182581
۰۱ آبان ۱۳۹۷

ضرورت تولید محتوای دیجیتالی برای دروازه‌های بدون دروازه‌بان

استان خوزستان از جمله استان های کشور است که از فضای مناسب تفریحی برای استفاده شهروندان و به ویژه قشر جوان و نوجوان کم بهره است و به همین دلیل فضای مجازی عرصه‌ای برای حضور و فعالیت هرچه بیشتر آنها شده است.

به گزارش کودک پرس ، فضای مجازی در ابتدای شکل گیری در اختیار افراد معدودی بود اما بعد از پیداش و گسترش شبکه های اجتماعی این فضا در اختیار همه گروه ها قرار گرفت و اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان برای بهره جویی و سرگرمی به مخاطبان آنها تبدیل شدند.
با ایجاد زیرساخت های متعدد ارتباطی تقریبا بیشتر دارندگان تلفن های هوشمند وارد فضای مجازی شدند و با توجه به این شرایط طبیعی است که در این فضا آسیب های اجتماعی متعددی به وجود آید و زمینه سوء استفاده نیز فراهم شود.
کارشناسان حوزه فضای مجازی اعتقاد دارند که در کشور دروازه بانی خوبی توسط متولیان در فضای مجازی صورت نمی گیرد و این امر ناشی از نبود توجه مناسب به تولید محتوایی مورد نیاز است.

** ضرورت تولید محتوا برای مقابله با آسیب های اجتماعی
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان در این باره با اشاره به اینکه باید عواقب حضور در فضای مجازی مورد توجه خانواده ها، جوانان و نوجوانان قرار بگیرد، افزود: بررسی ها نشان می دهد وقت بسیار زیادی از اوقات فراغت نوجوانان و جوانان به این حوزه اختصاص می یابد و شورای اجتماعی خوزستان باید به این موضوع ورود،و برای جلوگیری از آسیب های ناشی از آن سیاستگذاری خاص داشته باشد.
محمد صادق کریمی کیا گفت:متاسفانه در کشور و خوزستان نسبت به آنچه که در فضای مجازی می گذرد برخورد انفعالی داریم، یعنی منتظریم تا از فضای مجازی و آسیب هایش تاثیر پذیریم.
دبیر شورای اجتماعی استان خوزستان افزود: به همین دلیل ورود به تولید محتوا با موضوع آسیب های اجتماعی در فضای مجازی یک ضرورت است.
وی گفت: تولید، توزیع و مصرف فرهنگی در کل دنیا به یکی از پایه های هژمونی غرب تبدیل شده که با مصرف فرهنگی موجود، کل دنیا و از جمله کشورهای جهان سومی مثل ما را کنترل می کند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با تاکید بر اینکه نباید در حوزه فضای مجازی تنها مصرف کننده باشیم، ادامه داد: باید فضا در اختیار تولید کنندگان محتوای داخلی قرار بگیرد و اجازه نداد که هرآنچه آنها می خواهند را در ذهن جوانان و نوجوانان کشور فرو کنند.
کریمی کیا با بیان اینکه ما دروازه بانان خوبی در زمینه فضای مجازی نیستیم گفت: کاربران خوزستانی حضور قابل توجهی در فضای مجازی دارند و این موضوع به دلیل کمبود فضاهای تفریحی مناسب است و در این راستا شورای اجتماعی خوزستان در تلاش است تا با برنامه ریزی دقیق و کارشناسی با مشارکت دستگاه های مرتبط با توجه به شرایط فرهنگی، مذهبی و اجتماعی خوزستان و کشور در زمینه تولید محتوا ورود کند.

** تولید بومی محتوای دیجیتالی 
مشاور فناوری اطلاعات استاندار خوزستان نیز در این خصوص با اشاره به موضوعی با عنوان تولید محتوای دیجیتال برای پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی که در دست بررسی است، ادامه داد: تولید محتوای دیجیتالی ابزاری است که می تواند در جهت آموزش، اطلاع رسانی، فرهنگسازی با استفاده از ترکیبی از تصویر، صدا و فیلم روی رایانه و تلفن همراه هوشمند قابل نمایش باشد.
طیبه اسماعیلی ادامه داد: این محتوا می تواند یک بستر ارتباطی بین یک جامعه هدف و تصمیم گیرانی که می خواهند محتوا تولید کنند را به وجود آورد و طرح های ابتکاری می توانند در پیشگیری از آسیب های اجتماعی تاثیرگذار باشند و از این طریق زمینه آموزش نوآورانه و خلاق برای توانمند سازی جامعه فراهم می شود.

وی افزود: در همین ارتباط در بحث اقتصاد مقاومتی برنامه ای در قالب یک سند جامع با عنوان برنامه ملی توسعه اقتصاد دانش بنیان تدوین شده که به حوزه تولید محتوای داخلی اختصاص دارد.
مشاور فناوری اطلاعات استانداری خوزستان ادامه داد: هدف از این سند، تولید 10 برابری محتوای داخلی با رویکرد کسب و کار دیجیتالی و مقابله با آسیب های اجتماعی ناشی از اثرات فضای مجازی است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در همه زمینه ها برای مقابله با آسیب های اجتماعی می توان محتوا تولید کرد، گفت: موضوع آموزش نیز از جمله مواردی است که تولید کنندگان در این راستا باید به آن توجه داشته باشند.
وی افزود: با توجه به شرایط به وجود آمده در فضای مجازی لازم است تا جامعه برای مقابله با آسیب های این پدیده بیش از گذشته آموزش ببیند.
این کارشناس حوزه فضای مجازی، یادآور شد: مقابله با آسیب های موجود در جامعه همچون بحث نافرمانی در ترافیک شهری و رانندگی، افسردگی و خودکشی، اعتیاد، طلاق، ناهنجاری خانوادگی، بهداشت و محیط زیست، شنا کردن در رودخانه های استان، استعمال دخانیات در پارک ها و فضای عمومی و…به ویژه در خوزستان که به فرهنگسازی از طریق فضای مجازی نیاز دارد.

اسماعیلی، همچنین تیراندازی در آیین های شادی و عزا، پذیرش متکدیان و دوره گردها توسط مردم، خشونت در برخوردهای اجتماعی و خانوادگی، افراط حضور در فضای مجازی و خیلی از مسایل دیگر را نمونه هایی از آسیب های اجتماعی موجود در خوزستان اعلام کرد.
وی افزود: برای اینکه تولیدات محتوایی که در زمینه آسیب های اجتماعی خوزستان انجام می شود نتیجه بخش باشند، این حوزه نیاز به متولی دارد و علاوه بر مردم باید از نخبگان هم در این خصوص کمک گرفت.

وی با بیان اینکه اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان می تواند متولی مناسبی برای مدیریت برای تولید محتوای بومی در جهت مقابله با آسیب های اجتماعی باشد، گفت: سازمان های مردم نهاد نیز باید بیش از گذشته به این موضوع بپردازند.

** نباید در فضای مجازی فقط مصرف کننده باشیم
استاندار خوزستان نیز با اشاره به اینکه اقدامات تفرقه افکنانه نوعی آسیب اجتماعی است که باید با تولید محتوای مناسب از به وجود آمدن آن پیشگیری کرد،گفت: متولی تولید محتوا در جهت مقابله با آسیب های اجتماعی اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری است.
غلامرضا شریعتی افزود: برای اینکه از آسیب هایی مانند طلاق و مواردی که مخل انسجام وحدت در جامعه هستند جلوگیری کنیم باید از توانایی بخش خصوصی و سمن ها در این راستا استفاده کرد تا محتوای مناسبی برای ارایه در فضای مجازی تولید کنند.
وی با بیان اینکه نباید در فضای مجازی تنها مصرف کننده باشیم، بیان کرد: تولیدات مناسب می تواند
در بین آحاد جامعه، اقشار و اقوام مختلف بیش از پیش اتحاد را موجب شود.
شریعتی افزود: منابع مالی اجرای طرح های تولید محتوا برای مقابله با آسیب های اجتماعی و به ویژه آسیب های ناشی از فضای مجازی برای خوزستان تامین شده است.

** ارایه تسهیلات بانکی در حوزه تولید محتوا
نماینده سازمان‌ های مردم نهاد خوزستان نیز با اشاره به اینکه کارگروه فضای مجازی در سازمان های مردم نهاد ایجاد شده ، گفت: در حوزه تولید محتوا وزارت ارتباطات تسهیلات بانکی مناسبی در نظر گرفته است.
سیروس داودی ادامه داد: پارسال به هر متقاضی 150 میلیون ریال تسهیلات در زمینه IT توسط وزارت ارتباطات ارایه می شد که از آن استقبال نشد اما امسال این وزارتخانه در حوزه تولید محتوا میزان تسهیلات را به 200 میلیون ریال افزایش و با نرخ هفت درصد ارایه می دهد.

** حضور متخصصان در فضای مجازی 
تجربه ثابت کرده است که فضای مجازی رفتارهای غیر قابل پیش بینی در مقاطع زمانی مختلفی از خود نشان داده و به همین دلیل لازم است متخصصان و متولیان حوزه در شبکه های مجازی از حضور بیشتری برخوردار باشند.
تولید محتوا تنها با برنامه ریزی در قالب کادر اداری و دستورالعمل دولتی و سازمانی عملی نیست بلکه لازم است تا مسئولان، تصمیم گیران و سیاستگذاران این بخش از این محیط آشنایی و شناخت
کافی داشته باشند و این حضور و آشنایی، اتفاق بدی نیست.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار