موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
182820
۰۲ آبان ۱۳۹۷
کدام را بیشتر دوست دارید؟ قصه گفتن یا قصه شنیدن؛

قصه خودتان را تعریف کنید

شما چند ساله‌اید؟ ۸ساله؟ ۱۰ساله؟ ۱۳ساله؟ ۱۶ساله؟ ۲۰ساله؟ بله بله می‌دانم ۲۰ساله دیگر نه کودک محسوب می‌شود و نه نوجوان. اما کمی صبر کنید و باقی مطلب را بخوانید. بگذارید فرض کنیم یک نفر بزرگتر، یعنی کسی که سنش به کودک و نوجوان نمی‌خورَد، دارد این نوشته را می‌خواند. پس اجازه بدهید ادامه دهیم. شما چند ساله‌اید؟ ۲۵ساله؟ ۳۰ساله یا شاید هم ۴۵ساله؟ اصلاً ممکن است بزرگ‌تر از اینها باشید. چقدر بزرگ‌تر؟ ۸۰خوب است؟

به گزارش کودک پرس ، این سؤال را پرسیدم که بگویم آدم‌ها توی هر سنی ممکن است از قصه شنیدن خوششان بیاید، وگرنه خودم هم خوب می‌دانم اینکه هرکس چندساله است، به ما ارتباطی ندارد و پرسیدنش هم شاید خیلی مؤدبانه نباشد، مگر اینکه دلیلی برای این کار داشته باشیم. مثل همین حالا.

خیلی‌ها دوست دارند قصه بشنوند و بعضی‌های دیگر هم دل‌شان می‌خواهد قصه تعریف کنند. بالاخره هر قصه‌ای را یک نفر باید تعریف کند و کسانی هم به آن گوش کنند. اینکه می‌گویم قصه‌گویی، منظورم این نیست که کتابی را بردارید و قصه‌اش را از رو بخوانید. قصه‌گویی برای خودش یک تعریف دیگر دارد. شما داستانی را می‌دانید و سعی می‌کنید آن را با آب و تاب برای دیگران تعریف کنید. ما فکر می‌کنیم آدم‌های پیر مثل مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها همیشه باید قصه تعریف کنند چون همیشه اینجور دیده‌ایم. اما هرکسی می‌تواند قصه‌گوی خوبی باشد، حتی خود شما که ممکن است سن‌تان 8 یا 10 یا 13 باشد. شما هم می‌توانید یک قصه را انتخاب کنید و وقتی خودتان خوب آن را یاد گرفتید، برای دیگران تعریفش کنید.
می‌توانید با نمایش قصه را تعریف کنید، صدای شخصیت‌های داستان را درآورید و حرکات‌شان را انجام دهید. اینجوری بقیه از قصه تعریف کردن‌تان حسابی لذت می‌برند. قصه‌گویی برای خودش یک جشنواره هم دارد. آدم‌هایی از سراسر کشور جمع می‌شوند و در مسابقه قصه‌گویی شرکت می‌کنند. اتفاقاً همین تازگی جشنواره قصه‌گویی برگزار شد و قصه‌گوها در آن با هم رقابت کردند.
حالا شما بگویید کدام را بیشتر دوست دارید؟ قصه گفتن یا قصه شنیدن؟ اگر قصه‌گویی را دوست دارید، آن را تمرین کنید و برای خانواده یا دوستان‌تان قصه بگویید و از تجربه‌هایتان برای ما بنویسید. اصلاً قصه خودتان را تعریف کنید. قصه خانه و مدرسه. منتظریم.
منبع: ایران آنلاین
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار