردن نمره خوب در امتحان نهایی به رتبه بهتری در دانشگاه دست پیدا کنند.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: خوشبختانه این فرصت همچنان مهیاست و در سال 98 نیز تأثیر 20 درصد سابقه تحصیلی به صورت قطعی و 10 درصد به صورت مثبت در کنکور را شاهد خواهیم بود؛ در حال حاضر حدود 90 درصد کد رشته محل‌های دانشگاهی از کنکور آزاد است و این یکی از برکات قانون سنجش و پذیرش کنکور است که حاکمیت کنکور را شکسته و کنکور به 10 درصد رشته محل‌ها محدود شده است اما متاسفانه در این سال ها در دفترچه، رشته محل های آزاد کنکور اعلام نشده است و برای همین جو کنکور زده ادامه دارد.

وی گفت: اگر در دفترچه اطلاعات کنکور رشته محل‌های آزاد از کنکور آزاد شود خانواده‌ها متوجه خواهند شد چه فرصت هایی برای ادامه تحصیل بدون کنکور فرزندان شان مهیاست و بسیاری از هزینه ها را بی جهت به موسسات کنکوری نمی پردازند. ضمن اینکه فشار روانی از روی دوش دانش آموزان برداشته می شود.

 

عمادی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از شرکت کنندگان در کنکور حتی اگر درصد خوبی هم نیاورده باشند در نهایت در یک کد رشته قبول می شوند و علت آن این است که آن کد رشته‌ها اساسا آزاد از کنکور بوده است و فرد می توانسته با بردن سوابق تحصیلی خود در آن دانشگاه و در آن رشته ثبت نام کند و نیازی به دادن کنکور و درج آن در دفترچه کنکور نبوده است.

وی با تأکید بر اینکه این مطالبه چند ساله ماست که در دفترچه ها این کدرشته های آزاد از کنکور اعلام و مشخص شود، اظهار کرد: در حال حاضر فضای تندی علیه قانون سنجش و پذیرش دانشجویان بر اساس سوابق تحصیلی وجود دارد که ما می دانیم این فضاسازی ها توسط چه کسانی اتفاق می افتد.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش گفت: حتی وقتی من یکی از مصوبه های شورا را اعلام عمومی می کنم با حجمی از توهین مواجه می شوم که اینها نشانه فشار پول و قدرت است که می خواهند بازار کنکور را گرم نگه دارند اما من به عنوان یک مدیر موظفم از حق دانش آموزان دفاع کنم.

 

وی صریح کرد: امیدوارم همچنان از ظرفیت ارزشمند این قانون بهره مند شویم و حتی ما خواهان این هستیم در آن 10 درصد رشته هایی که رقابتی هستند و نیاز به برگزاری کنکور دارند سهم سوابق تحصیلی افزایش یابد و به 50 درصد برسد. این پیشنهاد را به سازمان سنجش نیز اعلام کرده ایم.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار