182726
۰۱ آبان ۱۳۹۷

دارو‌های ممنوعه ضد سرفه و درمان سرماخوردگی در کودکان

سخنگوی سازمان غذا و دارو لیست دارو‌های ممنوعه ضد سرفه و درمان سرماخوردگی در کودکان را اعلام کرد.

به گزارش کودک پرس ، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو ضمن هشدار درباره مصرف داروهای ضد سرفه و رفع علائم سرماخوردگی در کودکان گفت: مصرف فرآورده‌های دارویی جهت رفع سرفه و علائم سرماخوردگی در کودکان کمتر از 2 سال به دلیل خطر ایجاد عوارض شدید و تهدید جان کودک توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته دارو سازمان غذا و دارو(ADR) با توجه به اطلاعیه جدید FDA و مرکز فارماکو ویژیلانس کانادا مبنی بر اجتناب از مصرف داروهای ضد سرفه و رفع علائم سرماخوردگی در کودکان و اقدام داوطلبانه برخی شرکت‌های سازنده داروها نسبت به درج هشدار در باره ممنوعیت مصرف در کودکان زیر 4 سال در آمریکا و کودکان کمتر از 6 سال در کانادا تأکید دارد که پزشکان در تجویز این داروها احتیاط و رعایت موارد منع مصرف را در نظر بگیرند.

 

لیست داروهای ضد سرفه ای که کودکان نباید لب به آنها بزنند

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به اسامی داروهای ضد سرفه و رفع علائم سرماخوردگی که مصرف آنها در کودکان زیر 2 سال توصیه نمی‌شود، گفت: آنتی‌هیستامین‌ها مانند دیفن‌هیدرامین، کلرفینرامین، برم‌فنیرامین و سیپروهپتادین، دکونژستان‌ها مانند پسودوافدرین و فنیل‌افرین، ضد سرفه‌ها مانند دکسترومتورفان وخلط آورها مانند گایافنزین در کودکان کمتر از 2 سال توصیه نمی‌شود و در کودکان کمتر از 6 سال باید با احتیاط کامل و رعایت موارد منع مصرف تجویز شود.

جهانپور تأکید کرد: در صورت تجویز داروهای مذکور برای رفع سرفه و درمان علائم سرماخوردگی در کودکان از قبیل قرص و شربت سرماخوردگی کودکان، شربت دیفن‌هیدرامین، شربت گایافنزین، شربت دکسترومتورفان‌پی، شربت اکسپکتورانت، شربت و قرص کلرفنیرامین، قطره بینی فینل‌افرین و شربت و قطره دکسترومتورفان پزشکان باید به هشدارهای داده شده توجه کنند.

مصرف چند داروی سرماخورگی با هم ممنوع!

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه داروهای ضد سرفه و علائم سرماخوردگی ماده مؤثر مشترک دارند و در صورت تجویز همزمان چند دارو با هم خطر مسمومیت کودک وجود دارد به همین دلیل پزشکان از تجویز غیر ضروری بیش از یک فرآورده دارویی برای کودکان اجتناب کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه متأسفانه برخی والدین از شربت‌های سرفه و سرماخوردگی برای خواباندن کودک استفاده می‌کنند، گفت: داروهای ضد سرفه و درمان علائم سرماخوردگی نباید برای خواباندن کودک و ایجاد حالت خواب‌آلودگی مصرف شود.

با این قاشق ها به کودکتان دارو بدهید

وی در باره میزان مصرف داروهای ضد سرفه و درمان علائم سرماخوردگی در کودکان گفت: توصیه می‌شود که به منظور تنظیم مقدار تجویز شده برای کودک، والدین از پیمانه یا قاشق‌های مخصوص اندازه‌گیری دارو استفاده کنند و از اندازه‌گیری مقدار مصرف دارو با قاشق‌های خانگی به دلیل اینکه استاندارد نیستند، خودداری کنند.

جهانپور گفت: والدین باید بدانند که داروهای ذکر شده فقط به منظور درمان علائم سرماخوردگی و سرفه کمک کننده هستند و علت بروز بیماری را از بین نمی‌برند و در کوتاه شدن مدت‌ زمان دوره بیماری موثر نیستند.
خطرات مرگبار مصرف داروهای ضد سرفه و درمان سرماخوردگی در کودکان

سخنگوی سازمان غذا و دارو تأکید کرد: والدین داروهای ضد سرفه و درمان سرماخوردگی را در محلی دور از دسترس کودک نگهداری کنند زیرا مصرف بیش از اندازه این داروها تهدید کننده جان کودک است.

 

جهانپور افزود: مصرف بیش از حد و استفاده نادرست از داروهای رفع سرفه و علائم سرماخوردگی در کودکان می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند افزایش ضربان قلب، گیجی، دپرسیون تنفسی و تشنج در کودک شود و جان او را به خطر بیندازد.

 

 

 

 

منبع: شفا آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار