موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
182614
۰۱ آبان ۱۳۹۷

جشنواره کتاب کودک و نوجوان کاشان بدون سخنرانی

برنامه‌های جشنواره کتاب کودک و نوجوان کاشان تشریح شد؛ این جشنواره بدون سخنرانی در آذرماه برگزار خواهد شد.

به گزارش کودک پرس ، نشست خبری جشنواره کتاب کودک و نوجوان کاشان دوشنبه، ۳۰ مهرماه در محل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد.

 در این نشست علی‌اصغر سیدآبادی – مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور برنامه‌ریزی – اظهار کرد: جشنواره کتاب کودک و نوجوان کاشان یکی از مهم‌ترین رخدادهایی است که در این حوزه اتفاق می‌افتد. زمانی که کاشان برنامه‌های خود را برای پایتختی کتاب اعلام می‌کرد، یکی از برنامه‌های‌شان جشنواره کتاب کودک و نوجوان بود که پیشنهاددهنده آن هتل نگارستان این شهر بود. درواقع برگزارکننده این جشنواره هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی کاشان هستند که اولین دوره‌اش امسال برگزار می‌شود و امیدوارم به صورت مستمر برگزار شود تا پیوندی میان فرهنگ و هنر و گردشگری ایجاد شود. این موضوع که نهادهای اقتصادی بتوانند فعالیت‌های فرهنگی انجام دهند مورد توجه است.

او افزود: جنبه دوم اهمیت این جشنواره این است که فعالیت‌ها از تهران و شهرستان‌های بزرگ به شهرستان‌های کوچک منتقل می‌شود و در واقع تمرکز از  تهران و شهرهای بزرگ از بین می‌رود. جنبه دیگر اهمیت این جشنواره این است که بخش خصوصی از نهادهای سطح ملی مانند انجمن نویسندگان  کودک و نوجوان کمک گرفته‌اند.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان  با بیان این‌که جشنواره کتاب کودک و نوجوان الگوی خوب فرهنگی برای سایر شهرستان‌ها خواهد بود گفت: یکی از ویژگی‌های این جشنواره این است که به صورت متمرکز برگزار نمی‌شود  و هرکس بسته به سلیقه‌ای که دارد می‌تواند در برنامه‌ها شرکت کند. خوشبختانه سخنرانی هم ندارد.

 

در ادامه اکبر رضوانیان – دبیر جشنواره کتاب کودک و نوجوان کاشان و مدیر یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی کاشان – اظهار کرد: نهادهای دولتی معمولا به خاطر ساختارهایی که دارند، امکان همراهی با بخش‌های خصوصی را ندارند، ما گاه به آن‌ها می‌گوییم اگر امکان همراهی ندارید، ممانعت ایجاد نکنید. اما در این زمینه وزارت فرهنگ و شخص آقای سیدآبادی همراهی زیادی با ما کردند. ما تلاش کردیم از فرصت پایتخت کتاب کاشان استفاده کنیم و اتفاق جدیدی را در بوم‌گردی و گردشگری ایجاد کنیم. ما به این فکر افتادیم همان‌طور که جشنواره فیلم کودک در اصفهان برگزار می‌شود، جشنواره کتاب کودک را در کاشان داشته باشیم.

او افزود:  ما نمی‌خواهیم صرفا همایش داشته باشیم و تأثیرگذاری برای ما اهمیت بیشتری دارد. تلاش ما این است که این جشنواره کتاب کودک را محور خود قرار بدهد، اما  فعالیت‌های این جشنواره فقط  به کتاب کودک نمی‌پردازد،  بلکه موسیقی و نمایش فیلم کودک و نوجوان، صبحگاه کتاب (حضور نویسنده‌ها در مدارس)، و جشن کاغذ هوایی (بادبادک)  با موضوع آب و کارگاه‌های جنبی را خواهیم داشت.

 ستاره طالبیان – رئیس ستاد جشنواره کتاب کودک و نوجوان کاشان – نیز در ادامه گفت: خیلی خوشحالم که  از یک فکر کوچک که در حد یک ایده بود حمایت شد و به این‌جا رسید. مدیران اقامتگاه‌های کاشان نگاه‌ فرهنگی دارند و هتل‌ها را فقط مکان خواب و خوراک نمی‌دانند بلکه  احساس می‌کنند باید رسالتی را  در زمینه فرهنگ و هنر داشته باشند تا برای شهر تاثیرگذار باشند. امیدواریم خروجی جشنواره تعدادی کتاب برای کودکان و نوجوانان نباشند بلکه آن‌ها یک‌سری ایده از این جشنواره بگیرند.  موضوع تخصصی که در این جشنواره بررسی می‌شود، موضوع آب و بحران آب است. اگرچه در ابتدا مخالفت‌هایی با این موضوع وجود داشت که خیلی کلیشه‌ای شده است. ما سعی کردیم  موضوع آب   از کودکی مطرح شود تا بچه‌ها به اهمیت آن پی ببرند. گاهی فکر می‌کنم نهادهای دولتی تلاش می‌کنند تا در این زمینه اطلاع‌رسانی نشود و آب مانند اسباب‌بازی برای کودکان دیده می‌شود، در حالی که پشت این دو حرف، حرف‌های بزرگی وجود دارد.

سپس  جعفر توزنده‌جانی – دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان – با بیان اینکه این انجمن تلاش اصلی برگزاری این جشنواره را بر عهده ندارد، گفت: این جشنواره از دل پایتخت کتاب بیرون آمده است و انجمن همکاری‌هایی را با ستاد برگزاری این جشنواره خواهد داشت. ما تجربه‌های برگزاری چنین جشنواره‌هایی را داشته‌ایم. ابتدا در نیشابور و بعد در شهر تبریز که حدود ۵۰ نویسنده کودک و نوجوان به این شهرها سفر کرده و کارگاه‌هایی را برگزار کردند.

 او افزود: در این جشنواره نیز حدود ۴۰ نویسنده و ۱۰ تصویرگر کارگاه‌هایی را برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌کنند؛ از جمله کارگاه داستان، شعر، قصه‌گویی، ترجمه و کارگاه‌های تخصصی مرتبط با آب. دو عنوان شب شعر و شب داستان در نظر داریم که نویسنده‌ها و شاعران کودک و نوجوان به شعرخوانی و داستان‌خوانی می‌پردازند.

 در ادامه رضوانیان درباره بخش‌های مختلف این جشنواره  اظهار کرد: افتتاحیه نخواهیم داشت و برنامه‌ها در سطح شهرستان کاشان برگزار می‌شود.   همچنین در روز اختتامیه (۲۵ آذر) بهترین کتابی را که با موضوع آب از سال ۹۰ تاکنون نوشته‌ شده انتخاب می‌کنیم. بخش داوری این موضوع شروع شده است. همچنین فراخوانی را برای حضور نویسندگان و تصویرگرانی که درباره موضوع آب و بحران خشکسالی نوشته‌اند، منتشر می‌کنیم که از میان آن‌ها هفت تصویرگر و هفت نویسنده در کارگاه‌های جنبی جشنواره شرکت کرده و می‌توانند کتابی را تالیف کنند.

او همچنین درباره جوایز این جشنواره بیان کرد: تندیس جشنواره،  اقامت چندروزه در اقامتگاه‌های بوم‌گردی به انتخاب خود برگزیده‌ها و صنایع دستی کاشان جوایز جشنواره هستند.

سپس سیدآبادی درباره زمان برگزاری جشنواره کتاب کودک و نوجوان کاشان اظهار کرد: جشنواره از ۲۲ تا ۲۵ آذرماه در شهر کاشان برگزار می‌شود.

 در پایان نیز از پوستر جشنواره رونمایی شد.

منبع: ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار